پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۱۴۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
نویسنده کتاب «مرگ مؤلف و سینمای ملی و جستار‌های دیگر» با رد نظریه مرگ مولف به مفاهیمی، چون متن جهانی و تولید قدرت برای متن، اشاره می‌کند.
شعار سال: کتاب «مرگ مؤلف و سینمای ملی و جستار‌های دیگر» نوشته علیرضا تولایی، پژوهشگر اصفهانی، از چند منظر سینمای ملی در ایران را بررسی کرده است. از نظر تاریخی ساختار‌های بنیادی دوره‌بندی تاریخی نظریه‌های ادبی مدرن را واکاوی و سپس دوره بندی تاریخی جدیدی از نظریه‌های ادبی عرضه می‌کند.

علیرضا تولایی در این باره گفت: یکی از راهبردی‌ترین فعالیت‌ها در دنیای کنونی برای تداوم و پایداری جهان فرهنگی و تمدنی ما «تولید متن جهانی» است. «مرگ مؤلف و سینمای ملی» کتابی است برای ژرف‌اندیشی‌های نظریه پردازانه در عرصه‌هایی که راه را برای «تولید جهانی متن» می‌گشایند.
 
تولید متن جهانی با سینمای ملی

این نویسنده ادامه داد: در پیشگفتار کتاب، این امکان پدید آمده تا اصطلاحات جدید «تولید متن جهانی»، «تولید جهانی متن» و «تولید قدرت برای متن» ساخته شوند تا بتوان از طریق کاربرد آن‌ها به تصویری ژرف‌تر و دقیق‌تر از موقعیت جهان فرهنگی و تمدنی ما در دنیای کنونی در رابطه با تولید «متن‌های جهانی» دست یافت.

وی تصریح کرد: کتاب از نگاهی انتقادی نظریه «مرگ مؤلف» را که یکی از اثرگذارترین نظریه‌ها در فهم نسبت میان «مؤلف» و «متن» در دو سده اخیر بوده است، به‌طور بنیادی واکاوی و نقد کرده تا نشان دهد که این نظریه هم نظریه‌ای بی‌پایه و اساس است و هم اینکه چرا این نظریه می‌تواند فهم جهان‌های فرهنگی و تمدنی غیرغربی را از مفهوم «مؤلف» مخدوش کند.

تولایی با اشاره به اینکه «مرگ مؤلف و سینمای ملی و جستار‌های دیگر» از نگاه نظریه‌پردازی سینمای ملی از راهبرد‌های چگونگی تأسیس سینمای ملی در ایران و چگونگی فهم نسبت میان سینمای ملی با هویت ملی سخن گفته است، ادامه داد: از نگاه تحلیلی در کتاب، نقش بنیادی «نظریه» در چگونگی بازنمایی‌های جهان فرهنگی و تمدنی ما در روزگار کنونی تحلیل و واکاوی شده است. در بخش‌های بعدی، باز از نگاه نظریه‌پردازانِ به‌طور کوتاه محور‌های بنیادی چگونگی نسبت میان جهان فرهنگی و تمدنی ما با مفاهیم «فرم» و «نظام‌های زیبایی‌شناختی» نظریه‌پردازی شده‌اند.

وی در رابطه با معنای «تولید متن جهانی» نیز گفت: «تولید متن جهانی» به این معناست که یک متن را به زبان‌های گوناگونی ترجمه کنیم و در بسیاری از کشور‌های جهان آن را منتشر کنیم یا اینکه کاری کنیم که در سطح جهانی امکان دسترسی به آن متن وجود داشته باشد.

یادآوری می‌شود، علیرضا تولایی متولد اصفهان در سال ۱۳۴۵ و کارشناس علوم سیاسی و کارشناس ارشد روابط بین‌الملل، نظریه‌پرداز، پژوهشگر و منتقد ادبی است. وی پیش‌ازاین سردبیر فصلنامه فرهنگی، فلسفی و ادبی مهراوه (از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹) و مدرس فلسفه و داستان‌نویسی و نظریه ادبی بوده است.

یادآور می‌شود کتاب «مرگ مؤلف و سینمای ملی و جستار‌های دیگر» نوشته علیرضا تولایی توسط انتشارات دهکده سلامت در ۱۳۴ صفحه در سال ۱۳۹۹ منتشرشده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایبنا، تاریخ انتشار:۱۹ دی ۱۳۹۹، کد خبر:۳۰۰۹۶۲، www.ibna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
0
0
سینمای ملی در ایران برای چی باید این همه مهجور و تنها باقی بمونه که هرکسی از راه رسید نهیبی بهش بزنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین