پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۹۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸
اخباری که در پشت صحنه به گوش می‌رسد نشان می‌دهد برخی اسامی واقعی نیست و «در منوی آقای رییسی نخواهند بود.» واقعا برخی از این افراد توان اداره یک وزارتخانه را ندارند.
شعار سال: فعال اصولگرا، بهره‌گیری از دیپلماسی را نخستین ویژگی وزرای کابینه سیزدهم عنوان کرد و گفت: آن‌ها نباید منتظر وزارت خارجه باشند بلکه هر کدام در حوزه خودش باید زبان دیپلماسی را بدانند و امورات خود را پیش ببرند.

احمد خورشیدی آزاد روز جمعه درباره اولویت‌های دولت سیزدهم، گفت: سید ابراهیم رییسی وعده‌هایی، چون ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، کاهش بیکاری و فقر داده، که قطعا به آن‌ها پایبند است. رییسی انسان اخلاق‌گرایی است و شک ندارم به همه قول‌هایی که داده عمل خواهد کرد.

رییس هیات موسس جبهه سوم ادامه داد: با راه‌اندازی بخش مسکن به عنوان پیشران اقتصاد ۱۲۰ صنعت دیگر راه می‌افتاد و تحرک خوبی در اقتصاد ایجاد می‌شود. بانک‌ها می‌توانند سالانه ۷۰۰ هزار میلیارد تومان وام بدهند. پرداخت معوقات بانکی و اقساط وام‌های کلان کار سختی نیست. اگر بانک‌ها مطالبه خود را با ابزار‌های قوی قانونی پیگیری نکنند، بدهکار بی‌خیال می‌شود. رییسی حتما در این زمینه تلاش خواهد کرد تا بنیه مالی بانک‌ها مقداری تقویت شود که بتوانند وام بدهند و دیگر اینکه بحث نقدینگی در دولت سیزدهم بسیار مهم و بهتر است به جای تزریق پول بی‌پشتوانه به بودجه عمومی همین معوقات زنده شوند.

خورشیدی آزاد یادآور شد: مشکلاتی، چون فساد در بودجه و موارد دیگر هم وجود دارد که، چون رییسی تجربه مقابله با فساد و پس گرفتن اموال بیت‌المال را در کارنامه خود دارد می‌تواند در این حوزه، در همان شروع به کار دولت هم اقدامات سریع و مهمی انجام دهد.
 
لیست‌هایی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در مورد کابینه دولت سیزدهم

وی درباره لیست‌هایی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در مورد کابینه دولت سیزدهم و گمانه زنی‌ها در این باره، گفت: بسیاری از اشخاصی که در اینگونه لیست‌ها معرفی می‌شوند شاید انسان‌های خوبی باشند، اما این اخبار گمانه‌زنی است و با توجه به روش مدیریتی رییسی، بعید است او برخی از این اسامی را در کابینه استفاده کند.

خورشیدی آزاد خاطرنشان کرد: اخباری که در پشت صحنه به گوش می‌رسد نشان می‌دهد برخی اسامی واقعی نیست و «در منوی آقای رییسی نخواهند بود.» واقعا برخی از این افراد توان اداره یک وزارتخانه را ندارند. امروز در سال ۱۴۰۰ هستیم و وزیر ۱۴۰۰ با وزرای قبل متفاوت است. در شرایطی هستیم که تحریم در اوج خود است و جذب سرمایه و آوردن تکنولوژی بسیار سخت و دولت از کم پولی رنج می‌برد.

عضو ستاد مردمی سید ابراهیم رییسی افزود: در این شرایط رییس جمهوری منتخب باید وزیر نفتی را برگزیند که دیپلمات باشد، چون وزیر امور خارجه نمی‌تواند مستقیما دیپلماسی نفت را هم انجام دهد. بالا بردن سهم و نرخ نفت ایران در بازار از اصلی‌ترین کار‌های دولت سیزدهم باید باشد. برای این کار باید کشور‌های عضو اوپک از جمله اعراب را اقناع کند، بنابراین وزیر نفت در این مقطع نه شیخ الوزرای کابینه سیزدهم بلکه باید شیخ الوزرای کشور‌های عضو اوپک باشد. کسی باشد که هم در منطقه قدرت تاثیر گذاری داشته باشد و هم کار دیپلماسی بلد باشد و بتواند رایزنی‌های منطقه‌ای انجام دهد.

خورشیدی آزاد اظهار کرد: توسعه بدون جذب سرمایه خارجی کار بسیار سختی است. شعار ما اهتمام و توجه به ظرفیت‌های داخلی است. با اعتقاد به اقتصاد درون‌زای برون‌نگر باید نیم نگاهی به ظرفیت‌های خارجی داشته باشیم. به عنوان مثال ایرانیان خارج از کشور ۲ تا ۶ هزار میلیارد دلار سرمایه دارند؛ بنابراین وزیر نفت نباید منتظر وزیر اقتصاد یا وزیر امور خارجه برای جذب سرمایه ایرانی‌ها بماند. بلکه باید در صنعت نفت به گونه‌ای جاذبه ایجاد کند که سرمایه‌های خارجی ما به این سمت هدایت شوند.

وی عنوان کرد: بهسازی زیر ساخت‌های صنعت نفت و توسعه پالایشگاه‌های جانبی و مرتبط با این صنعت به ۳۰۰ میلیارد دلار اعتبار ارزی نیاز دارد. این پول را باید وزیر نفت از هر طریقی تهیه کند. سرمایه‌های داخلی هم نقش زیادی دارند. به نظرم نخستین پارامتری که وزرای کابینه سیزدهم باید داشته باشند، قدرت دیپلماسی آن‌ها است. نباید منتظر وزارت خارجه باشند بلکه هر کدام در حوزه خودشان باید زبان دیپلماسی را بدانند و امورات حوزه خود را پیش ببرند.

این فعال اصولگرا یادآور شد: دولت سیزدهم باید در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در پی اجماع سازی در داخل باشد. بعد همه شخصیت‌ها و افرادی که می‌توانند به طریقی کمک کنند، پای کار بیاورد.

خورشیدی درباره تماس‌ها و مشورت‌های دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی با برخی از فعالان سیاسی، گفت: رایزنی دولت جدید با اصلاح‌طلبان کار بسیار مفیدی است. کشور با یک جناح اداره نمی‌شود. همه طیف‌های داخلی دارای ظرفیت هستند و خیلی‌ها تمایل دارند به دولت کمک کنند و باید از این ظرفیت استفاده کرد. چه ایرادی دارد اتاق فکر یک رییس جمهوری اصولگرا متشکل از نحله‌های مختلف فکری و سیاسی باشد؟

وی ادامه داد: در دولت استفاده از همه ظرفیت‌های فکری و سیاسی را باید، چون منشور ملی نهادینه کنیم. مشکلات با حضور همه و احترام به اصل تکثر حل می‌شود. به رغم اینکه برخی رییسی را فقط در جناح اصولگرا تعریف می‌کنند، به نظر من اینگونه نیست. او در محدوده یک جناح فکر نمی‌کند و سابقه کاری‌اش هم گویای این مهم است.

این فعال اصولگرا درباره وظایف وزارت امور خارجه یادآور شد: وزات امور خارجه ضمن اینکه مجری سیاست‌های کلی نظام است در حوزه مشورت، برنامه و اجرا می‌تواند مفید باشد. وزیر خارجه استخوان‌دار می‌تواند در داخل اقناع سازی کند و نظریات سازمان متبوع خود را به نهاد‌های اصلی تصمیم گیرنده منتقل کند. اگر وزارت خارجه قوی باشد و از راهبرد درستی برخوردار باشد، می‌تواند این نظریات را به مرحله اجرا درآورد.

خورشیدی درباره آینده مذاکرات هسته‌ای در دولت سیزدهم، عنوان کرد: سیاست ایران همیشه تعاملی بوده است منتها دیدگاه‌ها متفاوت است. اگر چند کار انجام شود ما دست برتر را در مذاکرات خواهیم داشت. در حوزه نفت سه راهبرد دور زدن، خنثی کردن و لغو تحریم را در برنامه داشته باشیم. اگر دو مورد اول اتفاق بیفتد با دست برتر در وین مذاکره خواهیم کرد و در مذاکرات بهتر نتیجه می‌گیریم. اگر مذاکرات به دولت سیزدهم برسد به نظرم این استراتژی را باید اتخاذ کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پرسش، تاریخ انتشار: ۲۵تیر ۱۴۰۰، کد خبر:porcesh.ir، ۳۷۵۵۳
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
0
0
باید صبر کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین