پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۳۱۰
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
در سفر مظفر‌الدین شاه قاجار به اروپا در سال ۱۹۰۵. م هنگام اقامت در مسکو این شایعه در ایران رواج گرفت که دولت ایران جزیره قشم را یا به دولت روسیه تزاری بخشیده یا فروخته و یا به آنان اجاره داده است. مظفرالدین شاه، درباره جزیره‌های ابوموسی و تنب بزرگ به صدر اعظم خود نامه‌ای می‌نویسد که در مطلب زیر می‌خوانید.
شعار سال: در سفر مظفر‌الدین شاه قاجار به اروپا در سال ۱۹۰۵. م هنگام اقامت در مسکو این شایعه در ایران رواج گرفت که دولت ایران جزیره قشم را یا به دولت روسیه تزاری بخشیده یا فروخته و یا به آنان اجاره داده است.

در این سال مظفرالدین شاه، درباره جزیره‌های ابوموسی و تنب بزرگ به صدر اعظم خود می‌نویسد:

«جناب اشرف صدراعظم - به وزیر خارجه ابلاغ نمایند که به سفارت انگلیس بگوید پارسال در این باب مذاکره شد، دولت انگلیس از ما خواهش کرده بیرق خودمان را از این دو جزیره برداریم تا رسیدگی و گفتگو شود، در صورتی که ما خودمان می‌دانیم که این دو جزیره، ملک مسلمه دولت ایران است. در این صورت حالا چطور دولت انگلیس در عالم دوستی راضی می‌شود که ما ملک طلق خودمان را به شیخ واگذار کنیم و او بیرق در آنجا بیفرازد. شما باز گفتگو کنید. ما به هیچ وجه از حق خود نخواهیم گذاشت.

امضا: مظفرالدین شاه

برگرفته از کتاب «جزیره بوموسا و جزایر تنب بزرگ و کوچک» پژوهش و نگارش دکتر ایرج افشار سیستانی- ص ۸۵ و ۸۶

نامه ‌شاه قاجار به صدراعظم درباره ابوموسی و تنب‌بزرگ

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از میراث باشی
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین