پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۴۸۴
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
اولویتی که مردم و جامعه دارند حل مشکل مسکن و بهبود وضعیت معیشتی‌شان است؛ بنابراین طرح جهش تولید مسکن در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، از طرفی وضعیت معیشتی اقشار محروم جامعه هم به‌دلیل مدیریت بد کرونا و هم به‌دلیل از دست دادن شغل باید مورد توجه قرار بگیرد، این‌ها اقداماتی است رئیس جمهور آینده با کمک وزیرانش میتواند انجام دهد حال باید دید رئیس دولت سیزدهم چگونه میتواند از وزرایش در مجلس رای اعتماد بگیرد.
شعار سال: پس از مراسم تحلیف، رئیس‌جمهور باید کابینه پیشنهادی‌اش را به مجلس معرفی کند. این کابینه باید با تعامل و همفکری با مجلس به بهارستان معرفی شود. درباره کابینه بعدی و شکل تعامل دولت و مجلس با مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز و عضو هیات‌رئیسه مجلس به گفتگو نشسته‌ایم. متن این مصاحبه در ادامه از نظر شما می‌گذرد.

طی روز‌های گذشته رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب با نمایندگان مجلس به‌صورت فردی یا گروهی جلساتی پیرامون مسائل مختلف کشور داشته است؟

تا جایی که بنده اطلاع دارم رئیسی تا الان جلسه‌ای با نمایندگان نداشته است. معمولا در روز‌های اول پس از انتخابات اینچنین نبوده که رئیس‌جمهور‌های منتخب با مجلس جلسه‌ای برگزار کنند. ممکن است بین دو رئیس قوه جلسه‌ای صورت گرفته باشد که من از آن بی‌اطلاع هستم. البته روال این‌گونه است که نزدیک تحلیف رایزنی‌هایی بین رئیس‌جمهور منتخب با کمیسیون‌های مختلف مجلس در بحث معرفی و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی انجام می‌شود که تعامل با کمیسیون‌ها می‌شود که در این رایزنی‌ها برخی مواقع مثلا توافقی بر فرد پیشنهادی صورت نمی‌گیرد و درنهایت آن فرد را رئیس‌جمهور تعویض کرده و شخص دیگری را معرفی می‌کند.

برخی چهره‌ها در مجلس هستند که سابقه کار اجرایی دارند و در این مدت نیز جزء چهره‌های نزدیک به رئیسی محسوب می‌شوند که احتمال حضور آن‌ها در دولت آینده وجود دارد. اساسا شما حضور این نمایندگان را در کابینه مفید می‌دانید؟

مجلس اهمیت دارد و در رأس امور است؛ بنابراین این حوزه مهم‌تر است مگر اتفاق خاص بیفتد یا افراد نادری باشند که بخواهیم از آن در دولت آتی استفاده کنیم. به همین جهت رهبری عنوان کردند نمایندگان در مجلس بمانند. من در یک‌سالی که به‌عنوان نماینده در خدمت مردم هستم به‌خوبی درک کرده‌ام اگر قانون خوبی تصویب شود کار مدیران اجرایی نیز برای حل مشکلات راحت‌تر می‌شود.
 
کار وزرای پیشنهادی برای گرفتن رای اعتماد از مجلس سخت است

پس جمع‌بندی شما این‌گونه است که نمایندگان در مجلس باقی بمانند و به‌عنوان وزیر وارد دولت بعدی نشوند بهتر است؟

بله. ما نماینده مردم هستیم و مردم به ما رای داده‌اند. اگر گمانه‌زنی کنند که افراد زیادی از مجلس به دولت می‌روند به‌نظرم کار درستی نیست.

نحوه تعامل مجلس یازدهم با دولت آتی چطور است؟ بسیاری عنوان می‌کنند، چون نمایندگان قبل از انتخاب رئیسی از او دعوت به کاندیداتوری کرده‌اند، این تعامل حداکثری است و بسیاری دیگر هم دیدگاه منتقدانه نسبت به این موضوع دارند و معتقدند مجلس یازدهم با دعوت از رئیسی شأن نظارتی خود را در آینده زیرسوال می‌برد.

من نظر شخصی خود را بیان می‌کنم، زیرا ساختار قوه‌مقننه نماینده‌محور است و مانند دولت نیست که سخنگو داشته باشد. خیلی از همکاران به‌دلیل ناکارآمدی دولت روحانی که نمادش در همین روز‌های اخیر می‌تواند قطعی‌های مکرر برق، مشکلات زیست‌محیطی در استان‌های جنوبی کشور و سوءمدیریت در کنترل کرونا باشد، نظرشان بر تغییر فضای سیاسی کشور بود؛ به‌جای تکرار دولت سوم روحانی. به همین دلیل از رئیسی دعوت به حضور در انتخابات کردند. اما از ۲۸ خرداد به بعد ما نماینده مردم هستیم و بر عملکرد دولت آتی براساس وظیفه‌مان ناظر خواهیم بود. در رأس این نظارت‌ها رای اعتماد به وزرای پیشنهادی است که قطعا در این مورد سختگیری خواهیم کرد، چون مردم با حسن‌نیت در این شرایط بد کرونایی پای صندوق‌های رای آمدند و با مسئولان اتمام‌حجت کردند. درحالی‌که در برخی کشور‌های اروپایی انتخابات‌شان با مشارکت حدود ۲۳ درصدی انجام شده است. در ایران حدود ۵۰ درصد مردم رای دادند. الان وزیری که می‌خواهد معرفی شود، کار سختی در مجلس یازدهم دارد و باید برنامه توأم با کارنامه داشته باشد؛ برنامه‌ای که عملیاتی بوده و براساس اسناد بالادستی همچون برنامه توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام‌معظم‌رهبری در حوزه‌های مختلف نوشته شده است. قطعا مردم و مشکلات آن‌ها اجازه آزمون و خطا را به کسی نمی‌دهد و ما هم وظیفه خود می‌دانیم که حافظ منافع ملت باشیم. به همین دلیل در عین حالی که کمک دولت هستیم، سختگیری‌های لازم را خواهیم داشت.

مجلس یازدهم در یک‌سال گذشته قوانین خوبی را تصویب کرد که خیلی از آن‌ها اجرایی نشد مانند طرح جهش تولید مسکن، قوانین مربوط به مالیات‌ها و...؛ فکر می‌کنید اجرایی‌شدن کدام‌یک از این قوانین باید در اولویت دولت آتی قرار گیرد؟

اولویتی که مردم و جامعه دارند حل مشکل مسکن و بهبود وضعیت معیشتی‌شان است؛ بنابراین طرح جهش تولید مسکن در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، از طرفی وضعیت معیشتی اقشار محروم جامعه هم به‌دلیل مدیریت بد کرونا و هم به‌دلیل از دست دادن شغل باید مورد توجه قرار بگیرد. ما قوانین خوبی در این حوزه‌ها داریم که ان‌شاءالله با استقرار دولت جدید با دوفوریتی‌کردن این طرح‌ها کار را جلو خواهیم برد. البته ما این آمادگی را داریم لایحه‌های دولت را بپذیریم، چون هرچقدر به این سمت حرکت کنیم موفق‌تر هستیم، زیرا دولت‌ها اجراکننده هستند و اگر لایحه را نیز خودشان بیاورند بهتر است تا اینکه مجلس خودش بخواهد طرح بنویسد. هر زمان طرح می‌آید یعنی دولت علاقه‌ای نداشته کاری کند مانند طرح‌های جهش تولید مسکن، اصلاح قانون بانکداری، مالیات بر عایدی سرمایه و اصلاح فرآیند مالیاتی، طرح امنیت غذایی و...! که مجلس آن‌ها را تصویب کرده و الان به‌خوبی توسط دولت روحانی اجرایی نشده است. ما انتظار داریم با آمدن رئیسی این موارد پیگیری شود. البته خیلی نباید بین مردم توقع ایجاد کنیم که مشکلات طی مدت کوتاهی برطرف می‌شود. قطعا این اتفاق نمی‌افتد.

شعار سال، با اندکی تبخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰، www.farhikhtegandaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین