پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۰۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
بعد از اعتراض‌های فراوانی که به سیاست‌های گلدن گلوب از سوی جامعه هنری غرب وارد شد، حالا مشکلات این جشن سینمایی روز به روز پیچیده‌تر می‌شود، تا جایی که روز گذشته تام کروز هم اعلام کرد که تمامی جوایزی که تا به حال از این جشنواره گرفته را پس می‌دهد.
شعار سال: جایزه گلدن گلوب، نام مجموعه جوایزی است که هرساله در ایالات متحده آمریکا توسط ۹۳ عضو انجمن مطبوعات خارجی هالیوود به بهترین تولیدات سینمایی و تلویزیونی داخلی و خارجی اهدا می‌شود. این جایزه نخستین بار در سال ۱۹۴۴ به فیلم‌های تولیدی و محصولات تلویزیونی تعلق گرفت. اما حالا بعد از گذشت چندین دهه، این جایزه با انتقاد‌های تند و فراوانی روبه‌رو است. شاید بتوان رد آغاز انتقادات جدی را در سه ماه قبل جست‌وجو کرد؛ زمانی که تایمز اعلام کرد شمار روزنامه‌نگاران سیاه‌پوست در میان ۸۷ عضو انجمن مطبوعات خارجی هالیوود صفر است؛ یعنی این مجموعه با رای یکدست چهره‌های سفیدپوست به انتخاب برترین‌های سال می‌پردازد. باید بدانیم که اعضای انجمن مطبوعات خارجی هالیوود از میان روزنامه نگاران ساکن در کالیفرنیای جنوبی انتخاب می‌شوند که برای رسانه‌های خارجی می‌نویسند. ۳۵ درصد از ۸۷ عضو این انجمن که در واقع رای‌دهندگان جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدن گلوب هستند از کشور‌های غیراروپایی، چون مصر، آفریقای جنوبی، ژاپن، هند، بتگلادش، فیلیپین، برزیل، آرژانتین، مکزیک هستند، اما ساز و کاری برای افزایش تنوع نژادی در میان اعضای این انجمن وجود ندارد.

اما همان زمان سخنگوی انجمن اظهارت «فلا» را کاملاً نادرست خواند، اما به تایمز گفت سازمان متعهد است که به عدم تنوع در انتخاب‌هایش رسیدگی کند. امسال گلدن گلوب در میان نامزدهایش چند فیلم خیلی مطرح سال را که کاملاً با حضور بازیگران سیاهپوست شکل گرفته بودند مانند «۵ هم‌خون»، «یهودا و مسیح سیاه»، «بلک باتم مارینی» و «آمریکا در برابر بیلی هالیدی» را نادیده گرفت و در بخش سریال‌های تلویزیونی نیز «نابودت می‌کنم» را که با حضور بازیگران سیاه شکل گرفته، نادیده گرفت. همین موضوع باعث افزایش انتقادات به این جایزه سینمایی شد.

تا جایی که انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) در واکنش به این انتقادات مجبور به انتشار بیانیه‌ای شد و اعلام کرد: «ما کاملا متعهدیم تا اطمینان حاصل کنیم ترکیب اعضایمان بازتاب جوامع گوناگون در سطح جهان است که عاشق فیلم، تلویزیون و هنرمندان هستند. ما درک می‌کنیم که باید دارای اعضایی از جامعه سیاه‌پوستان و همچنین دیگر اقیلت‌های نژادی باشیم و فورا برای ایجاد یک برنامه عملیاتی برای دستیابی به این هدف در کمترین زمان ممکن دست به کار خواهیم شد».

با وجود انتشار بیانیه انجمن مطبوعات خارجی هالیوود و وعده ایجاد تغییرات، برخی از چهره‌های مهم و سیاه‌پوست و سفید‌پوست آمریکا مثل «آوا دو ورنای»، «جینا پرینس-بایدوود»، «جرنی اسمالت»، «پاتن اسوالت»، «امی شومر»، «جود آپاتا»، «استرلینک کی براون»، «کری واشنگتن» و ... این صحبت‌ها را ناکافی و عذر و بهانه دانستند و در فضای مجازی به شدت از سیاست‌های این انجمن سینمایی انتقاد کردند.

در هر حال با همه حواشی گلدن گلوب ۲۰۲۱ برگزار شد، اما انتقاد‌ها تمام نشد. تا جایی که در هفته‌های گذشته شماری از ستاره‌های بزرگ هالیوودی بار دیگر از انجمن مطبوعات خارجی هالیوود انتقاد کردند و خواستار اصلاحات فوری و گسترده در پشت پرده جوایز گلدن گلوب شدند.

اسکارلت جوهانسون، بازیگر ۳۶ ساله آمریکایی، هفته پیش اعلام کرد سال‌هاست در هیچکدام از کنفرانس‌های مطبوعاتی انجمن مطبوعات خارجی هالیوود شرکت نمی‌کند، چون مورد پرسش‌ها و اظهارات جنسیت زده اعضا قرار گرفته بود که با آزار جنسی مرز باریکی داشتند.

جوهانسون در گفتگو با نشریه اینترتیمنت ویکلی گفت: تا زمانی که اصلاحات واجب در این نهاد صورت نگرفته، معتقدم باید انجمن مطبوعات خارجی هالیوود را تحریم و در عوض روی اهمیت و قدرت اتحاد بین اصناف مختلف، و به طور کلی صنعت سینما، تمرکز کنیم.

مارک روفالو، همبازی جوهانسون در فیلم انتقام‌جویان، نیز با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت به این که جایزه گلدن گلوب را گرفته افتخار نمی‌کند و خوشحال نیست. روفالو تصریح کرد: حالا زمان آن فرارسیده که پیش قدم شویم و اشتباهات گذشته را جبران کنیم.

اما آخرین ستاره‌ای که به تازگی به جمع معترضان به سازوکار جوایز گلدن گلوب پیوست، تام کروز، بازیگر مجموعه فیلم‌های ماموریت غیرممکن، بود. کروز در اعتراض به اهمال کاری متولیان گلدن گلوب به اصلاح سازوکار این رویداد، سه جایزه گلدن گلوب خود را برگرداند. این ستاره ۵۸ ساله آمریکایی تاکنون دو بار برای بازی در فیلم‌های جری مگوایر و متولد چهارم ژوئیه برنده جایزه گلدن گلوب برای بهترین بازیگر مرد شده و یک بار هم برای بازی در فیلم ماگنولیا جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از نهاد مذکور گرفت.

اگرچه تام کروز بیانیه‌ای رسمی در این باره منتشر نکرده، اما منابع آگاه در گفتگو با ددلاین و سی ان ان از بازگرداندن این جوایز خبر دادند.

اما پشت کردن بازیگران تنها مشکل گلدن گلوب نیست. حالا با افزایش اعتراضات و عملکرد این جایزه سینمایی در امسال، درگیری انجمن گلدن گلوب با غول‌های استریمینگ آمریکا هم بالا گرفت. شبکه ان. بی. سی دوشنبه (۲۰ اردیبهشت) اعلام کرد به نشانه اعتراض مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب سال ۲۰۲۲ را پخش نخواهد کرد. این شبکه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در این باره عنوان کرد باور دارد که انجمن مطبوعات خارجی هالیوود به انجام اصلاحات مربوطه متعهد است، اما تغییراتی در این ابعاد، زمان و کار زیادی می‌برد. این انجمن برای این که این اصلاحات را به درستی انجام دهد به زمان نیاز دارد. با فرض بر این که انجمن مطبوعات خارجی هالیوود برنامه‌های خود را اجرایی کند، امید داریم در موقعیتی باشیم که بتوانیم این مراسم را در ژانویه سال ۲۰۲۳ دوباره روی آنتن ببریم.

این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که شبکه ان. بی. سی از سال ۱۹۹۶ جوایز گلدن گلوب را پخش می‌کند و سالانه حدود ۶۰ میلیون دلار برای حق پخش این مراسم می‌پردازد.

شرکت‌های نفلیکس و آمازون نیز چندی پیش اعلام کردند تا زمانی که اصلاحات جدی در جوایز گلدن گلوب صورت نگیرد، هرگونه همکاری با انجمن مطبوعات خارجی هالیوود را قطع می‌کنند. تد ساراندوس از مدیران نتفلیکس در نامه‌ای خطاب به کمیته متولیان این انجمن نوشت: فکر نمی‌کنیم سیاست‌های جدید پیشنهادی به ویژه درباره تعداد و سرعت رشد اعضا، دردی از تبعیض نهادینه شده در انجمن مطبوعات خارجی هالیوود یا نبود استاندارد‌های شفاف برای عملکرد اعضای این انجمن دوا کند؛ بنابراین تا زمانی که تغییرات واقعی صورت نگرفته‌اند، هرگونه همکاری با نهاد شما را متوقف می‌کنیم.

انتشار مقاله ماه فوریه روزنامه لس آنجلس تایمز جوایز گلدن گلوب سال ۲۰۲۱ را تحت الشعاع قرار داد.
 
بسیاری از منتقدان سینمایی به نادیده گرفته شدن فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی فاخر که به دست تولیدکنندگان رنگین پوست ساخته شده بودند انتقاد کردند؛ و شاید همین اعتراضات در کاهش شدید بینندگان هفتادوهشتمین دوره از جوایز گلدن گلوب تاثیرگذار بود. در این دوره تنها ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار بیننده داشت، یک کاهش ۶۳ درصدی در مقایسه با مراسم دوره قبل که ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به تماشای آن نشستند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ابتکار، تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۷۴۵۷۵، www.ebtekarnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
0
0
خوبه که حق اعتراض دارن اقلا اینجا که سینمای ما همش شده محلی برای رانت خوارها و دلالان و پولهای میلیاردی از جیب مردم هیچ کسم نه میتونه اعرتاض کنه نه اینکه اعتراض کنه راه به جایی میبره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین