پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۲۸۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۳
نبود زیرساخت‌ها و امکانات اولیه گذران زندگی از جمله فرسودگی شبکه آب شرب، کودکان روستا‌های ده بید، ده قنات و پاچات چربیون را به جای حضور در کلاس‌های درس به کولبری آب در ساعات زیادی از شبانه روز مشغول کرده است.
شعار سال: روستا‌های ده‌بید، ده قنات و پاچات چربیون از توابع شهرستان تازه‌تأسیس و محروم مارگون با ۴۰ خانوار و جمعیتی افزون‌بر ۱۲۰ نفر واقع در ۱۳۰ کیلومتری مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هم‌اکنون با مشکلات و نارسایی‌های فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

شغل اکثر مردم این روستا‌ها کشاورزی، باغداری و دامداری به‌صورت سنتی است که بعد از چندین ماه تلاش‌های فراوان و رنج‌های زیاد هنگام برداشت محصول به‌دلیل عدم آشنایی با تکنولوژی روز با هدف افزایش برداشت محصول، اما هزینه و فایده آن به جایی نمی‌رسد.

این روز‌ها ساکنان روستا‌های ده‌بید، ده قنات و پاچات با مشکلات فراوانی به‌دلیل نبود زیرساخت‌ها و امکانات اولیه گذران زندگی می‌کنند از جمله نبود شبکه آب شرب که بیش از هر چیزی ساکنان این روستا‌ها را زجر می‌دهد به‌گونه‌ای که زنان و دخترانه آن‌ها به کولبری آب در ساعات زیادی در شبانه‌روز مشغول هستند.

هومان پاسیار از اهالی چربیون می‌گوید: دانش‌آموزان این روستا‌ها به‌جای نشستن در کلاس درس و نیکمت روبه‌روی تخته سیاه، باید دبه ۲۰ لیتری و ۱۰ لیتری به‌دست بگیرد و دنبال تأمین آب باشند.

با توجه به فراگیر شدن کرونا و تحت تأثیر قرار گرفتن زندگی انسان‌ها از جمله آموزش و اقتصاد، دانش‌آموزان دوره ابتدایی این روستا‌ها نیز به‌دلیل نبودن اینترنت پرسرعت از آموزش و ادامه تحصیل عقب افتاده‌اند.

کودکانی که در حسرت تماشای تلویزیون می‌سوزند

رحمت‌الله بنام از اهالی منطقه چربیون می‌گوید: نبود شبکه تلویزیونی ساکنان این روستا‌ها را عذاب می‌دهد و در واقع تماشای تلویزیون به یک آرزوی دست‌نیافتنی برای کودکان تبدیل شده است.

عزیزالله رضوان‌پور از دیگر اهالی چربیون افزود: یکی از مهمترین خواسته اهالی از مسئولان تأمین آب شرب سالم بوده و در این زمینه انتظار تسریع در روند اجرایی شبکه دارند.

اعتبار نداریم، شبکه آب فرسوده است

مدیر آب و فاضلاب شهرستان مارگون می‌گوید: شبکه آب شرب روستا‌های ده‌بید، ده قنات و پاچات چربیون مربوط به زمانی است که تحت پوشش آبفای روستایی بودند و هم‌اکنون این شبکه فرسوده است.

نعمت‌الله پیش‌آهنگ با اعلام اینکه "برای بازسازی شبکه آب این روستا‌ها اعتبار نداریم"، افزود: واقعیت امر شرکت آبفای شهرستان تازه‌تأسیس مارگون فاقد امکانات و تجهیزات لازم است به‌گونه‌ای که خودروی شرکت بعد از چندین روز تعمیر هنوز هزینه آن پرداخت نشده است.

فرماندار شهرستان مارگون به تسنیم گفت: خدمات‌رسانی به روستا‌های کمتربرخوردار جزو مهمترین اولویت‌ها است و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نمی‌شود.

محمدباقر قائمی ادامه داد: مشکلات مطرح‌شده ازطریق دستگاه‌های اجرایی متولی پیگیری می‌شود و امیدوارم شاهد برطرف شدن آن‌ها در صورت فراهم بودن شرایط باشیم.

ترک‌تحصیل دانش‌آموزان به‌دلیل نبود مدرسه

محمد هادی امیری مدیرعامل شرکت مخابرات با تأکید بر اینکه اتصال روستا‌های بالای ۲۰ خانوار به اینترنت از اولویت‌های دولت است گفت: بحث رفع مشکل ارتباطی این روستا‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

کودکانی که باید در جست‌وجوی علوم دانش باشند و اوقات فراغت خود را با برنامه‌های علمی و سرگرمی‌های مفرح بگذرانند بیشتر به کولبری آب روی آورده‌اند، زیرا به‌دلیل نبود شبکه آب شرب راهی جز کمک به پدر و مادر خود ندارند.

کودکان چربیونی به‌دلیل نبود مدرسه در دوره راهنمایی و دبیرستان بعد از اتمام دوره ابتدایی یا عطای ادامه تحصیل را به لقایش می‌بخشند و یا باید عازم مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد برای ادامه تحصیل شوند، زیرا در مرکز شهرستان یعنی مارگون مدرسه شبانه‌روزی نیز وجود ندارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۰، ۲۵۲۷۴۶۱،

www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
0
0
قبل از کرونا این دانش آموزان شرایط تحصیل مطلوبی نداشتند در حال حاضر که کلاسها بصورت آنلاین برگزار میشود که اصلا آموزشی ندارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
0
0
نه اینترنتی دارند و نه گوشی یا تبلت، چطور میتونن درس بخونن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین