پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۹۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱
تصاویری برای میراث باشی ارسال شده که در آن تعدادی کاشی دپو شده در محوطه اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه پرسش برانگیز است. به گفته‌ی کارشناسان چند سال پیش که مقبره «آل آقا» مرمت شده یک سکو گوشه حیاط بوده که وقتی برای مرمت کف آن را باز کردند با انبوهی از خرده کاشی‌ها و آجر‌ها مواجه می‌شوند که همگی آن‌ها را به اداره کرمانشاه منتقل می‌کنند.

شعار سال: فعالان میراث فرهنگی به دپو چند سال پیش کاشی‌های حمام حسن‌خان تکیه معاون‌الملک اشاره می‌کنند و می‌گویند از سرنوشت آنها خبر ندارند اما توضیح می‌دهند تعدادی کاشی‌هم به صورت نامناسب در گوشه‌ای از محوطه دپو شد‌ه‌اند و حتی یکبارهم به دلیل آتش گرفتن علف‌های هرز محوطه جعبه‌های پلاستیکی حاوی کاشی‌ها اتش گرفته‌اند و مواد مذاب آنها روی کاشی‌ها ریخته است. آنها توضیح می‌دهند دانشجویان معماری و مرمت حاضرند رایگان این کاشی‌ها را شماره‌بندی، دسته‌بندی و جداسازی کنند تا به صورت طبقه‌بندی در یک انبار مناسب قرار دهند. آنها عنوان می‌‌کنند میراثیان از این پیشنهاد استقبال نمی‌کنند.

اما کارشناسان میراث در دفاع مدعی هستند که برخی از کاشی‌های تکیه معاون‌الملک و سایر مکان‌های تاریخی که سالها در حمام حسن خان دپو شده بود  سرانجام ساماندهی شده است. آنهایی که قابلیت دریافت شماره ثبت داشته جدا شدند و در مخزن امن نگهداری می‌شود و باقی هم در قفسه‌هایی مناسب نگهداری می‌شوند. تا تابستان کل این کاشی‌ها جمع‌آوری و محوطه پاکسازی خواهد شد. میراثی ها تاکید می‌کنند کاشی‌های فعلی ربطی به تکیه ندارند.

به گفته‌ی کارشناسان چند سال پیش که مقبره« آل آقا » مرمت شده یک سکو گوشه حیاط بوده که وقتی برای مرمت کف آن را باز کردند با انبوهی از خرده کاشی‌ها و آجرها مواجه می‌شوند که همگی آنها را به اداره کرمانشاه منتقل می‌کنند. در این زمینه سرپرست جدید معاونت میراث فرهنگی کرمانشاه که سه ماهی است بر این منصب نشسته توضیح می‌دهد:در تلاشیم موزه کرمانشاه را از وضعیتی که از سال ۵۴ تاکنون قرار داشته خارج کنیم. همکاران میراث فرهنگی و مشاور جلساتی داشتند و برآورد هزینه کرده‌اند که با مبلغ موجود امیدواریم اتفاقات خوبی برای موزه بیفتد.

در این راستا کاشی‌ها هم مورد توجه بوده و تعدادی از کاشی‌های فاخر با حضور کارشناسان از انبار خارج شده و مشاور آنها را دیده و برآورد هزینه کرده که چگونه به حالت موزه‌ای ساماندهی شوند و در معرض دید قرار گیرند. او که تصاویر ارسالی میراث‌باشی در خصوص خرده کاشی‌های داخل حیاط را دیده ضمن تایید سخن کارشناسان که این‌ها کاشی‌های نفیس موجود در حمام حسن‌خان نبوده، قول داد که شخصا خود فردا پیگیر موضوع شود تا این خرده کاشی‌ها هم با کمک کارشناسان در وضعیت مناسبی قرار گیرند.

تعداد بازدید : 9
 
گزارش مریم اطیابی

پایگاه تحلیلی-خبری شعارسال، برگرفته از کانال تلگرامی اتچ پات

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
0
1
میراث فرهنگی کرمانشاه در ایران واقعا شرایط بدی داره که مطالبه گری تنها راه نجات این اوضاع هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
0
1
ميراث فرهنگي در استان هاي ايران واقعا به يك كار بيهوده و عبث بدل شده و مسئولين تو اين حوزه دغدغه ندارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین