پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۲۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸
رفیع افتخار، نویسنده حوزه کودک و نوجوان، معتقد است امروزه به هزار و یک دلیل کتاب مهجور مانده و چاره‌ای نیست جز اینکه به نسل آینده دل بست و لذت مطالعه را در جانشان فشاند تا کتاب از نفس نیافتد و در یادداشتی به این موضوع پرداخته است.
شعار سال: قدیم‌ها می‌نشستیم بغل دکه روزنامه‌فروشی، زل می‌زدیم به انتهای خیابان و لحظه‌شماری می‌کردیم تا آن مرد روزنامه‌فروش از راه برسد، تا با عطش سیری‌ناپذیر بوی کاغذ را قورت بدهیم، در دنیای قصه و شعر غوطه بزنیم و کلمات کیهان‌بچه‌هایش را ببلعیم. آن وقت‌ها پول توجیبی‌مان را می‌دادیم کتاب کرایه می‌کردیم و با بازیگوشی‌های باد میان کاغذ‌های کاهی کتاب و روزنامه روزگارمان را خوش می‌گذراندیم!
 
ایام برفت و پا به روزگاری گذاشتیم

چه زود! آن ایام برفت و پا به روزگاری گذاشتیم که عده‌ای برای چرایی شمارگان پایین و اسفناک کتاب و خیل جمعیت بی‌اعتنا و بیگانه با مطالعه استدلال چوبین می‌آورند: «کتاب پیر و فرتوت و قدیمی شده... کتابِ کاغذی از نفس افتاده و زمین‌گیر شده...» و درنهایت، شاید از سر تفرعن، شاید هم دلسوزی سر تکان داده و بگویند: «مزار کتاب صدهزاران بار سبز باد!»

این گروه ورود تکنولوژی را مرادف با میرایی فرهنگ مکتوب دانسته و بر خود فرض مسلم می‌پندارند! البته، در مقابل این سوال مهم که: چرا کتاب‌ها در کشور‌های صاحب تکنولوژی در تیراژ‌های میلیونی چاپ و به فروش می‌رسند سکوت اختیار می‌کنند! یا دیگر که، به روز نبودن نوشته‌های نویسندگان وطنی را به چالش کشیده و روایت‌های نوستالژیک آن‌ها را به دور از واقعیت‌های زمانه می‌دانند.

چه چاره! امروزه به هزار و یک دلیل کتاب نازنین و عزیز مهجور مانده! گویا چاره‌ای نیست جز اینکه از بزرگتر‌ها امید برگرفت و آن‌ها را با رویا‌های روزمرگی و تکرار روزانه‌هایشان تنها گذاشت.

گویا چاره‌ای نیست جز اینکه به نسل آینده، به کودکان و نوجوانان این مرز و بوم دل بست و لذت و شهد بی‌نظیر مطالعه را در جانشان فشاند. شهدی ماندگار که همیشه بماند و هیچگاه از یاد نرود.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایبنا، تاریخ انتشار: ۲۹فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ibna.ir، ۳۰۵۱۱۵
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
0
0
یکی از راه های عقب ماندگی هر کشور و اقلیمی گرفتن فرهنگ از آن کشور است .. فرهنگی که از طریق آگاهی و کتابخوانی و... به جامعه تزریق می شود!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین