پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۹۰۰
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸
ورود به حواشی و اظهارات خلاف قواعد و اصول اخلاقی از سوی برخی نامزد‌ها طبیعتا در منحرف شدن مباحث نقش به سزایی داشت که گرچه در شناخت بهتر افراد توسط مردم موثر خواهد بود، اما به هر حال موجب از دست رفتن فرصت برای تبیین دقیق برنامه‌های نامزد‌ها شد.
شعارسال:روز شنبه اولین مناظره نامزد‌های سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اولویت‌دار مسائل خرد و کلان اقتصادی برگزار شد.

اگرچه بسیاری از هموطنان اعم از نخبگان سیاسی و اقتصادی و مردم در نقاط مختلف کشور در انتظار دیدن این برنامه و ارزیابی برنامه‌های اقتصادی نامزد‌ها بودند، اما در پایان این مناظره چنانچه طی ۴۸ ساعت گذشته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شاهد آن هستیم، مطالب عنوان شده نتوانست آن‌گونه که باید، انتظارات مخاطبین را برآورده سازد.

عواملی که در موثر نبودن مناظره برگزار شده در زمینه جذب مخاطبان و پاسخ‌گویی به سوالات شهروندان باید مورد توجه قرار بگیرد در دو حوزه شکل و محتوا قابل بررسی است.

مهمترین ایراد شکلی این مناظره که قاعدتا در برنامه‌های بعدی هم تکرار خواهد شد این بود که هیچ ابزار و امکانی برای جلوگیری از ورود نامزد‌ها به حواشی غیر مرتبط با بحث اصلی پیش‌بینی نشده بود و همین امر باعث شد که زمان زیادی از نشست، صرف اظهارات غیر مرتبط به موضوع مناظره و پاسخ‌گویی به شبهات شده و به اولویت‌های اقتصادی پرداخته نشود.

علاوه بر این، اختصاص وقت‌های سه دقیقه‌ای به نامزد‌ها برای پاسخ‌گویی به سوالاتی که تبیین ابعاد مختلف آن به زمان بسیار بیشتری نیاز دارد، عملا امکان پاسخ‌گویی مناسب را از آن‌ها سلب نمود و آن‌ها را به مسیر بیان شعار‌های کلی و نمودار‌هایی که مخاطبان عمومی امکان ارتباط با آن را ندارند هدایت کرد.

موضوع دیگر، طرح سوالات متنوع و غیر یکسان از نامزد‌ها بود. با فرض انتخاب درست سوال و تسلط هر یک از نامزد‌ها به سوال اختصاصی خود، مخاطب باید چگونه متوجه برنامه‌های متفاوت آن‌ها برای یک موضوع مهم اقتصادی بشود و هم‌زمان بتواند برنامه‌ها را با هم مقایسه کند؟!

از نظر محتوا نیز؛ سوالات طراحی شده برای نامزد‌ها جامعیت نداشت و تمام موضوعات مبتلا به اقتصادی و معیشتی را در بر نمی‌گرفت، چنانچه در این سوالات هیچ اثری از دو موضوع اصلی بحران کرونا و مسئله تحریم و فشار‌های خارجی به عنوان دو مسئله اثرگذار در حوزه اقتصادی کشور و معیشت مردم نبود و عملا فرصت پرداختن به آن‌ها از دست رفت.

برخی از نامزد‌ها البته با هدف توجیه ضعف‌های موجود در ساختار مدیریتی کشور، موضوع تحریم‌ها را دستاویز قرار دادند، اما مهم این بود که نامزد‌ها برنامه‌های خود را با فرض بقای تحریم‌ها برای مردم تشریح می‌کردند و مشخصا از راهکار‌های خود برای خنثی‌سازی آن سخن می‌گفتند.

از سویی؛ گرچه وعده‌هایی داده شد، اما جز در معدود موارد، اشاره روشنی به ساز و کار‌های اجرای وعده‌ها و برنامه‌ها نشد و نامزد‌ها نتوانستند به ابهامات در این خصوص پاسخ دهند.

البته ورود به حواشی و اظهارات خلاف قواعد و اصول اخلاقی از سوی برخی نامزد‌ها طبیعتا در منحرف شدن مباحث نقش به سزایی داشت که گرچه در شناخت بهتر افراد توسط مردم موثر خواهد بود، اما به هر حال موجب از دست رفتن فرصت برای تبیین دقیق برنامه‌های نامزد‌ها شد.

بر این اساس؛ به نظر می‌رسد تداوم چنین فضایی در مناظره‌های بعدی نه تنها منجر به افزایش آگاهی و اشتیاق شهروندان برای شرکت فعال در انتخابات نخواهد شد، بلکه می‌تواند با ایجاد سوالات و ابهامات جدید بر انتخاب صحیح آنان تاثیر منفی بگذارد.

در صورتی که قرار باشد مناظره‌های بعدی نیز به همین منوال به پیش برود طبیعتا اصلی‌ترین فرصت برای ارتباط موثر نامزد‌ها با مردم در شرایطی که امکان برگزاری تجمعات انتخاباتی نیست از بین خواهد رفت و شرایط حاکم بر فضای انتخابات دچار تحول کمی و کیفی محسوسی نخواهد شد.

آیا مناظره اول انتظارات شهروندان را برآورده کرد
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از نورنیوز، تاریخ انتشار ۱۷ خرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۶۹۳۷۷، www. nournews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین