پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۰۰۰
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: طرح آبراهام قربانیان زیادی داشت، از این طرح با عنوان طرح ننگین در منطقه یاد می‌شود و کشور‌های عربی مجبورند این طرح و مساله عادی سازی روابط با اسراییل را مسکوت بگذارند. تعداد قابل ملاحظه‌ای از یهودیان در قالب این طرح به کشور‌های عربی رفتند و حتما فضا برایشان با ترس وحشت همراه خواهد بود و احتمال انتقام ملت‌ها علیه یهودیانی که در آن کشور‌ها باشند را بالا می‌برد.
شعار سال: حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی و ارتباط آن به تحولات سیاسی و انتخاباتی در این منطقه گفت: موضوع فراتر از انتخابات در سرزمین‌های اشغالی است.

وی با بیان اینکه از دهه ۹۰ میلادی تا کنون با توجه به اتفاقاتی که در این منطقه رخ داده است معتقدم هر چه پیش می‌رویم مسایل "حل ناشدنی‌تر" می‌شوند گفت: در یک دهه گذشته تلاش‌های زیادی شد تا مناسبات کشوور‌های عربی منطقه با رژیم صهیونیستی هموار و مثبت شود و از سویی موضوع فلسطین به مساله‌ای درون این سرزمین و خارج از دنیای اسلام تبدیل شود. در هر حال نزدیک شدن کشور‌های عربی به اسراییل موجب می‌شود تا این کشور‌ها بیشتر و بیشتر در مناسبات سیاسی و امنیتی آمریکا و اسراییل قرار گیرند. از این رو تلاش شده است در مرز‌های تاریخی تغییر مصنوعی صورت گیرد.
 
تلاش اسرائیل برای ایران هراسی در منطقه

فلاحت پیشه گفت: علاوه بر این اسراییل و برخی کشور‌های عربی تلاش کردند در این مدت به "ایران هراسی"دامن بزنند و از این طریق سیاست هایشان را پیش برند. در عین حال که طرح‌های مربوط به شهرک سازی، پایتختی بیت المقدس و سخت کردن شرایط برای شکل گیری دولت مستقل فلسطین را هم به سرعت پیش می‌بردند.

این کارشناس مسایل بین الملل ادامه داد: طرح آبراهام (ابراهیم) به این معنا بود که کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی در زمان ترامپ و با معرفی ایران به عنوان یک تهدید به هم نزدیک شوند و اختلافات خود را به حداقل برسانند و مساله فلسطین را به حاشیه ببرند. الان هم تنها طرح و میراث باقی مانده از ترامپ که بایدن دارد آن را دنبال می‌کند همین طرح است، اما این طرح و سیاست و اقدامات نتانیاهو در قالب طرح داخلی رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک نشینی چالش‌های جدیدی را موجب شد و جرقه اتفاقات اخیر زده شد.

وی درباره این که نخست وزیر اسراییل تا چه اندازه در اتفاقات اخیر سعی در بهره برداری سیاسی و انتخاباتی دارد؟ اظهار کرد: نتانیاهو سعی دارد استفاه خود را ببرد و جریانات راست افراطی که از او دور شده بودند را دور خود جمع کند، ولی معتقدم اتفاقات اخیر فراتر از از خواست و اراده نتانیاهو است. اتفاقات به نحوی است که مقامات آمریکا هم با دست و دل لرزان اقدامات حماس و گروه‌های جهادی را محکوم می‌کنند. البته نتانیاهو استفاده خود را از آتشی که باید شعله‌ور می‌شد، برد.
 
طرح آبراهام قربانیان زیادی داشت

فلاحت پیشه گفت: معتقدم طرح آبراهام قربانیان زیادی داشت، ولی از این طرح تحت عنوان طرح ننگین در منطقه یاد می‌شود و با این اتفاقات کشور‌های عربی مجبورند این طرح و مساله عادی سازی روابط با اسراییل را مسکوت بگذارند. الان تعداد قابل ملاحظه‌ای از یهودیان در قالب این طرح به کشور‌های عربی رفتند و حتما فضا برایشان با ترس وحشت همراه خواهد بود و احتمال انتقام ملت‌ها علیه یهودیانی که در آن کشور‌ها باشند را بالا می‌برد.

وی افزود: تنش‌ها و درگیری‌های اخیر اگر شکل نمی‌گرفت پایان سیاسی نتانیاهو مشهود بود. چرا که این مساله همراه بود با تنش زدایی بین ایران و اعراب و احیای برجام که بزرگترین ضربه را به طرح "ایران هراسی" وارد کرد، ولی معتقدم ما شاهد خطوط گسلی هستیم که با بازی‌های سیاسی سعی می‌شود بر آن سرپوش گذاشته شود. واقعیت این است که تحولات سیاسی سرزمین‌های اشغالی فقط به رفتار شخصیت‌های سیاسی و دولت این رژیم وابسته نیست بلکه به راهبرد‌های فرامنطقه‌ای هم بستگی دارد. در هر حال در محافل خصوصی می‌گویند که نتانیاهو انرژی زیادی را از بایدن برای راهبرد‌های خاورمیانه‌ای اش برده است و الان آمریکا به افراد میانه‌رو در خاورمیانه بیشتر از افراطی‌ها نیاز دارد و از این رو نتانیاهو به پایان سیاسی خودش نزدیک می‌شود. نتانیاهو بار‌ها در روند برنامه‌های آمریکا در خاورمیانه کارشکنی کرده است و البته این برای اولین بار نیست که نتانیاهو در این روند کارشکنی می‌کند.

این نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: الان مردم سرزمین‌های اشغالی به شدت از شرایط و فضای سیاسی امنیتی در این منطقه ترسیده اند و جنگ را حس کردند. الان هزاران موشک در اطرافشان هست و نتوانستند به رغم ادعا‌ها مانع آن‌ها شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایسنا، تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۰۲۲۸۱۹۵۸۴، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین