پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۰۵۵
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
رائول کاسترو روز جمعه اعلام کرد از مقام رهبری حزب کمونیست کوبا کناره می‌گیرد و به این ترتیب دوران رهبری رسمی او و برادرش، که از انقلاب ۱۹۵۹ این کشور آغاز شد، به پایان می‌رسد.
شعار سال: به نقل از آسوشیتدپرس، رائول کاستروی ۸۹ ساله کناره‌گیری خود را روز جمعه در یک سخنرانی در گشایش هشتمین کنگره حزب کمونیست حاکم کوبا که تنها حزب در این کشور جزیره‌ای است، اعلام کرد.

او گفت با این احساس بازنشسته می‌شود که «ماموریتش را به انجام رسانده و به آینده سرزمین پدری‌اش اطمینان دارد.»

کاسترو نگفت که آیا از انتصاب جانشینش به مقام دبیر اولی حزب کمونیست حمایت خواهد کرد یا نه. اما او قبلا ابراز تمایل کرده بود که کنترل حزب را به میگوئل دیاز-کانل بسپارد که در سال ۲۰۱۸ جانشین او در مقام رئیس جمهوری شد و نمونه شاخصی از نسل جوان‌تر وفاداران به کاسترو‌ها است که به دنبال باز کردن اقتصاد کوبا بدون تغییر دادن نظام تک‌حزبی آن هستند.

بازنشستگی او به این معنا است که برای نخستین بار در طول بیش از شش دهه امور کوبایی‌ها را یکی از افراد خانواده کاسترو اداره نخواهد کرد و این گذار در دورانی سخت برای این کشور انجام می‌شود.

پاندمی کرونا، اصلاحات دردناک اقتصادی و محدودیت‌های اعمال‌شده به وسیله دولت ترامپ باعث شده است با سقوط بخش گردشگری و نقل و انتقال مالی اقتصاد کوبا ۱۱ درصد کوچک شود. صف‌های طولانی برای مواد غذایی و کمبود‌ها خاطرات «دوران خاص» پس از سقوط اتحاد شوروی در اوائل دهه ۱۹۹۰ را زنده کرده‌اند.

نارضایی در کوبا با گسترش دسترسی به اینترنت و نابرابری فزاینده بالا گرفته است.

اغلب بحث‌ها در کوبا بر سرعت اصلاحات متمرکز است و بسیاری از مردم شکایت دارند که «نسل تاریخی» که کاسترو‌ها نماینده آن بودند، در باز کردن اقتصاد بسیار کند عمل کردند.

دیاز-کانل در ماه ژانویه با وجود نگرانی‌ها درباره افزایش تورم طرحی را در دو دوره پیش کنگره حزب کمونیست تصویب شده بود، به اجرا درآورد تا نظام ارزی دوگانه این کشور را تک‌نرخی کند. او همچنین در‌ها را برای طیف گسترده‌تری از کسب‌وکار‌های خصوصی گشود که در گذشته یا ممنوع بودند یا به شدت کنترل می‌شدند و کوبایی‌های اجازه یافتن به طور قانونی انواع بسیاری از کسب‌وکار‌های خویش‌فرما را از خانه‌هایشان به بچرخانند.

انتظار می‌رود کنگره امسال حزب کمونیست کوبا بر اصلاحات تکمیل‌نشده در زمینه نوسازی صنایع دولتی، جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و ایجاد حفاظت‌های قانونی بیشتری برای فعالیت‌های کسب‌وکار‌های خصوصی متمرکز باشد.

حزب کمونیست کوبا از حدود ۷۰۰هزار عضو فعال تشکیل شده است و در قانون اساسی این کشور وظیفه اداره امور کشور و جامعه به آن سپرده شده است.

فیدل کاسترو رهبر انقلاب ۱۹۵۹ کوبا بود که فولخنسیو باتیستا، دیکتاتور این کشور، را به زیر کشید و در سال ۱۹۶۵، چهار سال پس از پذیرش رسمی سوسیالیسم، به رهبری حزب کمونیست کوبا رسید.

او به سرعت این حزب قدیمی را به زیر کنترل خود در آورد و تا هنگام بیمار شدنش در سال ۲۰۰۶ رهبر بلامنازع این کشور بود. او در سال ۲۰۰۸ مقام ریاست جمهوری را به برادرش رائول سپرد که در هنگام انقلاب همرزم او بود.

رائول در سال ۲۰۱۱ جانشین فیدل به عنوان رهبر حزب کمونیست هم شد. فیدل کاسترو در سال ۲۰۱۶ درگذشت.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از همشهری آنلاین، تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۹۵۴۴۴، www.hamshahrionline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین