پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۰۵
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
فرماندار شهرستان پارسیان گفت: سهم شهرستان پارسیان از عوارض ارزش افزوده میادین گازی تابناک فقط دود مشعل‌های آن است.

شعارسال: محمد رادمهر اظهار داشت: میدان گازی تابناک مابین پارسیان از توابع استان هرمزگان و شهرستان‌های لامرد و مهر از توابع استان فارس واقع شده و بخشی از این میدان گازی جزو شهرستان پارسیان است.

وی افزود: از پرداخت عوارض ارزش افزوده و سهم اشتغال جوانان این شهرستان در پالایشگاه پارسیان تاکنون خبری نیست و سال‌هاست میدان گازی تابناک در حال بهره‌برداری هستند.

فرماندار پارسیان خاطرنشان کرد: متاسفانه سهم شهرستان پارسیان از عوارض ارزش افزوده میادین گازی، فقط دود مشعل‌های برافروخته آن بوده و انتظار مردم این شهرستان از مسؤولان نفت و گاز کشور این است که نگاهی متوازن و عدالت‌محور در توزیع منابع داشته باشند.

رادمهر تاکید کرد: جای بسی تامل است که این شهرستان بر روی مدار گازی کشور قرار دارد، ولی هیچ سهمی از این نعمت خدادادی تاکنون نصیب آن نه از پالایشگاه عظیم پارس جنوبی عسلویه در همسایگی غرب این شهرستان و نه از میادین گازی تابناک واقع در ارتفاعات شمال مکران شده است.

وی اضافه کرد: این شرکت‌ها دستگاه پالایش آلایندگی دارند و این دستگاه برای مشخص کردن نوع آلایندگی و برابر ماده ۱۲۳ قانون برنامه پنجم توسعه و سهم نیم درصد از آلایندگی‌های واحدهای تولیدی بوده که ارتباطی با ارزش افزوده ندارد و این شهرستان از هر دو مقوله بی‌بهره است.

فرماندار پارسیان بیان داشت: دریافت عوارض ارزش افزوده از کل فروش منابع به دست می‌آید و برابر قانون جهت فعالیت‌های عمرانی به شهرداری‌ها و دهیاری‌های حوزه استحفاظی برابر دستورالعمل‌های موجود پرداخت می‌شود که متاسفانه حتی یک دهم ریال هم به این شهرستان از سهم ارزش افزوده و آلایندگی تعلق نگرفته است.

این مسؤول اظهار کرد: مکاتبات بسیاری از سوی فرمانداری و استانداری هرمزگان صورت گرفته است اما تاکنون یک صدم عوارض ارزش افزوده نصیب این شهرستان نشده است.

وی ادامه داد: شهرستان‌های همسایه میلیاردها تومان عوارض ارزش افزوده دریافت می‌کنند و به سرعت در حال توسعه و پیشرفت هستند اما دهیاری‌ها و شهرداری‌های این شهرستان اندرخم یک کوچه‌اند و برای پرداخت حقوق کارکنان خود نیز درمانده هستند.

رادمهر خاطرنشان کرد: از این جهت منطقه عملیاتی تابناک واقع در هیجده کیلومتری شمال شهرستان پارسیان در منطقه عشایری سرکوه شنبه و کنارسبز از توابع حوزه انتخابیه و سیاسی این شهرستان که جزو بزرگترین مناطق گازی کشور محسوب می‌شود، می‌تواند منابع درآمدی برای شهرداری‌ها و دهیاری‌های این شهرستان محسوب شود، ولی تاکنون از این منابع سرشار درآمد خبری نیست.

بنا بر اين گزارش فارس، فرماندار پارسیان یادآور شد: در زمان حفاری و اکتشاف، تمامی امکانات و خدمات از جمله آب از سفره‌های زیرزمینی این شهرستان پمپاژ می‌شد و خسارات زیادی به کشاورزان و منابع زیرزمینی پارسیان وارد شد که غیرقابل جبران است.

وی تاکید کرد: امیدواریم درآمدی از عوارض ارزش افزوده به این شهرستان واریز شود، در حالی که بخشی از این میدان گازی متعلق به پارسیان است و این شهرستان در پایین‌دست رودخانه‌های فصلی میدان گازی تابناک قرار دارد.

رادمهر تصریح کرد: میادین گازی تابناک در فصل بارندگی، تمامی سدهای پائین‌دست و دشت‌ها و مراتع و محیط زیست این شهرستان را آلوده می‌سازد و حتی مراتع عشایرهایی که در قلب تابناک سکونت دارند دچار آسیب شده و آنها را امکانات اولیه محروم می‌سازند، در‌حالیکه عشایرهای این شهرستان نقش مهمی در تولید و ذخایر غذایی در راستای اقتصاد مقاومتی ایفا نموده‌اند.


با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از سايت خبري-تحليلي جنوب پرس، تاريخ انتشار 9 آبان 95، كدخبر: 54985، www.jpnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین