پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۸۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷
جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بار مقابله با تحریم، باید بر دوش مسئولان باشد نه مردم گفت: اگر مسئولان زیر بار مقابله با تحریم بروند، فشار آن به مردم منتقل نخواهد شد.
شعار سال: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخی از مسئولین دولتی انگار جز کسانی هستند که اصلا مسئولیت ندارند؛ خود را در نقش اپوزیسیون می‌بینند و خودشان می‌پرسند چرا قیمت مرغ گران شده است؟

سعید جلیلی در گفتگویی رسانه‌ای، با بیان اینکه مبنای انتخاب دولت فعلی در انتخابات ۹۲ و ۹۶ این بود که مدعی بودند می‌توانند با تحریم‌ها مقابله کنند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸۰۲ تحریم پیش از برجام به بیش از ۱۵۰۰ تحریم تبدیل شده است؛ یعنی روند هشت ساله دولت نه تنها از تحریم‌ها نکاست، بلکه آن‌ها را دو برابر کرد.

وی با بیان اینکه، مردم به نتیجه اهمیت می دهند و نه تحلیل‌های مختلف، تصریح کرد: امروز نتیجه این است که تحریم‌ها بیشتر شده است.

دبیر سابق شورایعالی امنیت ملی کشورمان با یادآوری سخنان خود در نشست کمیسیون ویژه برجام در مجلس دهم، گفت: همان زمان در کمیسیون ویژه برجام در مجلس نیز بیان کردیم که بسیاری از تحریم‌ها باقی می‌ماند؛ امروز مردم قضاوت می‌کنند که تحریم‌ها رفع «شد» یا «نشد»؟

عضو شورای راهبردی سیاست خارجی کشورمان افزود: تمام توان دولت در این هشت سال این بود که همان مسیری را که برای رفع تحریم پیشنهاد کرده است، به جد دنبال کند؛ ما آن زمان می‌گفتیم این مسیر نه تنها جواب نمی‌دهد بلکه مسیر اشتباهی است. این مسیر دشمن را جری می‌کند و در نهایت علیرغم انجام تعهدات، تحریم‌ها برداشته نشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این نکته که باید اهرم تحریم از دست دشمن خارج شود، اظهار داشت: اگر امروز دشمن ما تحریم را به صورت یک اهرم در دست گرفته و علیه ما به کار می‌برد، باید این مسئله مطرح شود که چگونه می‌توانیم این اهرم را از دست او خارج کنیم؟

جلیلی افزود: دشمن در این مسیر احساس کرد اگر تحریم یک اهرم کارساز است که طرف مقابل حاضر است در برابر امتیاز بدهد و از حقوقش منصرف شود، پس می‌تواند از آن بیشترین استفاده را ببرد.

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی با طرح این نکته که نمی‌توان کشور را معطل تصمیمات طرف مقابل گذاشت، تاکید کرد: در شرایطی که دشمن به طمع می‌افتد، تحریم را اهرم مناسبی برای اعمال فشار می‌داند و ادعا می‌کند هروقت که بخواهد زیاده‌خواهی کند از آن استفاده می‌نماید، آیا می‌توان فضای اقتصادی کشور را معطل چنین مسیری کرد؟

وی در این‌باره اضافه کرد: مردم و فعالان اقتصادی انتظار دارند شرایطی مهیا باشد که تنها به اداره کشور اکتفا نشود، بلکه کشور رشد داشته، پیشرفت کند و ارتقاء نیز بیابد. بنابراین، این شرایط نیازمند یک محیط با ثبات در عرصه اقتصادی است که نمی‌تواند معطل فلان گفتگو یا نظر فلان فرد خارجی بماند.

جلیلی در ادامه با رد گزاره‌ی «مذاکره برای رفع تحریم خطاست»، خاطرنشان کرد: من مخالف مذاکره برای رفع تحریم نیستم، اما نوع مذاکره به خودی خود بسیار مهم است؛ تاکید من این است که نباید معطل مذاکره ماند.

وی در این‌باره تصریح کرد: مشخصا می‌گوییم که مذاکره اگرچه لازم است، اما کافی نیست؛ برای بی اثر کردن تحریم، باید راه‌های اساسی و محکم دنبال شوند که مذاکره می‌تواند یکی از ابزار‌های این برنامه جامع باشد.

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی با اشاره به نتیجه نگرفتن دولت از تمرکز ۸ ساله بر سر مذاکره، گفت: مهم‌ترین کارویژه‌ی دولت، ایجاد یک بستر ثبات اقتصادی است؛ شما نمی‌توانید اقتصاد کشور را معطل اموری کنید که نه تنها قابل اتکاء نیستند بلکه تابع اراده دیگران نیز بوده و نتیجه آن صرفا دست شما نیست.

جلیلی با بیان اینکه مقابله با تحریم نیازمند یک مجموعه کار بوده و تک‌بعدی نیست، افزود: اینطور نیست که اراده دشمن همیشه پیروز بوده و هروقت خواست بتواند از اهرم تحریم استفاده کند؛ همان دشمنی که اولین تحریم‌ها را در صنایع دفاعی ایجاد کرد، امروز با پیشرفته‌ترین صنایع دفاعی و نظامی در ایران مواجه است.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت‌های فناورانه به ویژه در زمینه صنعت هسته‌ای، گفت: پیشرفت صنایع ما در زمینه دفاعی و هسته‌ای و .. به خوبی نشان می‌دهد که می‌توان تحریم‌ها را بی‌اثر کرد.

جلیلی با طرح این پرسش که وقتی می‌توانیم تحریم موشکی را بی اثر کنیم، آیا نمی‌توان مشکلات مرغ و .. را بی اثر کرد، عنوان داشت: امروز مردم نیز به خوبی اذعان دارند که روند ۸ ساله این دولت در قبال تحریم‌ها، جواب نداده است. اگر نگاه به تحریم جامع و درست نباشد، علاوه بر عوارض اقتصادی، این تحریم‌ها می‌تواند عوارض سیاسی و امنیتی نیز داشته باشد.

وی تشریح کرد: اعمال سیاست فشار حداکثری پس از اعمال تحریم‌ها محصول شرایطی بود که عده‌ای فکر میکردند می‌توانند با مذاکره تحریم را برطرف کنند.

عضو شورای راهبردی سیاست خارجی کشورمان با بیان اینکه اگر دشمن احساس کند که تحریم برای شما ترسناک کرد، جری خواهد شد، تاکید کرد: نباید فرصت استفاده از تحریم، مجددا برای دشمن معتبر شود؛ شما باید نشان بدهید که ملت شما می‌تواند این تحریم‌ها را بی اثر کند.

جلیلی در این‌باره افزود: نباید علامتی بدهیم که طرف مقابل هنوز هیچ اقدامی نکرده، احساس کند می‌تواند با واسطه و غیر مستقیم مجددا با شما شروع به گفتگو و چانه‌زنی کند. آن‌ها فهمیده بودند که ترامپ از فشار حداکثری نتیجه نگرفت و بعد با جسارت تمام در گفتگو‌های اخیر مطرح می‌کنند که تحریم‌ها سه دسته‌اند و یک دسته آن‌ها هرگز رفع نخواهد شد!

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی تاکید کرد: باید در عمل اقداماتی انجام بدهیم که دشمن احساس کند تحریم‌ها دیگر جواب نمی‌دهد. باید دوباره در عرصه میدان و به شکل واقعی و به دور از شعار، نشان بدهیم که می‌توان تحریم‌ها را بی اثر کرد.

وی با کنایه به برخی که به صورت افراطی و اغراق‌آمیز، آب خوردن مردم را هم به تحریم‌ها ربط میدادند، اظهار داشت: بسیاری از مشکلات به اذعان فعالان اقتصادی و مردم، ربطی به تحریم ندارد و واقع امر نیز همین‌طور است.

جلیلی افزود: آن موضوعاتی را که متاثر به تحریم نیست، باید با قوت مدیریت و پیگیری نمود و همچنین باید مشخص کرد که چه میزان و تا چه حد از مسائل اقتصادی مرتبط با تحریم‌هاست.

عضو شورای راهبردی سیاست خارجی کشورمان با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های مقابله با تحریم‌ها نظیر مذاکره، دور زدن آنهاست، خاطرنشان کرد: «دور زدن تحریم» همچون «مذاکره»، مسیر دیگری برای مقابله با تحریم‌هاست که ممکن است در آن راه درست یا غلط طی شود و باید جلوی خطای آن را گرفت، اما علاوه بر این دو راه، مسیر دیگری نیز وجود دارد.

وی، بی‌اثر کردن تحریم‌ها را راه سوم مقابله با تحریم برشمرد و اذعان داشت: «بی‌اثر کردن تحریم»، راه سوم مقابله با تحریم‌هاست که پایدار، جدی و قابل اتکاست. برای بی‌اثر کردن تحریم، علاوه بر وجود نگاه سیاسی و امنیتی، باید یک نگاه اقتصادی متفاوت داشت.

جلیلی با یادآوری مسئله تهدید به تحریم بنزین از سوی آمریکایی ها، تصریح کرد: وقتی کشور قرار بود با تحریم بنزین مواجه شود، ما می‌توانستیم هریک از راه‌های مذکور را طی کنیم؛ هم می‌توانستیم مذاکره کنیم، امتیاز بدهیم تا این تحریم اعمال نشود و هم میتوانستیم از مسیر‌های مختلف با دور زدن تحریم بنزین، مایحتاج کشور را تهیه کنیم.

وی افزود: اما راه پایدار و قابل اتکایی که پیگیری شد، تکیه بر توان موجود داخلی بود؛ نفت و گاز مزیت نسبی ماست و ما توانستیم با تولید بنزین نه تنها تحریم آن را بی‌اثر کرده و اهرم را از دست دشمن بگیریم، بلکه امروز به صادر کننده آن نیز تبدیل شدیم.

جلیلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تحریم نفتی در سال ۹۱، چگونه مدیریت شد، گفت: تحریم یک شوک به اقتصاد کشور وارد کرد. دو میلیون فروش نفت ما به ۷۰۰ هزار بشکه رسید، اما با تدابیری توانستیم در شش ماهه نخست سال ۹۲، متوسط فروش نفت و فرآورده‌ها به یک و میلیون بشکه در روز برسانیم.

دبیرسابق شورایعالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه مجموعه اقدامات آن زمان بیشتر مبتنی بر راه‌حل دوم یا همان دور زدن تحریم‌ها بود، خاطرنشان کرد: همزمان با پیگیری مسیر دور زدن تحریم‌ها، ما مدعی بودیم که باید به یک راه‌حل پایدار برسیم. پیگیری تشکیل پورتال ارزی در دبیرخانه شورایعالی اولین اقدام در این زمینه بود.

جلیلی افزود: اجرای پورتال ارزی پنج فاز داشت که در همان سال اول، سه فاز آن تکمیل شد؛ وقتی که دولت آقای روحانی در سال ۹۲ بر سر کار آمد، متاسفانه کار بر روی این پورتال و .. کمرنگ شد و تا سال ۹۷ که بحث بحران ارزی مجددا پیش آمد، آن را کنار گذاشته بودند.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان، توقف راهکار پورتال ارزی را ناشی از رویکرد اشتباه دولت دهم دانست و اظهار داشت: رویکردی که فکر می‌کرد به زودی می‌تواند با گفتگو کردن همه مسائل کشور را حل کند، متکی بر تحلیل خوشبینانه‌ای که داشت و متاسفانه غلط از آب درآمد، استفاده از پورتال را متوقف کرده بود.

جلیلی با بیان اینکه تمرکز دشمن بر جنگ اقتصادی در یک دهه گذشته، نشانگر برآورد آن‌ها از ضعف دستگاه‌های اقتصادی کشور است، گفت: وقتی دشمن احساس می‌کند که استفاده از فشار در حوزه اقتصادی که ضعف دارید، کارساز است، شما باید متقابلا این ضعف‌ها را برطرف کنید. نمی‌توانید بگویید من میروم مذاکره می‌کنم تا دشمن روی نقاط ضعف من دست نگذارد؛ راه‌حل درست و پایدار این است که شما نقطه ضعف کشور را برطرف کنید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش با اشاره به اعمال مجدد تحریم نفتی در دو سه سال اخیر، اظهار داشت: دوستان می‌گفتند که نمی‌شود نفت فروخت و ما می‌گفتیم می‌شود تا دو میلیون بشکه هم فروخت. همان موقع راهکار‌های این ادعایمان را برای آن‌ها ارسال کردیم؛ من چند صفحه برای آقای رئیس جمهور نامه نوشتم و گفتم با این روش‌ها می‌توانید اقدام به فروش نفت کنید.

جلیلی تصریح کرد: همان دوستانی که آن زمان می‌گفتند این حرف‌ها شعار است، سال گذشته در بودجه خود مبنا را فروش دو میلیون و سیصد هزار بشکه قرار دادند! پس معلوم شد می‌شود این اقدام را انجام داد. مهم این است که شما در تصمیم دچار خطا نشوید تا دشمن را جری کنید.

جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونه بی‌اثر کردن تحریم نفتی، شرح داد: شما می‌توانید به جای آنکه نفت را بشکه‌ای پنجاه دلار بفروشید، آن را تبدیل به فرآورده کنید تا ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند و چندین برابر ارزآوری داشته و به تبع آن بتوانید ده‌ها شغل ایجاد کنید.

وی افزود: در سه سال گذشته که گفته می‌شود بدترین فشار‌ها و فشار حداکثری بر کشور اعمال شد، خود دوستان دولت اذعان دارند که ما در فروش فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی هیچ مشکلی نداشتیم و توانستیم هرچقدر که می‌توانیم، صادر کنیم.

جلیلی با اشاره به مصوبه مهم مجلس دهم مبنی بر قانونی شدن توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور با پیگیری کمیسیون انرژی وقت، تصریح کرد: با مزیت نسبی کشور در نفت و گاز، به جای خام فروشی می‌توان محصولات پتروشیمی را فروخت که باعث رونق اقتصادی، ایجاد شغل می‌شود. همچنین با مشارکت‌دادن واقعی مردم در سرمایه‌گذاری در این حوزه، حتی سرمایه‌های خرد می‌توانند در این زمینه شریک شده تا مردم دچار معضلاتی در بورس و .. با آن مواجه بودند، نشوند.

مذاکره‌ کننده سابق کشورمان با بیان اینکه پشتوانه مذاکره، میدان است، اظهار داشت: مذاکره‌ کننده هر چقدر هم قوب باشد، اگر با دست خالی به مذاکره برود، نمیتواند عایدی داشته باشد.

وی تصریح کرد: یکی از میدان‌های مهم عرصه فعالیت‌های اقتصادی در کشور است. برای مثال، وقتی طرف مقابل ببیند که شما به راحتی نفت خود را می‌فروشید و یا آن را تبدیل به فرآورده کرده و دیگر تحریمش اثری ندارد، آنگاه در همین مذاکرات وین هم می توانید موفق شوید؛ حالا دشمن هر چقدر خواست ادعا کند که تحریم نفتی را برمی دارد یا بر نمی دارد.

جلیلی با بیان اینکه اقتضاء جنگ اقتصادی، مقابله اقتصادی است، گفت: همانطور که دشمن اهرم‌های اقتصادی‌اش را علیه ما به کار می برد، ما نیز باید اهرم‌های اقتصادی کشور را نه تنها به شکل پدافندی بلکه به آفندی فعال کنیم.

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی با بیان اینکه عرصه مقابله اقتصادی با دشمن نیز مرد میدان می‌خواهد، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم با تحریم به جد مقابله کنیم، باید شیوه‌ها و توان‌مندی‌های کشورمان را به خوبی بشناسیم و ابتکار عمل بلد باشیم.

وی با اشاره به سند موقت استراتژی امنیت ملی آمریکا در سال اول ریاست جمهوری بایدن، اظهار داشت: در سند استراتژی امنیت ملی آمریکا مباحثی درباره ایران مطرح شده که دشمن نگران است که ایران توانمندی‌های خود برای مقابله با تحریم را بشناسد و آن‌ها را فعال کند. وقتی این مسئله که باعث نگرانی او شده، اگر فعال بشود دشمن را پشیمان خواهد کرد.

جلیلی افزود: پیروزی و قوت در این میدان دشمن را به جایی می‌رساند که همانند میدان منطقه‌ای، برای کمک گرفتن به شما التماس کند و برای شما نامه بنویسد.

جلیلی با یادآوری نامه‌های آمریکایی‌ها و التماس آن‌ها بخاطر عملکرد مردانی مثل شهید سلیمانی، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها نامه می‌نوشتند و از ما می‌خواستند که اجازه بدهید با هزینه کمتری از عراق خارج بشویم؛ با فعالیت‌های صحیح اقتصادی، شما می‌توانید کاری بکنید که او به همین التماس کردن بیفتد.

وی در این‌باره اذعان داشت: آن‌ها فناوری‌های پیشرفته را نقطه قوت خودشان در عرصه اقتصاد جهانی می دانند و ما نیز می‌بایست صحنه اقتصادی را تبدیل به هماوردی با آن‌ها در زمینه فناوری‌های پیشرفته کنیم و امروز می‌توانیم به لحاظ راهبردی سطح هماوردی این جنگ اقتصادی را ارتقا بدهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری روند مقابله چین و آمریکا در حوزه فناوری‌های پیشرفته، عنوان کرد: آمریکا در قبال پیشرفت‌های فناورانه چین، آن را به اعمال تحریم و فشار در حوزه مبادلات مالی یا تعرفه‌های گمرکی، تهدید می‌کند در حالیکه نمی‌تواند این دسته از تحریم‌ها را علیه ما اعمال کند. این اتفاق نشانگر آنست که شما می‌توانید در چهار و هشت سال آینده با پیشرفتی که نشان می دهید نه تنها تحریم‌ها را بی اثر کنید بلکه هماوردی اقتصادی خود را نیز ارتقاء بدهید.

رئیس سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سوال مبنی بر عملکرد هیئت نظارت بر برجام، گفت: نگاه من به برجام نسبت به سایر اعضا متفاوت بود؛ بنده می‌گفتم مطابق متن برجام بسیاری از تحریم‌ها باقی می‌ماند. بعد از برجام که کاتسا تصویب شد، آن‌وقت من مطرح کردم که با این تحریم، دامنه‌ی تحریم‌ها بسیار گسترش می‌یابد.

وی افزود: در مورد تحریم «ایسا» هم همینطور؛ بعضی از آقایان می‌گفتند که این تحریم فقط تجمیع تحریم‌های قبلی است و این حرف را رسما در تلویزیون اعلام میکردند در صورتی که اینطور نبود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر ادامه برجام پس از خروج آمریکا از آن، عنوان داشت: ما هم از تلویزیون دیدیم که همان روزی که ترامپ از برجام خارج شد، رئیس جمهور آمد و اعلام کرد یک مزاحم خارج شده است و ما ادامه می‌دهیم. من به این نگاه قائل نبودم؛ چرا که طبق بند ۳۶ برجام، اگر طرف مقابل تعهداتش را انجام نداد، شما می‌توانید به صورت جزیی یا کلی، تعهداتتان را متوقف کنید نه اینکه بگویید صبر راهبردی می‌کنیم!

جلیلی خاطرنشان کرد: صبر راهبردی یعنی صبری که با آن دشمن عقب برود؛ نه اینکه جلوتر هم بیاید؛ لذا شما میبنید بعد از خروج ترامپ از برجام، او مجددا تحریم‌ها را اضافه کرد.

نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برای ثبات، پیشرفت و شکوفایی اقتصادی کشور نمی‌توان آن را با نمایش اداره کرد، اظهار داشت: ده‌ها موضوع دیگر در کشور وجود دارد که اگر دولت بخشی از توان خود را بر آن موضوعات اختصاص می‌داد، می‌توانست ده برابر نتیجه فعلی، عایدی داشته باشد.

وی در این باره افزود: اقتصاد یک امر واقعی است و مسائلی نظیر بیکاری، گرانی و مسکن بحث‌های واقعی هستند که هرکدام راه‌حل مربوط به خود را دارند.

جلیلی با بیان اینکه نمی‌توان به صورت تک بعدی با پدیده‌های حوزه سیاست خارجی برخورد کرد، گفت: مذاکره بعدی است که در حد خودش قابلیتی دارد و نمی‌توانیم بگوییم تنها از طریق مذاکره می‌توان تحریم‌ها را رفع کرد. شما باید سایر ابعاد تحریم را با کم شدن آثار آن و بی‌اثر کردن آن‌ها پیگیری کنید.

وی با بیان اینکه در انتخابات سال ۹۲ نیز همین مسائل را عنوان میکردیم، تصریح کرد: در سال ۹۲ که من نامزد انتخاباتی بودم، بیشترین تاکید بنده در گفتگو‌های انتخاباتی بر روی مسائل داخلی اقتصاد، معوقات بانکی، ساختار اداری اجرایی کشور و ضعف‌های ساختاری اقتصاد بود؛ اینطور نیست که، چون دولت دست ما نیست و رقبای ما مسیر مذاکره را پیگیری می‌کنند پس ما بگوییم راه‌حل چیز دیگریست؛ نه. ما از سال ۹۲ می‌گفتیم که مسیر، باید به‌گونه‌ای دیگر باشد.

جلیلی با بیان این نکته که لازمه پیگیری هر کدام از راه‌حل‌های مقابله با تحریم، شناخت موضوعات اصلی است، گفت: برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها یا حتی دو زدن و مذاکره بر سر آنها، می‌بایست موضوعات را بشناسید و به آن‌ها اشراف داشته باشید و بدانید که هر کدام از آن تحریم‌ها، چه هدفی را دنبال می‌کند؛ آنگاه می‌توانید تشخیص بدهید که راه مقابله با هریک کدام است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تنها در موضوع تبادلات بانکی ده ابتکار عمل وجود دارد، خاطرنشان کرد: وقتی شناخت بر تحریم بانکی وجود داشته باشد، آنگاه متوجه می‌شوید که بسیاری از راهکار‌ها وجود دارد که می‌تواند مبنای عمل دولت بشود تا فعالان اقتصادی بتوانند به راحتی مبادلات بانکی‌شان را با خارج از کشور انجام دهند.

جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا راهکار‌های بدست آمده را در اختیار دولت قرار دادید یا خیر؟ گفت: ما در هر موضوعی که به جمع‌بندی می‌رسیدیم، سعی می‌کردیم در قالب جلسات توجیهی یا نامه، آن را ارائه کنیم. من درباره فروش نفت چند روز بعد از جمع‌بندی، به رئیس جمهور نامه نوشتم و مفصل راه‌های غلبه بر این تحریم را ارائه کردیم؛ حتی مصداقی عنوان کردیم که چگونه و چه افرادی می‌توانند در این امر به کمک دولت بیایند. حاصل ۴ سال جلسات، مطالعات و مباحثات کارشناسی را تقدیم دولت کردیم و خوشبختانه دولت نیز امروز در لایحه بودجه اذعان دارد که می‌تواند دو میلیون و سیصد هزار بشکه نفت بفروشد.

وی با بیان اینکه راهبرد مقابله با تحریم باید تقویت دستگاه‌ها، سازوکار‌ها و برنامه‌های اقتصادی کشور به منظور جلوگیری از رخنه دشمن باشد، افزود: ما در زمینه بی‌اثر کردن تحریم‌ها با راهبرد تقویت اقتصاد داخل، ۱۱ پیشنهاد مشخص که هرکدام به صورت مفصل و جداگانه مباحثی را در برمیگیرند، داشته‌ایم که برای مثال در «حوزه نفت و انرژی» بر روی ۱۳ طرح به عنوان راهکار پایدار مقابله با تحریم و تحقق پیشرفت و همچنین در بحث «تجارت و تبادل کالا» بر روی ۵ طرح مطالعه و اقدام صورت گرفته است.

جلیلی با بیان اینکه بار مقابله با تحریم، باید بر دوش مسئولان باشد نه مردم، گفت: اگر مسئولان زیر بار مقابله با تحریم بروند، فشار آن به مردم منتقل نخواهد شد.

وی شناخت از میدان را لازمه مقابله با تحریم برشمرد و پیگیری جهادی را یکی دیگر از لوازم آن دانست.

دبیرسابق شورایعالی امنیت ملی کشورمان در ادامه با اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه خرمشهر‌ها در پیش‌اند، اظهار داشت: با خطوط پدافندی نمی‌توان خرمشهر را آزاد کرد. باید حمله کرد تا پس گرفته شود؛ یکی از خرمشهر‌هایی که مقام معظم رهبری میفرمایند، همین حوزه‌های تحریمی است که باید از دشمن پس گرفته شوند.

وی با بیان اینکه عقب راندن دشمن مستلزم ابتکار عمل است، تصریح کرد: عقب راندن دشمن در حوزه تحریم، منجر به ارتقاء راهبردی در عرصه اقتصاد و هماوردی اقتصادی خواهد شد که افسران این جنگ، جوانان تحصیل‌کرده و متخصص هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حوزه فناوری‌های پیشرفته در این هماوردی اقتصادی قابل لحاظ است، عنوان داشت: در یک عرصه توانستیم بیش از ۶۰۰ کالای پیشرفته تولید می‌کنیم؛ پس می‌توان با پیدا کردن بازار فروش این محصولات، کاری کرد که دشمن به التماس بیفتد. ممکن است در قبال چین بتواند نسبت به تعرفه‌های گمرکی و روابط اقتصادی اعمال فشار کند، اما نسبت به ما هر آنچه توانسته است به کار برده و دیگر چیزی برای اعمال فشار ندارد.

جلیلی با بیان اینکه در زمانیکه دشمن سعی می‌کند به مردم فشار اقتصادی وارد کند، وظیفه دولت قرار گرفتن در خط مقدم است، اظهار داشت: همانطور که وظیفه نیرو‌های مسلح حضور در خط مقدم و حفاظت از مردم در برابر حمله دشمن است، وظیفه دولت نیز این است که در جنگ اقتصادی با حضور در خط مقدم سعی کند کمترین فشار دشمن به مردم منتقل بشود.

وی در این باره افزود: زمانی که صحبت از قرارگاه اقتصادی می‌کنیم، این قرارگاه با یک سازوکار عادی ادارای حاصل نمی‌شود و باید شرایط جنگ اقتصادی در آن لحاظ گردد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برخی اظهارنظر‌های مسئولان دولتی در برابر مشکلات، گفت: برخی از مسئولین دولتی انگار جز کسانی هستند که اصلا مسئولیت ندارند؛ خود را در نقش اپوزیسیون می‌بینند و خودشان میپرسند چرا قیمت مرغ گران شده است؟ باید بررسی شود و ... این‌ها را خطاب به چه کسی میگویند؟!

جلیلی با بیان اینکه باید مشکلات پیش‌بینی و پیشگیری بشوند، خاطرنشان کرد: موضوعاتی که بعدا می‌تواند حل بشود، پیشاپیش هم می‌توانست حل بشود و یا حتی از آن‌ها جلوگیری نمود. در همین مثال مرغ، شما می‌توانید بگویید من می‌روم مذاکره می‌کنم تا خرید نهاده‌های دامی آسان بشود، یک مدل هم می‌توانید بگویید من برنامه‌ریزی می‌کنم تا برای چند سال آینده در این محصولات خودکفا بشویم تا تحریم آن بی‌اثر شود.

وی افزود: وقتی این ضعف وجود دارد، زمانی می‌توان آن را مدیریت و برطرف نمود که مسئول مربوطه شبانه روز نداشته باشد و چرخه ورود کالا، تخصیص ارز و توزیع را دنبال کند تا ایراد آن را برطرف نماید.

جلیلی در جمع‌بندی سخنان خود تاکید کرد: با توجه به شرایط و فرصت‌هایی که در کشور ما وجود دارد، قطعا می‌توانیم یک ارتقاء راهبردی در جنگ اقتصادی پیدا کنیم و این حرف، شعار نیست.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از انتخاب، تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۱۶۰۳۷، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
0
اینکه تحریم ها داره پدر مردم رو در میاره نشونه چیه؟ حتم داشته باش نشونه بخور بخور مسئولین
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
0
چقدر زود پی بردین به این مساله واقعا تازه از خواب بیدار شدین؟بار که چه عرض کنم کمر مردم شکست و فقط تماتم بارها بردوش ملت بود نه مسئولان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین