پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۷۵۵۶
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۳
با وجود وعده مسئولان برای اتمام عملیات آبرسانی فاز دوم بخش غیزانیه تا پایان مردادماه، اما هنوز اخباری در این خصوص منتشر نشده است.
شعار سال: بیش از سه ماه از رسانه‌ای شدن موضوع بی‌آبی بخش غیزانیه و اعتراضات مردمی این منطقه گذشته است.

بعد از رسانه‌ای شدن این موضوع، آغاز عملیات آبرسانی به این بخش مطرح شد و گروه‌های جهادی و خیّرین بسیاری پای کار آمدند. هر چند غیزانیه فقط مشکل آبرسانی ندارد و در بخش‌های دیگر از قبیل آموزشی، بهداشتی، بیکاری و درصد اشتغال، معیشتی و... هم در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد، اما جدی‌ترین مسئله‌ای که در حال حاضر با آن مواجه است، بی آبی است. غیزانیه در ۴۰ کیلومتری مرکز استان خوزستان واقع شده و بیش از ۲۸ هزار نفر جمعیت دارد و دارای ۸۵ روستا است و ۱۸۰ حلقه چاه نفت در آن قرار دارد که روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کنند.

سوم خرداد بود که صبر مردم غیزانیه به پایان رسید و با انسداد جاده ترانزیتی اهواز-امیدیه، اعتراض خود را بلند فریاد زدند.

البته برخی مناطق غیزانیه از شبکه انتقال آب هم بی بهره بودند و عملا آبرسانی در این بخش انجام نمی‌شد و مردم ناچار بودند با پرداخت هزینه‌ای گزاف، آب شرب و مصرفی خود را تامین کنند. دامداری و کشاورزی، شغل اصلی مردم غیزانیه بود، اما بی آبی حتی امان دام‌ها را هم بریده بود و آبی وجود نداشت که از طریق آن، کشاورزی صورت گیرد.

بسیاری از دام‌ها بر اثر این بی آبی تلف و زمین‌های کشاورزی بایر و خشک شدند و این موضوع معیشت اهالی غیزانیه را تحت تاثیر قرار داد. تنها راه حل این مشکل، اجرایی کردن عملیات آبرسانی به غیزانیه بود که اکنون در حال انجام است. ۲۴ خردادماه فاز نخست پروژه آبرسانی به این بخش افتتاح شد و قرار بر این بود که ۱۲ روستا به صورت ۲۴ ساعته و ۱۸ روستا به صورت ۱۰ ساعته آبرسانی شود که تا حدودی این مهم اجرایی شده است.

به گفته شریعتی، استاندار خوزستان، در فاز دوم این طرح که قبلا از مجتمع آبرسانی کم‌توره تامین آب می‌شد و شامل ۳۳ روستا در شرق بخش غیزانیه می‌شود، بنا بود آبرسانی از طریق مجتمع رامشیر صورت گیرد و تا پایان مرداد قرار بود به اتمام برسد.

شریعتی ۵ مردادماه هم در آیین آغاز عملیات اجرایی فاز سوم طرح آبرسانی به روستا‌های غیزانیه گفته بود که تامین آب شرب غیزانیه در فاز اول، یک ماه پیش به پایان رسید و پس از فاز اول، با توجه به نیاز منطقه، فاز دوم آبرسانی نیز آغاز و عملیاتی شد. این فاز به مراحل پایانی رسیده و ۱۰ کیلومتر باقی مانده و ۱۸ کیلومتر از مجموع ۲۸ کیلومتر از صفیره تا نزهه اجرا شده است و تا پایان مردادماه امیدواریم این ۱۰ کیلومتر نیز به پایان و آب را به نزهه برسانیم.

گفتنی است، عملیات آبرسانی فاز سوم هم با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و بنیاد مستضعفان پنجم مردادماه کلید خورده که این فاز شامل جنوبی‌ترین نقاط این بخش می‌شود.

در این راستا، سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) استان خوزستان طی چند روز گذشته، بازدیدی سرزده از روند آبرسانی به روستا‌های غیزانیه داشته و به بررسی مراحل اجرای پروژه انتقال آب به این بخش محروم پرداخت.

در این بازدید اعلام شده که فاز سوم خط لوله انتقال آب غیزانیه که توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه در حال احداث است، طی هفته آینده به پایان می‌رسد.

هر چند که طبق زمان بندی قبلی، فاز سوم پروژه انتقال آب غیزانیه به طول ۳۰ کیلومتر، بنا بود طی ۴۵ تا ۶۰ روز به پایان برسد؛ که با اقدام جهادی و شبانه‌روزی در کمتر از یک ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین در این بازدید، تداوم آبرسانی با تانکر و حفر چاه آب در روستا‌های مختلف غیزانیه توسط بسیج سازندگی مورد تاکید و پیگیری قرار گرفت.

لازم به ذکر است که برای آبرسانی پایدار به روستا‌های غیزانیه باید هر ۳ فاز پروژه انتقال آب به این بخش به اتمام برسد.

با این اوصاف منابع خبری و فعالان رسانه‌ای نیز هیچ خبری از پایان فاز دوم خط لوله انتقال آب غیزانیه که طول آن کمتر از نصف فاز سوم است، منتشر نکردند.

حالا همه چشم‌ها و اخبار متوجه استانداری، وزارت نفت و شرکت آب و فاضلاب خوزستان است،چرا اجرای گام دوم طرح آبرسانی به غیزانیه نیازمند ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار بود که قرار شد ۱۰۰ میلیارد ریال آن توسط وزارت نفت و بقیه توسط شرکت آب و فاضلاب خوزستان تامین شود.

ناگفته نماند که این آبرسانی فقط به منظور تامین آب مورد نیاز احشام، استحمام، شستشو و... مورد استفاده قرار می‌گیرد و آشامیدنی و قابل شرب نیست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 10 شهریور  1399، کد خبر: 872259،  www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین