پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۵۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۷
برخی از نمایندگان محترم به کلی آنچه را پیش از انتخابات ۹۸ گفته و وعده داده بودند فراموش کرده و همه هم و غم خود را صرف امور سیاسی از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری، مخالفت با دولت مستقر و... کردند.
شعار سال: مجلس یازدهم با شعار انقلابی‌گری و توجه به معیشت مردم روی کار آمد. قرار بود که حل مشکلات اقتصادی و توجه به مطالبات مردم در اولویت آقایان و خانم‌های راه‌یافته به پارلمان باشد اما دریغ. افسوس که برخی از نمایندگان محترم به کلی آنچه را پیش از انتخابات ۹۸ گفته و وعده داده بودند فراموش کرده و همه هم و غم خود را صرف امور سیاسی از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری، مخالفت با دولت مستقر و... کردند.

هر روز که می‌گذرد بر دُز این سیاسی‌کاری‌ها افزوده شده و حالا دیگر کار به جایی رسیده که حتی سیاسیون در جبهه اصولگرایی نیز سکوت را جایز نمی‌دانند. شاهد هم واکنش‌ها و انتقاداتی است که در پی نامه‌نگاری عده‌ای از نمایندگان برای دعوت از جناب قاضی‌القضات به منظور کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شد.

شرح ماجرا

ماجرا دقیقاً از ۱۰ روز قبل شروع شد که «همشهری» خبر داد جمعی از نمایندگان مجلس مشغول نامه نوشتن و امضا جمع کردن برای دعوت از سیدابراهیم رئیسی با هدف شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند! منبع آگاه گفته بود که بانی این دعوتنامه و جمع‌آوری این امضاها، حسین جلالی نماینده رفسنجان و انار است و تقریباً ۴۰ امضایی هم جمع کرده است! حتی گفته شد که امضاکنندگان عموماً از اعضای جبهه پایداری هستند.
 
البته پایداری زیر بار نرفت و ۲ روز بعد، متقی‌فر سخنگوی پایداری به «ایلنا» گفت: «با توجه به آنکه از جزئیات این مساله در درون مجلس بی‌اطلاعم نمی‌توانم وقوع آن را رد کنم. اما آنچه که می‌توانم بگویم این است که جبهه پایداری به جمع‌بندی و مصداق در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری نرسیده‌ است و اگر به مرحله پایانی در این زمینه برسیم موضع رسمی خود را اعلام می‌کنیم.»

این تکذیب نصف و نیمه اما فایده نداشت و حواشی ایجادشده فروکش نکرد. برای همین هم خبرنگار ایسکانیوز سراغ جلالی رفت تا ببیند اصل ماجرا چه بوده است. او هم که از این سوال و جواب خوشش نیامده بود، گفت: «تاکنون دانشگاهیان و جمعی از چهره‌های سیاسی برای حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات سال آینده دعوت کرده‌اند و برخی از نمایندگان مجلس نیز به تبع همین موضوع، اقدام به جمع‌آوری امضا برای موضوع کرده‌اند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا او بانی این دعوتنامه بوده است یا خیر، گفت: «در حال حاضر هر شخصی می‌تواند اقدامات خاصی را در این زمینه انجام دهد و ما هم گفتیم که نخود یک آشی باشیم.»

این نماینده مجلس با اشاره به وجاهت قانونی این اقدام بیان کرد: «مگر دعوت دانشگاهیان از رئیسی برای حضور در انتخابات وجاهت قانونی داشت که این اقدام مجلس نیز وجاهت قانونی داشته باشد؟»

موج انتقادها

از اینجا به بعد بود که دیدیم عقلای جریان اصولگرا نیز به سخن آمده و از این رویه برخی از نمایندگان در مجلس انتقاد کردند. این گروه که متوجه هستند، دور شدن مجلس از انجام وظایف نمایندگی و همچنین از شعارهای داده شده و مسئولیت‌های به عهده گرفته شده چه تبعاتی دارد، سعی کردند با هشدارهای خود مجلس‌نشینان را متوجه عواقب این رویه کنند؛ مثلاً عباس سلیمی‌نمین، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگویی با سایت اصولگرای «نامه‌نیوز» تاکید کرد که «این مساله یک علقه گروهی ایجاد می‌کند که بعدها دست نمایندگان را در حوزه نظارت می‌بندد چون هر نقدی کنند پاسخ می‌شنوند «خودتان این رئیس‌جمهور را آوردید، پس چه می‌گویید؟»

وی این طور اقدامات را نسنجیده خواند و در تشریح آثار منفی آن گفت: «این جایگاه نمایندگی را تضعیف می‌کند.»

ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب ایران زمین، اما مساله را از منظر دیگری نقد می‌کند. او به آقایان نماینده نسبت به عواقب این اقدام‌شان هشدار داده و یادآور می‌شود که «نه به مصلحت شما است، نه مردم و نه نظام؛ لذا بهتر است بدعتی ایجاد نکنید که در مجالس بعدی و در حالی که احیاناً اکثریت کرسی‌ها دست جریان دیگری است، تکرار شود و بعد‌ها همه مجلس یازدهم را مقصر این امر بدانند».

حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز، نیز در گفت‌وگویی با سایت اصلاح‌طلب «آزادی» از این اقدام نمایندگان حامی رئیسی انتقاد کرد و گفت: «همان‌طور که بارها هم گفته‌ام مخالف هستیم که روسای قوا وارد انتخابات شوند. به این خاطر که اگر توانی دارند بهتر است صرف سرو سامان دادن به همان دو قوه کنند. بهتر است که اجازه دهند تا فردی وارد عرصه شود که بتواند تحول ایجاد کند».

منصور حقیقت‌پور، نماینده پیشین مجلس و از چهره‌های نزدیک به رئیس سابق مجلس، نیز در گفت‌وگویی این‌طور اقدامات در مجلس و امضا جمع کردن‌ها را به باد نقد گرفت. او معتقد است که «این یک اقدام استثنائی است که از جمله وظایف نمایندگی به حساب نمی‌آید.»

حمیدرضا فولادگر، نماینده پیشین مجلس، نیز اگرچه خیلی به درستی یا نادرستی اقدام نمایندگان در دعوت از رئیسی توجه ندارد، اما آب پاکی را روی دست‌شان ریخته و می‌گوید: «آنچه من اخیراً شنیدم آقای رئیسی دعوت برای حضور در انتخابات را نپذیرفته و پاسخ ایشان منفی است و می‌خواهد در همان قوه قضائیه اجرای برنامه ۵ ساله خود را دنبال کند.»

نگاه اصلاح‌طلبان

انتقادها و واکنش‌ها به این رویکرد برخی از نمایندگان مجلس بیشتر از سوی اصولگرایان مطرح شد، اما برخی از چهره‌های سیاسی و رسانه‌های اصلاح‌طلب نشان دادند که هنوز از این مجلس قطع امید نکرده و بعد از مشاهده هر اقدام خارج از چارچوبی هشدار دادن را ضروری می‌دانند. در همین راستا بود که محمود میرلوحی، عضو شورای تهران، یادآور شد «دعوت از افراد برای نامزدی در انتخابات در شأن نماینده مجلس نیست».

وی با تاکید بر اینک نواقص کار حزبی و انتخاباتی در کشور را درک می‌کند، گفت: «وقتی نماینده‌ای به شخصیتی نامه می‌نویسد که در انتخابات نامزد بشو، اگر به فرض آن شخص نامزد شد و رئیس‌جمهور هم شد، نسبت آن نماینده با رئیس‌جمهور چگونه خواهد بود؟ آیا می‌تواند به عنوان یک نیروی ناظر بر اجرای قوانین توسط رئیس‌جمهور نظارت کند؟ بنابراین چنین عملی مناسبات واقعی مجلس و دولت را مخدوش می‌کند و پسندیده نیست».

این در واقع همان حرفی است که سلیمی‌نمین اصولگرا زده بود، اما کو گوش شنوا؟! متاسفانه شاهدیم که برخی از نمایندگان حاضر در مجلس اگرچه شعار نظارت و انجام وظیفه می‌دهند، اما بیشتر تمرکز خود را بر امور سیاسی و انتخاباتی گذاشته‌اند. همین است که به قول حقیقت‌پور «مجلس خودش یک مینی‌بوس کاندیدا دارد»!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار۳۰ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: 465736، etemadonline.com.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
0
وقتی مجلس میاد سیاسی میشه نمیشه امیدی به اینده اون داشت مجلس باید به دور از رنگ زدگی پیگیر کار مردم باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین