پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۴۷۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۶
عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی از افغانستان و رسیدن جزئی از قدرت به طالبان در کابل، پیامد‌های گسترده‌ای برای چین و پاکستان خواهد داشت و هدف هر دوی این‌ها ایفای نقش اصلی در آینده پس از جنگ افغانستان است!

  شعار سال:چین به طور علنی طرح عقب نشینی آمریکا را تایید کرده است، اما هشدار داده است که خروج غیرسازمان یافته آمریکا می‌تواند راه را برای تبدیل مجدد افغانستان به کانون مرزی تروریسم منطقه باز کند.

در نوامبر سال گذشته، “ژائو لیجیان” سخنگوی وزارت امور خارجه چین از ایالات متحده خواست تا نیروهای خود را به روشی منظم و مسئولانه از افغانستان بیرون بکشد. چرا که چین نگرانی‌های بسیاری در مورد ایغورها در شین جیانگ و فعالیت جنبش ترکستان شرقی دارد.

چین ادعا کرده است که جنبش ترکستان شرقی طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۱ میلادی بیش از ۲۰۰ عملیات تروریستی انجام داده است که منجر به ۱۶۲ کشته و ۴۴۰ زخمی شده است.

اما در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی دولت ترامپ، گروه ترکستان شرقی را از لیست تروریستی آمریکا حذف کرد. “مایک پمپئو” وزیر امور خارجه ایالات متحده در این خصوص گفت که هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که این گروه (جنبش ترکستان شرقی) هنوز فعالیت دارد و یا حتی اصلا وجود دارد.

این امر باعث انتقاد شدید بیجینگ (پایتخت چین) شد و آنها نارضایتی شدید و مخالفت قاطع خود را با تصمیم ایالات متحده ابراز داشتند.
 
برخی کارشناسان نیز معتقدند که شورشیان ایغور دیگر گروهی ندارند و بقایای جنبش ترکستان شرقی اکنون بیشتر در استان بدخشان افغانستان در مرز چین سکونت دارند.

اما در صورت وجود ایغورها، آنها احتمالا از تغییر وضع موجود سیاسی در افغانستان سود خواهند برد، به ویژه اگر طالبان در یک توافقنامه با دولت اشرف غنی به قدرت سیاسی برگردانده شوند.
 
طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی منبع اصلی سلاح و تجهیزات برای شبه نظامیان اویغور بودند و اکنون چین از رهبری طالبان اطمینان می‌خواهد که اگر زمام امور را در کابل به دست بگیرند، آنچه را که در گذشته انجام می‌داده‌اند دیگر انجام ندهند!


در واقع چین در تلاش است تا مشارکت بیشتری در مذاکرات صلح افغانستان داشته باشد تا بلکه با بازگشت ثبات به افغانستان، تهدیدات امنیتی را از خود دور نگه دارد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی تحولات جهان اسلام ، تاریخ انتشار: 25  دی  1399  ، کدخبر: 40615،www.iswnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
تقریبا ایدئولوژی درستیه البته اگه خود امریکا این تروریسم پرورش یافته رو بعد از خروج خودش هبجانی نکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
ای کاش امریکا نه تنها از افغانستان که از کل منطقه ناامیدانه خارج بشه به خدا که هیچ اتفاقی نمیفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
چین هم فکر می‌کنه آمریکا در افغانستان داره امنیت ایجاد می‌کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین