پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۷۶۷
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
معاون امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: ۷۰۰ روستای خوزستان فاقد دسترسی به شبکه و خطوط انتقال آب هستند و تلاش می‌کنیم تا امسال بخشی از این مشکلات را برطرف کنیم.

شعار سال: فاضل عبیات شامگاه دوشنبه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری صداو سیمای خوزستان درخصوص وضعیت آب شرب روستاهای غیزانیه گفت: در این بخش حدود ۸۵ روستا وجود دارد و این بخش وسیع‌ترین بخش در کشور است که این گستردگی سبب بروز چالش‌هایی در خطوط انتقال آب می‌شود.

وی افزود: خط انتقال آب روستاهای غیزانیه به دلیل فرسودگی دارای نشتی آب بود که این مساله مشکلاتی را برای ساکنان ایجاد کرد؛ یک خط انتقال آب از تاسیسات شیبان به ایستگاه صفیره احداث شد، و از روستای صفیره تا نزهه نیز ۲ خط فرسوده انتقال آب وجود داشت که در گام دوم طرح آبرسانی به غیزانیه مقرر شد این خط ۲۸ کیلومتری نیز بازسازی شود.

عبیات با بیان اینکه تاکنون ۲۳ کیلومتر از خط انتقال آب ۲۸ کیلومتری مسیر صفیره تا نزهه اجرایی شده گفت: هم اکنون میزان مخازن آب بخشی از روستاهای این مسیر نسبت به گذشته ۲ تا سه برابر بیشتر شده‌است.

وی ادامه داد: پس از بروز مشکل آب در روستاهای غیزانیه تامین آب شرب سایر روستاها نیز بررسی شد؛ برخی از این مشکلات با اقدامات کوتاه مدت حل شد به طور نمونه در روستای رغیوه واقع در مرز هفتکل، شوشتر و باوی قرار بود مسیر انتقال آب به طور ۸۵ کیلومتر بازسازی شود که ۶۵ کیلومتر انجام و بقیه رها شده بود، تصمیم گرفته شد با وارد مدار کردن برخی از روستاها بخشی از این مشکلات حل شود.

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: در تامین آب شرب روستاهای باغملک، ایذه و دهدز مشکلاتی وجود دارد و قرار شد پس از تامین اعتبار مشکلات این روستاها حل شود.

وی در ادامه درخصوص مشکلات حوزه فاضلاب اهواز بیان کرد: اجرای طرح جامع فاضلاب مطابق با طرح جامع شهری باید جزو اولویت‌های عمرانی باشد؛ ما ۱۵ سال با خشکسالی روبه رو بودیم به همین دلیل مشکلات حوزه فاضلاب چندان چشمگیر نبود اما با وقوع سیل سال ۹۸ خوزستان ضربه جدی به شبکه فاضلاب اهواز وارد شد.

عبیات گفت: سیل سال ۹۸ سبب شد در ۲۲۰ نقطه از شبکه فاضلاب اهواز ریزش صورت گیرد؛ همچنین آبگرفتگی‌ آذر سال ۹۸ ناشی از بارش شدید باران نیز خسارت‌هایی به شبکه فاضلاب اهواز وارد کرد. حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال در نتیجه این آبگرفتگی‌ها به این شبکه خسارت وارد شد.

به گفته وی، تکمیل طرح جامع فاضلاب اهواز به عنوان یک مطالبه عمومی در دستور کار قرار دارد. مشکل فاضلاب علاوه بر مناطق کمتر برخوردار، در برخی مناطق مرکزی و برخوردار شهر اهواز نیز وجود دارد. با عنایت رهبر معظم انقلاب امسال ۵۰ میلیون یورو و سال بعد نیز ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز اختصاص می‌یابد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان یادآور شد: بک شرکت دانش بنیان پکیجی برای تصفیه فاضلاب ساخته بود که به صورت پایلوت در بهبهان اجرا شد، ویژگی منحصر بفرد آن تصفیه فاضلاب بدون تولید بو و لجن است و آب خروجی آن در موارد مختلف قابلیت استفاده دارد.

افزایش ۸۰۰ مگاواتی برق خوزستان

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه شبکه برق خوزستان نیز گفت: در حوزه توزیع برق اقداماتی برای توسعه و بازسازی خطوط فشار قوی، پست‌های برق و شبکه‌ توزیع انجام شده که نتیجه آن مدیریت پیک مصرف بدون اعمال خاموشی گسترده بوده‌است.

عبیات ادامه داد: در سال های گذشته حدود ۸۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق خوزستان اضافه شده‌است. از سویی دیگر پایش ایستگاه‌های برق و شناسایی نقاط پر مصرف باعث ایجاد یک مدیریت صحیح در حوزه مصرف برق استان شده‌است.

وی افزود: مصرف برق خوزستان در روزهای گرم تابستان حدود هفت تا هشت درصد افزایش یافت. طبق مطالعات صورت گرفته اگر یکهزار و ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق خوزستان اضافه شود مشکلی در  حوزه قطعی مستمر برق نخواهیم داشت هرچند که همچنان در بحث توزیع برق مشکلاتی وجود دارد.

عبیات بیان کرد: تفاهمنامه‌ای میان شرکت‌های توزیع برق و تولیدکنندگان خوزستان به عنوان مصرف کنندگان عمده برق امضا شد تا براساس آن با جابه‌جایی مصرف بار در شبانه روز قطعی برق در مناطق مختلف به حداقل برسد.

وی افزود: برق خوزستان با سایر مناطق کشور ارتباط تنگاتنگ دارد و حتی در برخی موارد مشکلات موجود در شبکه برق کشور با مدیریت صحیح در خوزستان حل شده ‌است.

بازسازی و احداث ۲۶هزار منزل مسکونی

 عبیات یادآور شد: در مراحل نوسازی و بازسازی مناطق سیل زده نظری مطرح شد که بر اساس آن ۱۵۰ روستا به دلیل مجاورت رودخانه ها میاز به جا به جایی دارند، مطابق این نظر راه ایمن سازی روستاها در برابر سیلاب فقط انتقال آنها به نقاط امن تر بود اما همانطور که میدانیم انتقال روستاها به نقاط جدید کار پیچیده ای است که زندگی روستاییان را مختل می‌کند.
به همین دلیل تصمیماتی اتخاذ شد تا پس از مطالعه دقیق این امر، این روستاها درجاسازی شوند و به هیچ محل دیگری تغییر دیگری منتقل نشوند، و از جمله این اقدامات ، بالا بردن تراز کف تمام شده منازل و احداث سیل بند حفاظتی در اطراف روستاهایی است که بیشتر در معرض خطر قرار دهد.

وی با اشاره به پیچیدگی کارهای عمرانی در خوزستان گفت: به طور نمونه تقاضای مصرف برق در این استان تا ۱۰ برابر برخی استان‌هاست؛ جاده‌های خوزستان در رتبه دوم حمل بار قرار دارند با این وجود رتبه خوزستان به لحاظ وضعیت جاده‌ها در رده شانزدهم کشوری قرار دارد.

عبیات افزود: در بحث تامین آب شرب و دفع فاضلاب نیز همین پیچیدگی به دلایل مختلف ازجمله ریزشی بودن زمین با مشکلاتی روبه رو هستیم که همین امر سبب می‌شود با وجود اقدامات انجام شده همچنان شاهد مشکلاتی باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضفات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۳۹۲۱۶۳۲، www.irna.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین