پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۳۴۴
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
دفن غیراصولی پسماند در شهرستان ایذه، معضلی ۳۰ساله است که مردم این منطقه با آن مواجه هستند و سال‌هاست که وعده‌های مسئولان برای حل این مسأله عملی نشده است. ازدیاد جمعیت، توسعه صنایع و رابطه مستقیم آن‌ها با افزونی زباله‌های شهری و صنعتی سال‌هاست که مسائل بغرنجی را برای محیط‌زیست کشورمان به‌وجود آورده و اکنون هم در بعضی از شهر‌ها این مسأله به‌شکل بحرانی زیست‌محیطی مطرح شده است.

شعار سال: شهر ایذه، یکی از مناطق جنوبی کشورمان است که ۳۰سالی می‌شود با معضل دفن غیراصولی زباله‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. با این‌که مردم این منطقه از طرق مختلف خواستار رسیدگی مسئولان به این مسأله و حل دائمی این معضل شدند؛ اما همچنان پسماند‌ها به‌صورت غیربهداشتی در این شهرستان دفن می‌شوند و وعده‌های مسئولان برای حل آن، تاکنون هیچ نتیجه مثبتی به‌دنبال نداشته است.

ماجرای دفن غیراصولی زباله در ایذه از این قرار است که سال‌هاست پسماند‌های خانگی، صنعتی و بیمارستانی شهر ایذه و روستا‌های اطراف آن از سوی شهرداری جمع‌آوری و به سایت دفع پسماند «راسفند» که به اسم روستای مسکونی نزدیک آن نام‌گذاری شده، انتقال داده می‌شوند. دفن غیراصولی در سایت دفع پسماند راسفند باعث شده که شیرابه زباله‌ها در چشمه‌های آب اطراف این منطقه نفوذ کنند و دام‌ها و ساکنان این منطقه را مسموم و مشکلات تنفسی و... برای مردم ایجاد کند. جدای از آن، بوی نامطبوعی که از این پسماند‌ها به مشام ساکنان این منطقه می‌رسد، آنان را عاصی کرده و اعتراضاتشان را به‌دنبال داشته است، تا جایی‌که اهالی روستا‌های راسفند و نوترکی تیرماه سال۱۳۹۸ با مسدود کردن جاده، مانع تخلیه زباله‌های جمع‌آوری شده از سوی شهرداری در اطراف روستا‌های خود شدند و اعلام کردند که جمعیت هشت‌هزار نفری در این منطقه ۳۰سال است که منتظر تحقق وعده مسئولان برای ساماندهی محل دفن زباله‌ها است.

 

نابودی دام‌ها و محصولات کشاورزی

یکی از اهالی نوترکی می‌گوید: در این منطقه توریستی ۴۰حلقه چاه وجود دارد که این چاه‌ها، آب روستا‌های بسیاری را تأمین می‌کنند. وجود زباله‌های خطرناک شهری و بیمارستانی در این منطقه نه‌تنها سلامت ما را به خطر می‌اندازد؛ بلکه باعث نابودی دام‌ها و محصولات کشاورزی می‌شود و با توجه به نزدیکی محل تخلیه زباله‌ها به شهرک دامپروری نوترکی، سلامتی گاو‌های این شهرک بدون تردید در معرض خطر جدی قرار خواهند گرفت.

یکی از دامپروران نوترکی هم در این‌باره می‌گوید: پیش‌تر که شهرداری ایذه، زباله‌ها را در این منطقه تخلیه می‌کرد، به‌خاطر فاصله کم این مکان با شهرک دامپروری، گاو‌های ما در چندین مرحله دچار مرگ و میر شدند. سگ‌های ولگرد هم که یکی از عوامل اصلی شیوع بیماری در منطقه هستند، بی‌وقعه میان شهرک و زباله‌های رها شده، سرگردان بودند. این‌که شهرداری بخواهد دوباره در این منطقه زباله‌ای تخلیه کند، نه تنها باعث می‌شود که جان دام‌های ما به خطر بیفتد، بلکه می‌تواند باعث آلودگی شیر و دیگر محصولاتی شود که از این منطقه به شهر ارسال می‌شود.

 

ممانعت از تخلیه زباله در سایت دفع پسماند راسفند

ممانعت اهالی روستا‌های راسفند و نوترکی از تخلیه زباله در سایت دفع پسماند راسفند و پافشاری بر مخالفت خود در این زمینه، با این‌که باعث انباشت زباله در سطح شهر و ایجاد مناظر زشت و بوی نامطبوع در نقاط مختلف شهر شده بود، اما موجب شد مسئولان مربوطه به‌طور موقت و به‌عنوان راهکاری جایگزین اقدام به دفن زباله‌ها در مکانی جدید (سرقنات) واقع در نزدیکی قبرستان «روضه‌الزهرا(س)» ایذه که معروف به کوره‌های آجرپزی است، کنند.

جدای از آن، مردم روستا‌های راسفند و نوترکی به‌دلیل دفن غیراصولی زباله در این منطقه از شهرداری ایذه شکایت کردند و در نتیجه این شکایت، دادگاه کیفری اهواز، شهردار وقت ایذه را به اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی و دفن غیراصولی زباله شهری به یک‌سال حبس تعزیری محکوم کرد. اکنون قریب به دوسال است که زباله‌های شهرستان ایذه به‌صورت غیراصولی در منطقه سرقنات دفن می‌شوند و هنوز هم خبری از تعیین مکان جدیدی برای دفن اصولی زباله در این شهرستان نیست و حالا بوی نامطبوع زباله‌ها، نفس مردم این منطقه را به تنگ آورده است.

 

بوی تعفن زباله زندگی را برای اهالی سرقنات سخت کرده است

به گفته یکی از اهالی منطقه سرقنات، بوی تعفن زباله زندگی را برایمان تلخ کرده است. چندین بار به فرمانداری و شهرداری مراجعه کردیم و خواستار رسیدگی به مسأله دفن غیراصولی زباله در سرقنات شدیم؛ اما هر بار به ما می‌گویند که شورای تأمین شهرستان این تصمیم را گرفته است. از فرماندار ایذه تقاضا داریم که فکری به حال مردم کنند. ما با معضل رهاسازی زباله زندگی را به سر می‌بریم و این بوی نامطبوع باعث آزار و اذیت ما و فرزندانمان شده و نفس کشیدن را برایمان سخت کرده است.

 

پیگیری‌های مسئولان به کجا رسید؟

خدارحم رشیدی، رئیس شورای اسلامی شهرستان ایذه، هم به‌جای حل سریع‌تر مشکل دفن غیراصولی پسماند این منطقه، به دانشجو می‌گوید: در تلاش هستیم که این مشکل را سر و سامان ببخشیم، اما جای دفن مناسبی برای زباله نیست؛ لذا زباله‌ها در نقطه‌ای از شهر به مرکزیت سرقنات به‌صورت غیراصولی دفن می‌شوند. جلسات متعددی را در این زمینه با مسئولان شهرستانی و استانی داشتیم و کارگروه‌هایی را در این راستا تشکیل دادیم که بتوانند یک مکان دوم را به‌جز منطقه راسفند برای دفع اصولی زباله انتخاب و معرفی کنند.

رئیس شورای شهر شهرستان ایذه مدعی می‌شود: بحث زباله‌ها تنها مختص به شهرداری و شورای شهر نیست و از آحاد مردم و مسئولان استانی خواستاریم که به ما کمک کنند تا این معضل را برطرف کنیم.

این درحالی است که احمد امیری، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان ایذه، در این‌باره می‌گوید: به‌دلایلی ازجمله نارضایتی اهالی روستا‌های منطقه راسفند و نوترکی از وضعیت مدیریت پسماند، انتقال زباله‌های شهری ایذه با دستور‌های مدیریت شهری ایذه به محل روضه الزهرا(س) انجام شد که این مکان هیچ‌کدام از ضوابط و معیار‌های زیست‌محیطی را ندارد. این مکان در محیط بلافصل شهری در کنار اماکن مسکونی واقع شده که از لحاظ قانون‌های نظارتی سازمان محیط‌زیست و قانون مدیریت پسماند این عمل خلاف است و جرم تلقی می‌شود.

امیری اظهار می‌کند: سازمان محیط‌زیست و اداره حفاظت محیط‌زیست ایذه پیگیری‌های لازم را در این زمینه از طریق مراجع قضایی انجام داده است. همچنین درخصوص اقدامات دفن بهداشتی یا مدیریت پسماند به شیوه‌های دیگری که متداول شده، جلسات و کارگاه‌های متفاوتی با حضور مسئولان مدیریتی شهری ایذه و استان خوزستان برگزار کردیم، اما این امر تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. تنها مکان دفن زباله همان منطقه راسفند بود که به‌دلیل اجحاف‌های صورت گرفته، مردم روستا‌های راسفند و نوترکی عاصی شدند و به تنگ آمدند و اجازه حمل زباله در محل راسفند را به هیچ‌وجه نمی‌دهند.

 

ارائه پیشنهاد برای دفع اصولی زباله

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان ایذه ابراز می‌کند: در این راستا راهکار و پیشنهادی براساس مطالعات کارشناسی ارزیابی و آمایش سرزمینی کل به لحاظ توپوگرافی، باد‌های غالب و... داده شده که چند نقطه از شهرستان ایذه را به‌عنوان محل دفن زباله در نظر بگیرند و برای اخذ مجوز‌های زیست‌محیطی در آن مکان‌ها اقدام شود. پس از اخذ مجوز‌ها از ارگان‌های ذی‌ربط، اقدام به احداث سلول دفن زباله، لوله‌گذاری کنترل شیرابه، حصار‌کشی، احداث اتاقک نگهبانی، استقرار ماشین‌آلات دفن و... در آن محل به‌صورت فنی و تخصصی انجام می‌شود و کار دفن زباله و مدیریت پسماند در آن مکان انجام می‌گیرد.

 

لزوم مشارکت همگان

 آنچه مسلم است، مسأله دفن غیراصولی پسماند که به معضل این روز‌های شهرستان ایذه و بسیاری از مناطق دیگر تبدیل شده، با اقداماتی موثر و هوشمندانه قابل‌جبران است و با ارتباط و همکاری بیش از پیش مردم و ارگان‌های ذی‌ربط می‌توان چاره‌ای برای حل آن اندیشید. همچنین، عمل به وعده‌های مسئولان مربوطه بعد از ۳۰سال یکی از الزاماتی است که تحقق این مهم را میسر می‌سازد و به‌منظور رفع معضل دفن پسماند‌های شهری ایذه ضروری است که شهرداری این شهرستان وظایف محوله خود را به‌درستی انجام دهد و این بحران زیست‌محیطی را حل کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت سبزینه، تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۳۶۵۱، www.sabzineh.org.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین