پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۱۴۷
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه گفت: مشکل اصلی در اعزام وابستگان اقتصادی که وزارت صمت مسئولیت آن را بر عهده دارد، مشکل مالی و اقتصادی است.

  شعار سال:چندی پیش روابط عمومی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای در خصوص مطالب منتشر شده مبنی بر حذف رایزنان بازرگانی یا اقتصادی از سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اعلام کرد: متاسفانه چندی است برخی از رسانه‌ها با استناد به اخبار نادرست در مورد حذف رایزنان بازرگانی و یا اقتصادی از سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران، زمینه حمله نا به جا به وزارت امور خارجه را فراهم آورده‌اند.
 
در این اطلاعیه آمده است: در سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، دو دسته کارشناس اقتصادی شامل رایزنان اقتصادی و رایزنان بازرگانی فعالیت می‌کنند. رایزن یا کارشناس اقتصادی از سوی وزارت امور خارجه منصوب می‌شود و اعزام رایزنان بازرگانی متناسب با نیاز‌های روز و ظرفیت اقتصادی با سایر کشور‌ها از سوی سازمان توسعه تجارت وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌گیرد.
 
این اطلاعیه می‌افزاید: ظرف سال‌های اخیر مشکلاتی برای اعزام رایزنان بازرگانی به وجود آمده و تعداد این رایزنان در خارج از کشور به حداقل رسیده که البته سازمان توسعه تجارت در حال پیگیری حل مشکل اعزام آن‌ها و افزایش تعداد رایزنان بازرگان در خارج از کشور بوده و این در حالی است که در چارچوب وزارت امور خارجه، بخش اقتصادی در بین سایر بخش‌ها از فعال‌ترین حوزه‌ها در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران بوده و این وزارتخانه هیچگاه بنایی بر حذف آن‌ها ندارد.
 
روابط عمومی وزارت امور خارجه در این اطلاعیه توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کشور‌های هدف و خصوصاً همسایگان را از اولویت‌های اصلی دولت و وزارت امور خارجه برشمرد و اعلام کرد: با استفاده از ظرفیت‌های وزارت امور خارجه و همچنین دستگاه‌های مختلف، شاهد افزایش صادرات حتی در مقطع تحریم‌های ظالمانه آمریکا هستیم.

بحث اعزام وابستگان بازرگانی در جریان است
 
سید رسول مهاجر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اعزام رایزنان اقتصادی به کشورهای همسایه، گفت: رایزن های بازرگانی که وابستگان بازرگانی تعبیر درست آن  است، طبق قانون باید توسط وزارت صمت اعزام شود اما وزارت خارجه هم در روند تثبیت  اعزام آنها نقش دارد.
 
مهاجر با بیان اینکه اکنون در شرایط فعلی تعداد وابستگان بازرگانی زیاد نیست، اظهار کرد: با مذاکراتی که با وزارت صمت داشتیم بحث اعزام وابستگان بازرگانی در جریان است که مشکلات مالی برطرف شود، در واقع بخشی از کار انجام شده است و بعضا پاسپورت هایشان هم صادر شده و آماده اعزام هستند، اما به دلیل مشکلات مالی وزارت صمت معطل مانده است که امیدوارم رفع شود و به زودی اعزام شوند.

تعداد بازدید : 3


او تصریح کرد: وزارت امور خارجه همواره مشوق بوده و به  وزارت صمت در زمینه اعزام رایزنان کمک کرده است. وزارت خارجه یک سری کارشناسان اقتصادی در سراسر دنیا دارد که آنها در جایگاه هایی که وابستگان بازرگانی نباشد، کار آنها را انجام می دهند، اگر به سایت وزارت خارجه در بخش اقتصادی مراجعه شود اسامی، ایمیل و شماره تماس کارشناسان اقتصادی همه سفارتخانه های ایران درج شده است، بنابراین در کشورهایی که وابستگان اقتصادی نباشد، کارشناسان اقتصادی وزارت خارجه چنین کمک هایی می کند و هر تاجر، بازرگانی که بخواهد با کشوری مراوده داشته باشد، به راحتی از طریق شماره تماس و ایمیل هایی که در سایت وزارت خارجه موجود است، می تواند با کارشناسان اقتصادی تماس بگیرد.

تعداد بازدید : 2


 
مهاجر ادامه داد: وابستگان اقتصادی که باید اعزام شوند که با توجه به مسئولیت وزارت صمت دارند در مراحل اجرایی است  و در حال  اعزام هستند.

اولویت ایران رابطه با کشورهای همسایه است
 
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که چرا در مناطقی مثل شاخ آفریقا و آمریکای جنوبی نتوانستیم فعالیت معاونت اقتصادی را مشاهده کنیم، تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های مالی وزارت صمت، طبیعی است که اولویت ما رابطه با کشور‌های همسایه باشد، اما حتی اگر کسی بخواهد اطلاعاتی از کشور‌هایی که در آمریکای لاتین هستند و دور از ایران هستند داشته باشد به راحتی می‌تواند به سایت وزارت خارجه مراجعه کند و از طریق تماس و مکاتبه با کارشناس اقتصادی سفارت ما مثلا در برزیل، آرژانتین به راحتی سوال خود را بپرسد و پاسخ بگیرد.

تعداد بازدید : 3


 
او درباره عملکرد معاونت اقتصادی وزارت خارجه در این مدت که تشکیل شده است، اظهار کرد: تقریبا همزمان با بازگشت مجدد تحریم ها بر اساس تغییر تشکیلاتی که در داخل وزارت خارجه صورت گرفت، این معاونت اقتصادی تشکیل شد، این معاونت اقتصادی در سوق دادن و بارور کردن تجارت نقش داشته است، مثلا یکی از اقدامات دیپلماسی اقتصادی بحث مراودات ما با اوراسیا بود.

مراودات ایران با اوراسیا یکی از ابتکارات وزارت خارجه بود
 
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه ادمه داد: مراودات ایران با اوراسیا یکی از ابتکارات وزارت خارجه بود که بر اساس تعرفه های ترجیحی که بین ایران و این اتحادیه منعقد شد، توانستیم روابطمان را در پرتو مراودات با اوراسیا توسعه دهیم و اکنون هم در روابط جدیدمان در حال رفتن به سمت تعرفه آزاد هستیم، مثلا این یکی از اقدامات معاونت دیپلماسی اقتصادی بود.
 
مهاجر با اشاره به اقدامات معاونت اقتصادی در مقابله با تحریم ها و توسعه مراودات مان با کشورهای مختلف، گفت: همه بانک های ما تحریم هستند، اما وزارت امور خارجه در معرفی مکانیسم های جدید مانند تهاتر، یافتن راه های جدید، کمک به تجار ایرانی در کشورهای خارجی، کمک به صدور خدمات فنی مهندسی و کمک به شرکت های دانش بنیان نقش های بسیار موثر و فراوانی داشته است.

تعداد بازدید : 4


 
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با اشاره به اینکه چه چیزی در عملکرد معاونت اقتصادی تاثیر داشته است، تصریح داد: اشکال اصلی این است که وزارت صمت با مشکل مالی و اقتصادی برای اعزام مواجه هستند.
 
مهاجر با اشاره به اقدامات وابستگان بازرگانی،گفت: بدون شک در آن کشورهایی که رایزن داشتیم،  موثر بودند و وزارت امور خارجه در حل مشکلات وابستگان اقتصادی که از سوی وزارت صمت اعزام می شود، نقش مثبت، مشوق و تسهیلی داشته است.
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:  28 فروردین 1400، کدخبر: ، www.yjc.ir،7721513

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین