پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۸۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
«ما همان شناگر ماهری بودیم که مسابقه را بردیم، اما حالا دست و پای ما را بسته‌اند و می‌گویند مدیریت کنید و نترسید»، این توصیفی بود که رئیس‌جمهور در جدیدترین اظهاراتش درباره وضعیت دولت به مردم ارائه کرد و در نهایت به آن‌ها وعده داد حتی اگر قرار باشد به جای سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۱ رئیس‌جمهور بماند باز هم با قدرت به اقداماتش ادامه خواهد داد.
شعار سال: حمله به منتقدان دولت و تلاش برای هم‌ردیف کردن آنها با طرف خارج شده از برجام تبدیل به موضع روزانه دولتی‌ها شده است. روز سه‌شنبه بود که علی ربیعی، سخنگوی دولت منتقدان برجام را به طرفداری از تحریم‌ها متهم کرد و بدون پاسخ به این پرسش که چرا دولت به‌جای متهم کردن منتقدان به قصد و غرض انتخاباتی به پیش‌بینی‌های‌شان توجهی نکرد، اظهار داشت: حتی زمانی که دولت زورگو و قانون‌شکن ترامپ از برجام خارج شد و سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ را علیه ملت ما وضع کرد، این افراد از تخریب و افترا علیه دولت که در خط مقدم جنگ اقتصادی بود، دست برنداشتند.

در ادامه این مواضع روز گذشته رئیس‌جمهور نیز با توصیف شرایط فعلی دولت بار دیگر به منتقدان خود حمله و از آنها بابت کم‌کاری در فرستادن مرگ و نفرین به آمریکا شکایت کرد. روحانی در عین حال که منتقدان خود را به طرفداری از تحریم‌ها متهم می‌کرد از رای ندادن مردم به طرفداران تحریم نیز خبر داد.

* برای 1401 هم آماده‌ایم

روحانی در ابتدای جلسه روز گذشته هیات دولت با بیان اینکه در احیای برجام 3 پله وجود دارد، گفت: پله اول رفع تحریم‌هاست که این کار به عهده آمریکاست و البته ۱+۴ هم باید کمک کند. آمریکایی‌ها باید همه تحریم‌ها را بردارند و شرایط باید به آنچه در سال ۲۰۱۵ در برجام پیش‌بینی شده بود بازگردد. باید هر گونه تحریمی که به بهانه‌های دیگر یا با برچسب‌های جدید ایجاد شده بود کنار بگذارند و ما بتوانیم به اقتصادی سالم، متعادل و قابل قبول برگردیم.
 
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در احیای برجام ۲ کار بر عهده ماست، بیان کرد: یک کار ما این است که وقتی تحریم برداشته شد ما می‌خواهیم راستی‌آزمایی کنیم و بگوییم بله برداشته شده است، پس بله را ما باید بگوییم و ما این را از بانک مرکزی، وزارت نفت و وزارت راه می‌پرسیم و وقتی آنها بگویند برداشته شده این موضوع را اعلام خواهیم کرد. ما درباره راستی‌آزمایی مفصل بحث کرده‌ایم که چگونه باشد و چقدر زمان می‌برد. کار خیلی پیچیده‌ای هم نیست. اگر همکاری و حسن‌نیت باشد در زمان نه‌چندان طولانی می‌توان به جواب رسید. وزرای نفت و راه و بانک مرکزی و چند تن از وزرای دیگر هستند که باید این موضوع را اعلام کنند.
 
وی ادامه داد: قدم سوم کاری است که ما باید انجام دهیم و برنامه هسته‌ای ما کامل باید منطبق با برجام باشد که عینا این کار را خواهیم کرد و یک میلی‌متر اضافه‌تر هم نمی‌خواهیم. ما عین برجام همه آنچه اضافه باشد را جمع می‌کنیم و به انبار می‌بریم که این کار ساده‌ای است، چرا که تعهدات ما در برجام کاملا مشخص شده و ما هم عین برجام را پیاده خواهیم کرد.
 
روحانی در ادامه تصریح کرد: در موضوع هسته‌ای، واکسن، مقابله با کرونا، معیشت مردم و تولید هیچ نظری به انتخابات نداریم که نتیجه انتخابات چگونه است. حتی اگر مثلا انتخابات به جای ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱ بود ما باز هم این اقدامات را با قدرت انجام می‌دادیم، چرا که اگر مردم خوشحال باشند و احساس بهتری در شرایط زندگی خود داشته باشند با نشاط بیشتری در انتخابات شرکت می‌کنند.
 
وی همچنین تاکید کرد: ما انتخابات پرشوری می‌خواهیم و این وظیفه ماست و برای این کار یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کنیم. به حرف این جناح و آن جناح هم توجه نداریم. اینقدر بگویید تا خسته شوید. به هر حال ما طبق نظر رهبری حرکت می‌کنیم و حتی اگر یک ساعت زودتر به نتیجه برسیم به نفع مردم است. در این میان اگر کسی می‌خواهد در انتخابات شرکت کند و می‌خواهد در این راه سنگ بیندازد و مانع رفع تحریم شود بداند که مردم به او رای نخواهند داد.
 
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به روند تهیه و توزیع واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: بحث واکسن تقریبا از پاییز پارسال مطرح بود. اول بنا بود واکسن‌هایی را خریداری کنیم که برای وزارت بهداشت مورد اطمینان نبود، چون سازمان بهداشت جهانی آنها را تایید نمی‌کرد و دوره‌های قانونی خود را طی نکرده بودند. افرادی هم بودند که واکسن‌هایی را که سازمان جهانی بهداشت تایید نمی‌کرد و وزارت بهداشت درباره آنها تردید داشت پیشنهاد می‌کردند.
 
روحانی در ادامه سخنانش به مساله تامین واکسن و شرایط سخت کشورمان پرداخت و گفت: وزارت بهداشت سفارشاتی هم داده بود که بعدا شرایطی پیش آمد که از برخی کشورها اصلا واکسن نخریم و ما سراغ برخی کشورهایی که هنوز سازمان جهانی بهداشت تایید نکرده بود رفتیم، چرا که دیگر به اضطرار رسیدیم و دیدیم کشورهای دیگر هم از همین‌ها استفاده کردند.
 
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه من اینها را می‌گویم تا مردم جنایت آمریکا را بخوبی لمس کنند، عنوان کرد: بعضی‌ها در این 4 سال جنگ تحمیلی اقتصادی هیچ وقت نیامدند علیه آمریکا حرف بزنند. بعضی‌ها می‌گویند اصل مدیریت قوی است و نباید ترسید، خب! ما که نمی‌ترسیم ولی هر چقدر هم قوی باشیم وقتی دست‌مان را خالی کرده باشند چه می‌شود کرد. ما همان دولت یازدهمی هستیم که سال ۹۵ کشور را به بالاترین رشد اقتصادی در جهان رساندیم و نشان دادیم در مدیریت چه توانایی‌ای داریم!
 
وی اضافه کرد: ما همان شناگر ماهری بودیم که مسابقه را بردیم اما حالا دست و پای ما را بسته‌اند و می‌گویند مدیریت کنید و نترسید. ما نمی‌ترسیم و مدیریت را هم بهتر از شما بلدیم. عده‌ای که خود را سوپر انقلابی هم می‌دانند در این مدت تحریم یک کلمه راجع به آمریکا حرف نمی‌زنند و فقط به دولت فحش می‌دهند و توهین می‌کنند و علیه دولت دروغ می‌گویند. در حالی ‌که می‌دانند اگر تحریم نبود سهمیه کوواکس ما اسفند وارد می‌شد.

* حواله‌های پایان‌ناپذیر به کاخ سفید

اظهارات روز گذشته رئیس‌جمهور هر چند از یک دولت رو به احتضار که در ماه‌های پایانی عمر خود هیچ دستاوردی برای ارائه ندارد، چندان بعید به نظر نمی‌رسد اما با این حال یک فرار به جلو به حساب می‌آید. روحانی و مجموعه دولت در تمام 3 سال گذشته و پس از آنکه دولت آمریکا رسما از تعهدات برجامی‌اش خارج شد، سعی کرد‌ند این بار به منتقدان حمله کنند و آنها را بابت توصیف نکردن آمریکا به عنوان عامل بحرانی شدن شرایط کشور مورد ملامت قرار دهند.این رویکرد تا جایی پیش رفت که رئیس‌جمهور سال گذشته علنا از مردم خواست لعنت و نفرین‌های‌شان را به جای مسؤولان دولتی به کاخ سفید در واشنگتن روانه کنند.

رویکرد مسؤولیت‌زدایی از دولت با بهانه تحریم‌ها در حالی از سوی دولتمردان دنبال می‌شد که آنها اساسا برای از میان برداشتن همین فشار خارجی روی کار آمده و در ۲ انتخابات ریاست‌جمهوری موفق به کسب آرای عمومی شده شده بودند. به عبارت دیگر اگر تحریمی وجود نداشت علتی نیز برای پیروزی کاندیدایی که محوریت تمام شعارها و بحث‌هایش را رفع تحریم شکل می‌داد پیدا نمی‌شد. در سال‌های آغازین دولت و زمانی که روحانی تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام و توافق هسته‌ای می‌گذاشت، منتقدان سیاست خارجی او با بیان ادله حقوقی، سیاسی و منطقی نسبت به خطرات این رویکرد و خوش‌بینی به دولت آمریکا هشدار می‌دادند اما در نهایت با برچسب‌های توهین‌آمیزی نشانه‌گذاری می‌شدند تا بتوان از آنها در میدان رقابت‌های سیاسی بهره‌برداری کرد. اما پس از انعقاد برجام و عیان شدن ضعف‌هایی که منتقدان بارها به آن اشاره کرده بودند و در نهایت خروج آمریکا از برجام و لگدهای پیاپی ترامپ به این توافق، ادبیات مقامات دولتی نیز تغییر کرد و از منتقدان خود درخواست می‌کردند به جای دولت، از ترامپ به عنوان مسبب وضعیت موجود شکایت کنند.
 
در این میان ادبیات مقامات دولتی و در راس آنها رئیس‌جمهور در روزهای پایانی عمر دولت دوازدهم تنها می‌تواند گواهی بر صدق پیش‌بینی‌‌های منتقدان دولت در نداشتن برنامه و نگاه واقع‌بینانه این دولت در مواجهه با مشکلات کشور باشد. اگر نیروهای انقلابی بارها نسبت به منطق حاکم بر سیاست خارجی دولت و سناریوی برجام نقد وارد می‌کردند و حقانیت این نقدها در گذر زمان بیش از پیش مشخص شد، در تمام 8 سال گذشته درباره نبود خودباوری لازم برای خنثی‌سازی تحریم‌ها در دولت نیز تذکر داده بودند.
 
اگر برای دولتمردان، خبیث بودن آمریکا با خروجش از برجام مشخص شد، منتقدان دولت از سال‌ها قبل خبیث بودن آمریکا را به دولت هشدار داده بودند. بر همین اساس دولتی که با وعده رفع تحریم‌ها به قدرت رسید اما در عمل نه تنها موفق به رفع آنها نشد که به اقرار رئیس دولت شاهد سنگین‌تر شدن تحریم‌ها در روزهای پسابرجامی نیز بود، نمی‌تواند منتقدان خود را مسبب و همراه تحریم‌ها به حساب آورد. یقینا تحریم‌های ظالمانه خارجی تا حد زیادی نتیجه پیام‌های انفعال و عقب‌نشینی است که از پاستور به کاخ سفید ارسال شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وطن امروز، تاریخ انتشار ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: 232625، vatanemrooz.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
0
ریاست جمهوری در ایران خیلی ادم هارو عوض میکنه و نمیدونم چرا این روند برای همه رخ میده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین