پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۶۶۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه بدن افراد در برابر کرونا مقاوم است، می‌گوید، استفاده از روش ایمنی گله‌ای برای مقابله با کرونا برابر با پذیرش مرگ دو میلیون نفر است.
شعار سال: حمید سوری، در واکنش به بازگشایی مدارس از بهمن ماه و امکان گسترش کرونا به واسطه آن، گفت: درست است که کرونا وجود دارد اما جامعه به مرور باید به سمت زندگی عادی خود برگردد. منتهی طی این فاصله‌ای که قرار است مدارس بازگشایی شود، برخی اموری است که اگر انجام نشود، بازگشایی مدارس می‌تواند نگران‌کننده باشد.

وی با بیان اینکه باید اقداماتی که منجر به طغیان در گسترش کرونا می‌شود را کنترل کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر چند شهر هنوز وضعیت قرمز دارند، لذا اگر شرایط به خوبی کنترل نشود می‌تواند موجب گسترش اپیدمی شده و مجددا وضعیت به حالت بحرانی برگردد.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: نکته بعدی اینکه بازگشایی مدارس یا هر اتفاق دیگری در این شرایط ممکن است منجر به ادامه شرایط کرونایی شود. البته در راستای کنترل کرونا طرح‌هایی نظیر طرح شهید سلیمانی اجرا شد که نتایج بسیار خوبی از جمله کاهش چشمگیر مرگ و میر و بستری و مواردی از این قبیل به دنبال داشت.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا با اشاره به نقاط ضعف روش‌های اجرایی برای مقابله با کرونا تصریح کرد: یکی از نقاط ضعف در راه مقابله با کرونا مربوط به بحث رهگیری و رصد مبتلایان با استفاده از فناوری‌های جدید است که این مورد هنوز آن‌طور که باید اتفاق نیفتاده است. یکی دیگر از نقاط ضعف مربوط به نحوه مدیریت مقابله با کرونا است. در حقیقت هنوز به یک مدیریت همگن در کنترل اپیدمی نرسیده‌ایم. به این معنی که بعضی از استان‌ها در بحث مقابله با کرونا بسیار خوب عمل کردند و از این طریق تلاش کردند اپیدمی را کنترل کنند اما بعضی از استان‌ها هنوز نتوانستند این بیماری را کنترل کنند. بنابراین همگنی و همگرا بودن فعالیت‌ها برای مقابله با کرونا بسیار مهم است.

سوری در ادامه اظهار کرد: هنوز عده زیادی از مردم آگاهی کافی نسبت به این مسئله را پیدا نکرده‌اند. درست است که استفاده از ماسک و رعایت این چیزها قدری موثر بوده است اما باز هم نیاز داریم که اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عدم تشکیل تیم‌های واکنش سریع را یکی از نقاط ضعف مقابله با کرونا دانست و ادامه داد: برای مقابله با کرونا و بحران‌هایی که رخ می‌دهد، نیاز به تشکیل تیم‌های واکنش سریع داریم برای مقابله با طغیان‌هایی که رخ می‌دهد. این تیم‌ها باید در همه استان تشکیل شوند. در مجموع بازگشایی مدارس اگر بدون رعایت پروتکل‌ها صورت بگیرد، می‌تواند نگران‌کننده و خطرناک باشد.

وی در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر شرایط بحرانی کشور ناشی از شیوع کرونا در اسفندماه، متذکر شد: پیشگویی در مورد امکان یا عدم امکان وقوع بحران کرونا، تابع رفتارهای مردم است. هر چه تماس‌ بین افراد بیشتر باشد و رفت‌وآمد در کانون‌های آلودگی افزایش پیدا کند، احتمال اینکه پیک بعدی را هم تجربه کنیم، بیشتر است. لذا وقوع بحران کرونا به این صورت نیست که بگوییم به شکل قهری و اجتناب‌ناپذیر در سرما یا در وقت معینی بحران کرونا را تجربه می‌کنیم. در حقیقت همه چیز تابع نوع مدیریت شرایط است. اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، این سرنوشت محتوم نیست که حتماً پیک‌های بعدی را هم تجربه کنیم.

سوری با اشاره به جهش ویروس کرونا ادامه داد: البته ویروس هم برای بقای خودش تلاش می‌کند همچنان که نوع انگلیسی آن کشف شده است. البته به دلیل اینکه این اپیدمی به شدت تابع رفتار و شیوه زندگی مردم است، اگر شرایط به خوبی مدیریت نشود و مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، ممکن است پیک‌های بدی را تجربه کنیم.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا در رابطه با تعداد مبتلایان به کرونای انگلیسی افزود: با توجه به اینکه سرعت کرونای انگلیسی بسیار بالا است، در حال حاضر تعداد مبتلایان به این نوع کرونا در کشور بیش از دو نفر است. بنابراین اگر مراقبت‌های کافی صورت نگیرد، ویروس به سرعت انتقال پیدا می‌کند و همین موضوع نگرانی را بیشتر می‌کند، به عنوان مثال به محض اینکه موردی از این ویروس دیده می‌شود باید تعداد افراد نزدیک به شخص مبتلا را تا چند ۱۰ نفر تحت بررسی قرار داد.

وی اظهار کرد: همچنین اگر کسی به کشورهایی که این آلوده به این ویروس هستند، مسافرت کند بعد از بازگشت به وطن باید حداقل دو هفته قرنطینه شود تا این اطمینان حاصل گردد که عامل و ناقل بیماری نیست. همچنین وظیفه وزارت بهداشت و مجموعه‌های مدیریتی است که افراد مبتلا به این ویروس را هر چه زودتر شناسایی کرده و تحت مراقبت‌های خاص قرار دهند.

سوری در پاسخ به اینکه با گذشت یک سال از ورود کرونا به ایران، بدن افراد به این ویروس مقاوم شده است؟ تصریح کرد: پایین آمدن تلفات ناشی از کرونا نتیجه راهبردهایی است که از اول آذر ماه در کشور اعمال شد و به جای درمان، پیشگیری در اولویت قرار گرفت. این راهبردها که در قالب طرح شهید سلیمانی و با کمک گرفتن از نیروهای مردمی اعمال شد به این ترتیب بود که مراقبتِ فعال صورت گرفت و مراقبت در منزل ایجاد شد.

وی در ادامه گفت: البته در حاضر بدن افراد نسبت ویروس مقاوم شده تا جایی که نسبت به سال گذشته همین موقع، تا اندازه‌‍‌ای مقاومت ایجاد شده است اما این مقاومت به اندازه‌ای نیست که منجر به کنترل اپیدمی شود. به بیان دیگر، در بحث ابتلا به کرونا مقاومت و ایمنی بدن ۷۰درصد موثر است بنابراین نمی‌توان به مقاومت بدن افراد در برابر بیماری دلخوش بود.

رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه بدن فردی که مبتلا به کرونا شده، تا مدتی در برابر این ویروس مقاوم است، خاطرنشان کرد: در مورد مقاومت در برابر کرونا دو نوع ایمنی اعم از فردی و جمعی مطرح شده است. ایمنی فردی موقت است. مسلماً کسی که یک بار مبتلا به کرونا شده، تا حد زیادی بدن وی در برابر این ویروس مقاوم است. البته سطح ایمنی فرد بستگی به شدت ابتلا و میزان آنتی‌بادی دارد که در بدن وی ساخته می‌شود. البته این ایمنی هم موقت است.

سوری در پایان صحبت‌های خود به این نکته تأکید کرد که تا رسیدن به ایمنی گلیه‌ای فاصله داریم. او در واکنش به اینکه آیا ایمنی گله‌ای در مقابله با کرونا کارآیی دارد؟ یادآور شد: ایمنی گله‌ای غیراخلاقی و غیرعلمی است. این نوع از ایمنی مربوط به زمانی است که اولاً شدت و عوارض یک بیماری کم باشد، بعد هم اینکه ایمنی دائمی در افراد ایجاد کند. بنابراین اگر بخواهیم به سمت ایمنی گله‌ای برویم و جامعه را رها کنیم که با این نوع از ایمنی کنترل شود، معنایش این است که حداقل باید یک یا دو میلیون مرگ را در سطح کشور بپذیریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار ۲۷ دی ۱۳۹۹، کد خبر: 556322، ana.press.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
0
اینکه بازرسان hse در وزارت کار و ادارات دقیقا دارن چیکار میکنن برای همه ما جای سوال داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
0
دو میلیون نفر هم واقعا کم نیست باید در این زمینه به وزارت کار خرده گرفت که چرا ایمنی هارو رعایت نمیکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
0
0
معلوم نیست با جون مردم چیکار می‌کنند یعنی کجای جهان ایمنی گله ای انجام میده که ایران میخواد با بازگشایی ها به این هدف دست پیدا کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین