پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۲۳۱
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۷
غلامرضا منتظری گفت: متأسفانه سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور کمتر از دو درصد است و سهم وزارت ارشاد از نیم درصد نیز کمتر است و یکی از بحث‌های جدی ما ارتقای بودجه اختصاص یافته به فرهنگ و هنر است که تلاش داریم تا در سال ۱۴۰۱ با اجرای برنامه توسعه سوم این رقم را افزایش دهیم.
شعار سال: غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی مجلس و به ویژه کمیسیون فرهنگی بحث اقتصاد فرهنگ و هنر است. در سال ۱۴۰۰ این موضوع با ارائه طرح‌هایی در دستور کار قرار گرفته که امیدوارم به تصویب برسد و شاهد بهبودی وضعیت باشیم.
منتظری خاطرنشان کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس تلاش دارد تا بسیاری از چالش‌هایی که تا امروز اقتصاد هنر ما با آن مواجه بوده را در طرحی جامع برطرف کند که البته این یک طرح بلند مدت است و در طرح و برنامه‌ریزی کوتاه مدت نیز ما اقدامات مختلفی داشتیم. یکی از این اقدامات برگزاری جلسه با مسئولان وقت مراکز فرهنگی و هنری مثل خانه سینما، خانه تئاتر، خانه موسیقی و... بوده که دغدغه‌ها را شنیده‌ایم و بر اساس این دغدغه‌ها تصمیماتی گرفته شده است. اولین اقدام در بودجه صندوق حمایت از هنرمندان بوده که نقش مهمی در رسیدگی به مسائل و مشکلات هنرمندان دارد و بودجه ۳۵۰ میلیارد تومانی را به این صندوق اختصاص دادیم که شاید رقم چندانی نباشد، اما اختصاص این مقدار بودجه تا امروز بی سابقه بوده است.

او افزود: در ادامه اقدامات صورت گرفته نشستی با آقای نوبخت برگزار کردیم که در این نشست بحث‌های مختلف مبنی بر حل معضلات موجود مطرح شد و ایشان نیز دستور دادند که تسهیلاتی از طریق سیستم بانکی به هنرمندان تعلق بگیرد که مجری این طرح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و طبق پیگیری‌های ما این طرح اجرا شده، اما از میزان استقبال صورت گرفته بی اطلاع هستم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: بحث بعدی به برنامه توسعه هفتم مربوط می‌شود. برنامه توسعه ششم به پایان رسیده و البته مسائلی از آن تا پایان سال نیز در دستور کار قرار دارد، اما ما برنامه توسعه هفتم را به صورت جدی دنبال می‌کنیم که یکی از نکات اصلی در این برنامه پیش‌بینی نیاز‌های اساسی اهالی فرهنگ و هنر در بودجه کشور خواهد بود.

او افزود: متأسفانه سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور کمتر از دو درصد است و سهم وزارت ارشاد از نیم درصد نیز کمتر است و یکی از بحث‌های جدی ما ارتقای بودجه اختصاص یافته به فرهنگ و هنر است که تلاش داریم تا در سال ۱۴۰۱ با اجرای برنامه توسعه سوم این رقم را افزایش دهیم. امیدواریم مسئولان دولت جدید نیز آستین همت را بالا زده و در راستای افزایش بودجه فرهنگ اقدام کنند.

منتظری در ادامه اظهاراتش با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ گفت: با توجه به شعار سال جاری ما از اهالی فرهنگ و هنر کشور دعوت کردیم تا موانع تولید آثار هنری را مطرح کنند تا در یک جمع‌بندی دقیق به رفع این موانع بپردازیم. لازمه اجرای درست این اقدامات تقویت بعد نظارتی کمیسیون فرهنگی مجلس است و ما باید بدانیم اعتبارات ارائه شده به چه صورت و در چه بخش‌هایی هزینه می‌شود و اگر نظارت درستی صورت نگیرد قطعاً طرح و ایده‌های ارائه شده نمی‌تواند کارساز باشد.

منتظری در پایان اظهاراتش گفت: نشست‌ها و گفتگو‌هایی هم با اهالی هنر در شهرستان‌ها صورت داده‌ایم که البته به دلیل شیوع ویروس کرونا این مهم کمتر انجام شده است، ولی سعی داشتیم پای درد و دل هنرمندان شهرستان‌ها نیز بنشینیم و به مسائل آن‌ها نیز رسیدگی کنیم تا تمامی تصمیمات با آگاهی و شناخت کامل گرفته شود و شاهد گره‌گشایی در زمینه‌های مختلف باشیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۲۰۴۷۶۴، www.borna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین