پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۸۱۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
وزیر نفت اعلام کرد: نخستین بار در تاریخ ۱۱۰ ساله صنعت نفت ایران، عملیات صادرات نفت خام از سواحل مکران در دریای عمان آغاز شد.
شعار سال: وزیر نفت اعلام کرد: نخستین بار در تاریخ ۱۱۰ ساله صنعت نفت ایران، عملیات صادرات نفت خام از سواحل مکران در دریای عمان آغاز شد.

محموله ۱۰۰ تنی نفت خام در جاسک بارگیری می‌شود. این نخستین محموله نفتی خواهد بود که بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز صادر خواهد شد.

احداث خط لوله نفت گوره – جاسک از ۴۹ ماه پیش به منظور ایجاد راهی جایگزین برای خلیج فارس و تنگه هرمز، در دستور کار قرار گرفت و امروز بیش از ۸۰ درصد این پروژه به اتمام رسیده است.

در حال حاضر صادرات ۳۵۰ هزار بشکه در روز نفت خام از طریق این خط لوله امکان‌پذیر است و به‌زودی صادرات آن به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

رضا زندی، خبرنگار حوزه انرژی در این رابطه نوشت:

* ایران از امروز رسما برای صادرات نفت خود، تنگه هرمز را دور می‌زند.

* ١٠٠٠ کیلومتر خط لوله انتقال نفت، موسوم به گوره-جاسک، نفت را از منطقه گوره در بوشهر به سواحل مکران در هرمزگان می‌رساند. ظرفیت خط، ١میلیون بشکه است. امروز بارگیری کشتی ٣٠٠هزار بشکه‌ای بیرون تنگه آغاز می‌شود.

* ٧ خط لوله تاکنون برای دور زدن تنگه هرمز ساخته شده که ۴خط فعلا عملیاتی است. امارات، عربستان و عراق این خطوط لوله را ساخته‌اند.

* مجموع ظرفیت عملیاتی خطوط نفتی که تنگه هرمز را دور می‌زند ٢/٨ میلیون بشکه در روز است.

چه کشور‌هایی پیش از ایران، تنگه هرمز را دور زده‌اند؟
 
ایران تگه هرمز را دور می‌زند
 
ایران تگه هرمز را دور می‌زند

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت برترین ها، تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۳۸۶۵۵، www.bartarinha.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین