پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۳۸۵
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
رئیس‌جمهور در آیین افتتاح چند طرح بزرگ وزارت جهاد کشاورزی گفت: هیچگاه تفنگ، زندان و فشار نمی‌تواند راهگشا باشد، نمی‌تواند جلوی مسیر و راهی که عقل، خرد و اندیشه آن را به ما توصیه می‌کند، بگیرد. وقتی باور راس باشد، آن وقت همه با عشق و توان بیشتر، خیلی سریع‌تر و راحت‌تر به میدان می‌آیند
شعار سال: حجت الاسلام حسن روحانی امروز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی جهاد کشاورزی، گفت: بسیار خوشحالم که در شرایط جنگ اقتصادی ما هفتادمین، پنجشنبه افتتاح را شاهد بودیم. این پنجشنبه‌های افتتاح را به شرط حیات تا آخرین پنجشنبه که روز عید غدیر خم است، ادامه خواهیم داد.

وی افزود: پنج‌شنبه‌های افتتاح یک علامت بسیار خوبی در برابر دشمنان و بدخواهان ما بود، آن‌ها فکر می‌کردند با تحریم می‌توانند همه چیز را متوقف کنند. ما به همه بدخواهان فهماندیم که مدیران در سخت‌ترین شرایط کشور تلاش و کوشش خواهند کرد که طرح‌ها را به ثمر برسانند.
 
بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح شد

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز دیدید در این افتتاح، بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح شد که این باعث می‌شود ۱۶۰۰۰ اشتغال جدید در کشور ایجاد شود و یک تحول جدیدی را در کشور شاهد باشیم.

روحانی ادامه داد: شما شاهد بودید که در استان گلستان که برای ما بسیار اهمیت دارد ۲۰ هزار هکتار زمین زهکشی شد.

وی همچنین ضمن گرامیداشت یاد و نام امام خمینی (ره)، گفت: در اینجا لازم می‌دانم از حضرت امام (ره) که در این ایام به یاد و نام او است، یاد کنم. امروز سیزدهم خرداد روز رحلت امام (ره) است. البته ما چهاردهم را روز رحلت امام اعلام می‌کنیم، چون شب چهاردهم این اتفاق افتاد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امام (ره) از سال ۶۸ که بدرود گفتند، هر روز عشق مردم نسبت به این مرد بیشتر شد.

روحانی با اشاره به اینکه امام راحل شیوه ویژه‌ای برای اداره کشور داشتند و مقام والایی بود که معمولاً به ندرت دستور می‌دادند، اما اندیشه علمی و دینی ایشان به طور مرتب برای مردم بیان و پخش می‌شد، خاطرنشان کرد: این اندیشه‌های نو بود که باعث شد راه جدید به روی مسئولان اجرایی گشوده شود.

وی تصریح کرد: در واقع قبل از اینکه امام (ره) چیزی را بفرمایند و دستور بدهند، با بیان اندیشه‌ها و باور به آن بود که عمل را ایجاد می‌کرد. خیلی از کار‌ها در دنیا با دستور انجام نمی‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اقتصاد داخلی را نیز با دستور نمی‌توان انجام داد، تاکید کرد: در کشاورزی نیز همین طور است، با دستور، اجرا نمی‌شود. این‌ها برنامه ریزی، تحقیقات علمی و فعالیت‌های دانش بنیان می‌خواهد و باید از دانش روز و از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.

روحانی گفت: همین امروز دیدیم وقتی اینترنت اشیا مطرح می‌شود چطور وزارت ارتباطات خودش به کشاورزی وصل می‌شود و چگونه این دانش‌ها در کنار هم قرار می‌گیرد و به ما از وضعیت یک مرغداری، دامداری، آبزیان و باغ اطلاع می‌دهد.

وی همچنین با بیان اینکه وقتی باور راس باشد، آن وقت همه با عشق و توان بیشتر، خیلی سریع‌تر و راحت‌تر به میدان می‌آیند، افزود: امام در دوران زندگی‌اش این چنین بود. باور‌ها را افزایش می‌داد و با علم، دانش و اندیشه جدید گره‌ها را می‌گشود؛ و به دنبال ایشان پیروان و همه علاقه‌مندان شان، راه را می‌پیمودند.
 
هیچ قدرتی نمی‌تواند با یک اندیشه مبارزه کند
 
زندان و فشار راهگشا نیست؛ اگر باور رأس باشد، همه با توان بیشتر به میدان می‌آیند

رئیس جمهور تاکید کرد: ما دیدیم هیچکس و هیچ قدرتی نمی‌تواند با یک اندیشه مبارزه کند.

روحانی با اشاره به اینکه ۱۵ خرداد نشان داد، یک رژیم، که تا دندان مسلح و متکی به آمریکا بود، وقتی خواست با اندیشه امام مبارزه کند، شکست خورد، گفت: پیام ۱۵ خرداد این است که اسلحه وزور در مقابل اندیشه پیروز نمی‌شود.

وی افزود: هیچ گاه تفنگ، زندان و فشار نمی‌تواند راهگشا باشد. بلکه نمی‌تواند جلوی مسیر و راهی که عقل، خرد و اندیشه آن را به ما توصیه می‌کند را بگیرد. انشاالله همه ما پیرو خط امام (ره) باشیم و بتوانیم کشور را در مسیر توسعه و تعالی بیشتر از لحاظ مادی و معنوی قرار دهیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه طرح‌هایی که امروز افتتاح شد، برای کشور بسیار مهم است، اظهار داشت: یکی از طرح‌های ما که برای دولت یازدهم و دوازدهم تاکید کردیم، مسئله خاک و آب بود. از خاک باید مراقبت کنیم. خاک یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های خداداد است.

روحانی تصریح کرد: وقتی چیزی که کم ارزش است را می‌خواهیم بگوییم، می‌گوییم مثل خاک می‌ماند، اما خاک فوق العاده ارزش دارد. تمام زندگی، محصولات و باغات ما به خاک بر می‌گردد.

وی افزود: اگر ما خاک را درست حفظ نکنیم، نمی‌تواند به ما بهره دهد. ما باید خاک را گاهی بازسازی کنیم و مشکلاتی که در خاک است را برطرف کنیم. زهکشی برای همین است که زمین شور را به زمین شیرین تبدیل کنیم. همانطور که ما آب شور را در دریا به آب شیرین تبدیل می‌کنیم و در اختیار مردم، صنعت و کشاورزی قرار می‌دهیم، زمین نیز همین طور است.

رئیس‌جمهور افزود: بنابراین در مسئله احیای زمین کار بزرگی را دولت یازدهم و دوازدهم انجام داده است.
 
دولت تدبیر ۶۰۰ هزار هکتار زمین را در کشور احیا کرد

وی با بیان اینکه وقتی ذهنی محاسبه می‌کنم می‌بینم حدود ۶۰۰ هزار هکتار زمین را ما در کشور احیا کرده‌ایم، گفت: حالا یا با زهکشی یا کانال کشی. با اقداماتی که ما در جنوب انجام دادیم و در منطقه خوزستان و ایلام انجام شد، ۳۰۰ هزار هکتار زمین احیا شد. در منطقه غرب کشور، در گلستان، در سیستان و بلوچستان و در سایر نقاط کشور کار عظیمی صورت گرفت.

روحانی با اشاره به اینکه یکی از کار‌های دولت نیز احیای خاک و آب بود، تاکید کرد: آب، اقیانوس را از طریق دریای عمان و خلیج فارس شیرین کردیم و آن را به مناطق کویری کشور دادیم. این طرح ادامه پیدا می‌کند. ریل گذاری بزرگی دولت انجام داد و این آب شیرین را به سیرجان، کرمان، یزد و اردکان رساند و کار این ادامه پیدا می‌کند تا به خراسان جنوبی، خراسان رضوی و اصفهان برسد.

وی افزود: مسئله مهم دیگر، مسئله گلخانه است. این موضوع برای کشور ما بسیار مهم است. حتی کشور‌هایی که آبدار هستند نیز به دلایل مختلف به دنبال گلخانه می‌روند. ما اینجا آب نداریم و کشور کم‌آبی هستیم، پس هم باید به دنبال گلخانه باشیم و هم سایه بان، که امروز ما طرحش را در استان قزوین دیدیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: اینکه در ساخت گلخانه از ۸ هزار هکتار به ۲۳ هزار هکتار رسیده ایم و تقریباً سه برابر شده است، کار بسیار عظیم و بزرگی بوده است که در این دولت انجام شده است و انشاءالله در دولت بعدی نیز ادامه پیدا می‌کند.

روحانی با بیان اینکه مورد دیگری که امروز ما شاهد آن بودیم، مسئله آبزیان بود، گفت: همچنین ماهی «تیلاپیلا» می‌تواند به ما در مسئله گوشت سفید کمک کند، این کار آغاز شده است و در استان یزد نمونه آن را دیدیم و در سایر استان‌ها در مسئله شیلات نیز اعلام شد که از ۸۸۵ هزار تومان تن امروز به یک میلیون و ۲۲۲ هزار تن رسیده‌ایم.
 
سرانه مصرف گوشت سفید و آبزیان در ایران از اول انقلاب سرانه بسیار زیاد شده است

وی با اشاره به اینکه مصرف گوشت سفید و آبزیان در ایران از اول انقلاب سرانه آن بسیار زیاد شده است، افزود: یعنی سرانه مصرف آبزیان در آغاز انقلاب، یک کیلو بوده است و الان به ۱۳ کیلو رسیده است. این کار بسیار مهمی است و باید آن را توسعه بدهیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: یعنی باید آبزیان را زیاد کنیم، پرورش بیشتر بدهیم و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهیم. از لحاظ صحت و سلامتی نیز گوشت ابزیان بهتر است و می‌تواند مردم را از این نظر بی‌نیاز بکند.

روحانی گفت: آخرین پروژه که امروز افتتاح شد مرکز پایشی بود که بسیار ارزشمند است. ما می‌توانیم همه تحرکات کشاورزی را ببینیم و بتوانیم شاهد ۳۰۰ میلیون هکتار از اراضی باشیم و از این طریق کمک کنیم به رفع مشکلات و مواردی که نیاز است تا شاهد رشد بیشتر کشور در همه زمینه‌ها و در بخش کشاورزی باشیم.

وی همچنین در ابتدای این مراسم، گفت: برای همه ما خوشحال کننده است که مردم عزیز مخصوصاً کشاورزان، شرایط بهتری را برای کشت داشته باشند تا هم خودشان بتوانند درآمد بیشتری داشته باشند و هم کشور را صاحب امنیت غذایی کنند.

رئیس‌جمهور افزود: در این یک سال و نیم گذشته در شرایط کرونا که فروش و ذخیره‌سازی مواد غذایی در دنیا با مشکلاتی مواجهه شده است، کار کشاورزان ما ارزشمند است.

روحانی تاکید کرد: اگر تلاش آن‌ها و کار آن‌ها نبود مردم در زندگی روزمره با مشکلات زیادی مواجه بودند.

وی افزود: دشت گرگان، منطقه حاصلخیزی است. البته در مناطق شمالی شرایط سخت‌تر و خشک‌تر است. اما در عین حال، کار زهکشی می‌تواند زمینه‌ها را احیا کند و همانطور که در سال ۹۸ دیدیم، همین عملیات زهکشی چقدر در مسئله سیل کمک کرد و تبدیل شد به مسیل‌هایی که سیل را به دریا برد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: بنابراین این عملیات، یک عملیات چند وجهی بسیار مهمی است چراکه در زمان کوتاه، کار بزرگ انجام گرفته است.

روحانی افزود: باید در این هفته‌های پایانی دولت دوازدهم تلاشمان را مضاعف کنیم که این چنین نیز خواهد شد.
 
توسعه پرورش آبزیان، برای کشور ما بسیار مهم است

وی همچنین با بیان اینکه توسعه پرورش آبزیان، برای کشور ما بسیار مهم است، اظهار داشت: وقتی ما از گوشت آبزیان استفاده می‌کنیم در واقع در میزان مصرف آب نیز صرفه جویی می‌کنیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد علاوه بر فواید دیگری که آبزیان دارند، ما برای توسعه تولید و همچنین قیمت مناسب برای مردم باید تلاش کنیم که بتوانند از این نعمت خدادادی استفاده و بهره برداری کنند.

روحانی گفت: باعث افتخار است که کشاورزان عزیز ما و مدیران ارشد بخش کشاورزی تلاش خودشان را به ثمر نشاندند.

وی با بیان اینکه توسعه بخش گلخانه‌ای برای ما بسیار مهم است، افزود:، زیرا ما در یک محیط خشک و نیمه خشک زندگی می‌کنیم و طرح‌های گلخانه‌ای می‌تواند صرفه جویی بسیار خوبی از لحاظ مصرف آب به وجود بیاورد. شاید ۱۲ برابر مصرف آب را کاهش بدهد و این بسیار مهم است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: علاوه بر فواید دیگری که دارد، ما الان مشاهده می‌کنیم طرح خوبی برای باغات استفاده می‌شود. با توجه به حوادث مختلفی که در زمستان و اوایل بهار با آن مواجه می‌شویم و مشکلات زیادی باغداران پیدا می‌کنند، این طرح می‌تواند بسیار کمک کند که باغات ما و سردرختی آن‌ها حفظ شود.

روحانی تصریح کرد: آمار و ارقام، امیدوارکننده بود که ما در بخش گلخانه پیشرفت خوبی داشتیم. هم برای تولید و هم برای صادرات، رقم سه میلیارد دلاری که اعلام شد، رقم قابل ملاحظه‌ای است و می‌تواند کشاورزی ما را توانمند کند و درآمد‌ها را بالا ببرد و از آن درآمد، کشاورزی را دوباره توسعه بدهد.
 
کشور ما به سمت خودکفایی می‌رود

وی افزود: بنابراین کشور ما به سمت خودکفایی و همچنین به سمت صادرات محصولات حرکت می‌کند، به ویژه اینکه در اطرافمان کشور‌هایی داریم، برای آنکه محصولاتی که در گلخانه تولید می‌شوند به آن‌ها صادر شود و این اقدام می‌تواند روابط اقتصادی و تجاری با کشور‌های همسایه را گسترش بدهد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز شاهد افتتاح ۱۶۳۴ طرح گلخانه‌ای در سراسر کشور هستیم، اظهار داشت: این بسیار مهم است که ما در یک روز بیش از ۱۶۰۰ طرح گلخانه‌ای را در کشور افتتاح کنیم. مردم ما شاهد هستند که بخش کشاورزی مثل سایر بخش‌ها در حال تولید و جهش است.

روحانی با تاکید براینکه مردم نباید به تبلیغات غلط دشمنان اعتنا کنند، تصریح کرد: متاسفانه این روزها، تبلیغات ناروا و غلط بیشتر شنیده می‌شود. مردم باید به آمار و ارقام در استان‌های خودشان و سراسر کشور توجه کنند و بدانند همه این‌ها در سایه ایثار و فداکاری همه مردم و مدیران عزیزمان، در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات به ما کمک می‌کند که بتوانیم ببینیم چه میزان از زمین‌های ما آسیب دیده است، افزود: حالا شما هم که اینترنت اشیا را معرفی می‌کنید و می‌گویید، محصول چه زمانی نیاز به آب دارد و چه زمانی نیاز به سم پاشی وجود دارد، نشان می‌دهد محصول در چه شرایطی است.

رئیس‌جمهور افزود: آنچه که وزارت کشاورزی به ما می‌گوید این است که ما چقدر امسال محصول داریم، اما وقتی در عمل می‌رسیم تفاوت‌ها محسوس می‌شود. امیدواریم مرکز داده و پردازش و همچنین پایش، بتواند به دقت اطلاعات لازم را به موقع بدهد و اقدامات لازم را به ما توصیه کند.

روحانی تاکید کرد: امیدواریم همچنین بتوانیم از مقدار محصولاتمان، پیشاپیش مطلع باشیم. وقتی ما مطلع هستیم، به موقع می‌توانیم خرید لازم را انجام دهیم، به موقع می‌توانیم برای صادرات آن محصول اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید یک مرکز مطالعات و یک مرکز پایش اطلاعات داشته باشیم، اظهار داشت: وقتی اطلاعات به موقع به دستمان نرسد، دچار مشکل می‌شویم. اگر ما اطلاعات را یک ماه قبل بدانیم و برای آن برنامه ریزی کنیم، با حادثه غیرمترقبه مواجه نمی‌شویم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این مرکز می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها کمک کند و من بسیار خوشحالم که امروز این مرکز افتتاح می‌شود، افزود: اگر برای توسعه این مرکز نیاز باشد، حتماً کمک می‌کنیم. زیرا این مرکز برای بخش کشاورزی بسیار ارزشمند است.

طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی افتتاح شد

در هفتادمین برنامه از افتتاح طرح‌های ملی، بهره برداری از چند طرح بزرگ وزارت جهاد کشاورزی امروز با حضور رئیس‌جمهور و بصورت تصویری برگزار شد.

حسن روحانی در ارتباط ویدئوکنفرانسی فرمان افتتاح ۲۰ هزار هکتار زهکشی اراضی کشاورزی استان گلستان، ۷ طرح سازمان شیلات ایران، آغازعملیات اجرایی دو طرح زیرساخت شیلات در سواحل جنوب کشور، یک هزار و ۶۳۴ طرح گلخانه‌ای به مساحت هزار و ۲۱۷ هکتار در سطح کشور و همچنین مرکز پایش و مدیریت هوشمند کشاورزی ایران را صادر کرد. افتتاح این طرح‌ها برای ۱۵ هزار و ۷۹۴ نفر اشتغال به همراه دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از مهر، تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۲۲۷۰۸۸، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین