پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۹۷۱
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
بنابر گزارش یک نشریه تحلیلی عربی، ایران در آستانه تبدیل شدن به هاب تولید واکسن کرونا در منطقه قرار دارد.
شعار سال: نشریه تحلیلی عصر در گزارشی به موضوع افتخارآفرینی دانشمندان جوان ایرانی در تولید واکسن کرونا پرداخت و نوشت: درحالی‌که جمهوری اسلامی ایران در شرایط ناعادلانه پزشکی و تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه آمریکا قرار دارد، توانست با پشتکار و تلاش دانشمندان جوان خود، قله‌های علمی را فتح کند و در زمینه شیوع کرونا، در این کشور بیش از یک مؤسسه تحقیقاتی، علمی و پزشکی توانستند واکسن مبارزه با این ویروس را به مرحله تولید برسانند.
سهم قابل توجه واکسن‌های ایرانی در بازارهای جهانی
این گزارش می‌افزاید: اقدام جمهوری اسلامی ایران از لحاظ علمی بسیار ارزشمند است، زیرا بسیاری از کشور‌های مدعی منطقه همچنان در برابر این رشد علمی سکوت کرده‌اند و حتی برخی‌ها که تلاش کردند واکسن تولید کنند، در مراحل اولیه آزمایشات ناکام ماندند و همچنان منتظر دریافت واکسن از خارج از کشورهایشان هستند؛ ولی جوانان ایرانی با تشکیل تیم‌های علمی و پزشکی توانستند بنا به گزارش رسانه‌های ایرانی، مقابله با شیوع کرونا را از داخل آزمایشگاه‌ها شروع و به داخل بیمارستان‌ها بکشانند.
 
سهم قابل توجه واکسن‌های ایرانی در بازارهای جهانی

ایران اکنون در میان معدود کشور‌های تولیدکننده واکسن کرونا ازجمله روسیه، چین، آمریکا، انگلیس، آلمان و کانادا قرار دارد

در این گزارش آمده است: ایران توانست بعد از گذشت یک سال از شیوع کرونا خود را به فهرست کشور‌های تولیدکننده واکسن بیفزاید و حدود ۱۲ تیم علمی و پزشکی داوطلب ازجمله ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)، بنیاد برکت، مؤسسه تحقیقاتی پاستور و مؤسسه سرم‌سازی رازی و نیز بخش پژوهش‌های وزارت دفاع این کشور توانستند واکسن‌های خود را به مرحله تولید انبوه برسانند. در این زمینه برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی مانند دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله در کنار شرکت‌ها و مؤسسات علمی و تحقیقاتی وارد عمل شدند و آزمایشگاه‌های خود را در اختیار روند تجزیه و تحلیل آزمایشات پزشکی واکسن کرونا قرار دادند. واکسنی که می‌توانست بسیار دیرتر به مرحله تولید برسد، اکنون با همت جوانان نخبه ایرانی و ازخودگذشتگی بسیاری از مردمی که داوطلب تزریق واکسن شدند، به مرحله ثبت مجوز تزریق اضطراری رسیده است.
این گزارش می‌افزاید: آزمایشات بالینی در گروه‌های سنی مختلف نتیجه مثبت داد. به‌عنوان نمونه در واکسن تولیدی در مؤسسه پاستور که تولید مشترک ایران و کوباست، ۴۴ هزار نفر در کوبا و ۲۴ هزار نفر در ایران واکسینه شدند و اکنون در مرحله تزریق دز دوم قرار دارد و گزارش‌ها نشان می‌دهد تزریق دز اول با موفقیت انجام شد.

به‌نوشته این نشریه تحلیلی، برخی از واکسن‌های تولید ایران مانند واکسن کووبرکت، واکسن اسپوتنیک (تولید مشترک ایران و روسیه)، واکسن فخرا (به وسیله وزارت دفاع)، واکسن پاستور و واکسن رازی (تولید شده به‌وسیله مؤسسه سرم‌سازی رازی) به مرحله تولید انبوه رسیدند.

طبق این گزارش، در ماه جاری ایران وارد مرحله تزریق اضطراری برخی از واکسن‌های خود شد و توانست مقدار زیادی واکسن و آنتی‌ژن ویروس کرونا تولید کند، اما دانشمندان ایرانی به این نیز اکتفا نکردند و گزارش‌ها نشان می‌دهد واکسن کووبرکت تا پایان ماه سپتامبر سال جاری به ۵۰ میلیون دوز می‌رسد. همچنین به‌گفته رئیس مؤسسه پاستور، واکسن‌های ایرانی کرونا به‌زودی سهم قابل توجهی از بازار‌های جهانی را به خود اختصاص خواهند داد.

این نشریه پژوهشی می‌نویسد: ایران در آستانه ورود به هاب تولید واکسن کرونا در منطقه قرار دارد و مزیت واکسن‌های ایرانی نسبت به دیگر واکسن‌ها این است که می‌تواند بازار‌های منطقه را به سرعت به خود جلب کند و این همان ویژگی خاصی است که سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران بر آن تأکید کرد و گفت: واکسن‌های ایرانی اثربخشی زیادی نسبت به نمونه‌های خارجی دارند و در مقایسه با واکسن انگلیسی آسترازنکا ۱۱ درصد موفق عمل کرده است. همچنین این واکسن می‌تواند بر گونه‌های جهش‌یافته ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی کرونا تأثیر بگذارد. در بررسی‌ها مشخص شد واکسن تولید مشترک کوبا و واکسن پاستور تا ۶۲ درصد موفقیت‌آمیز بودند و این یعنی ۶ برابر بیشتر و مؤثرتر از واکسن آسترازنکای انگلیسی.

در پایان این گزارش آمده است: جمهوری اسلامی ایران نه‌تن‌ها در زمینه واکسن، بلکه در زمینه دستگاه اکسیژن، تولید ماسک و اختصاص اتاق‌های مجهز در بیمارستان‌ها برای مبارزه با شیوع کرونا موفق عمل کرده، حضور پررنگی در بازار‌های خدماتی و رقابتی منطقه خاورمیانه داشته است و در آینده شاهد رونق محصولات پزشکی مرتبط با کرونای تولید شده در ایران در بازار جهانی خواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰، www.ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین