پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۷۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۸
در فرهنگ برخی از مناطق ایران نظیر استان ایلام نمونه‌های بسیاری از آیین احترام به نان و نمک رواج دارد. مردان و زنان سال دیدۀ کرد و لر نیز به طور قطع با آن آشنا هستند، قسم خوردن به نان و نمک می‌باشد.
شعار سال: در فرهنگ برخی از مناطق ایران نظیر استان ایلام نمونه‌های بسیاری از آیین احترام به نان و نمک رواج دارد. مردان و زنان سال دیدۀ کرد و لر نیز به طور قطع با آن آشنا هستند، قسم خوردن به نان و نمک می‌باشد؛ برای نمونه، هنگامی که بر سر سفرۀ ایلامیان موردی پیش آید، افراد سال دیده دست بر نان یا نمک می‌گذارند و به آن سوگند می‌خورند.
 
این مورد نیز از رسوم رایج در ایران باستان بوده که امروزه در فرهنگ مردم ایام بازتاب یافته است. چنانکه در یکی از حمله‌های فیروزِ ساسانی (۴۵۷ میادی)، به هیاطله (ترکان) که آن‌ها از طریق جنگ و گریز، وی را به داخل سرزمین خود کشیده و محاصره کرده بودند، پادشاه هیاطله، سفیری نزد فیروز فرستاد و ضمن سرزنش او به خاطر زیاده خواهی و به خطر انداختن جان لشکریانش، به او اعلام کرد که هیاطله حاضر هستند او و لشکریانش را رها سازند، به شرط آنکه فیروز شخصاً در حضور پادشاه آن‌ها زانو بزند و اظهار اطاعت و انقیاد نماید؛ همچنین مطابق آیین ایرانی‌ها سوگند یاد کند که دیگر به خاک آن‌ها قشون نکشد. فیروز نیز به نمک سوگند یاد کرد که دیگر به آن‌ها حمله نخواهد کرد.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کافه تاریخ، تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸، کد خبر: ۳۸۸۰۱، www.cafetarikh.com
اخبار مرتبط
برچسب ها: نان ، نمک ، آیین ، ایلام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
0
0
واقعا هم حرمت داره این نون ونمک خوردن ای کاش همه حرمت نگه دارن و درک کنن این مساله رو
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین