پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۰۵۳
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۶
سیدرضا صدرالحسینی نوشت: حفظ امنیت افغانستان به امنیت ایران و منطقه کمک شایان توجهی می‌کند، ضمن اینکه سیاست حمایت از مردم افغانستان به عنوان ملت این کشور یکی از راهبردی‌ترین سیاست‌های خارجی ما به شمار می‌رود.
شعار سال: خبرگزاری راهبرد معاصر دوم مرداد یادداشتی به قلم «سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل بین الملل منتشر کرد و آورد: مسئله حاکمیت با ثبات و مردمی در افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد. جریان سیاسی که بیشتر مورد اقبال مردم این کشور باشد و بتواند حاکمیت را به اثبات برساند تا صلح و آرامش و توسعه اقتصادی را در این کشور حاکم کند، مورد حمایت ویژه جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، لذا ایران اسلامی از هیچ گروه و جریانی که با ایجاد تشنج و تضعیف حاکمیت کشور افغانستان یا با توسل به زور در پی به کرسی نشاندن خواسته‌های خود باشد حمایتی صورت نمی‌گیرد.

با نگاهی به روند‌های اخیر حوادث سیاسی که در کشور همسایه افغانستان به وقوع می‌پیوندد می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران با توجه به تعاملات اقتصادی و اشتراکات فرهنگی و تاریخ مشترکی که با این کشور دارد به شدت و با دقت وقایع افغانستان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

قرار گرفتن ایران و افغانستان در یک حوزه تمدنی مشترک کار سختی را بر عهده ما به عنوان همسایه‌ای با ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک قرار داده است، از این رو مسئولین جمهوری اسلامی در حوزه سیاست خارجی این موضوع را یک امر مهم می‌دانند... ده‌ها سال است تعداد کثیری از مردم افغانستان در ایران اسلامی روزگار می‌گذرانند.

ایران اسلامی با کشور دوست و برادر افغانستان تعاملات اقتصادی گسترده و رو به رشدی دارد که تامل بیشتر بر آن می‌تواند ظرفیت‌های گسترده و متنوع تری برای تجارت را در اختیار طرفین قرار دهد، از این منظر هرگونه بی ثباتی در افغانستان بر روی مسائل یاد شده برای جمهوری اسلامی ایران نیز بی تاثیر نیست. ارتباط امنیت دو کشور بر روی یکدیگر این موضوع مهم را تایید می‌کند که هر دو کشور باید به دنبال افزایش امنیت و ارتقای رابطه ایمن با هم باشند، بنابراین وضعیت کنونی و آینده دو کشور ایران و افغانستان بر روی هم تاثیر می‌گذارد و نمی‌توان نسبت به آنچه در افغانستان می‌گذرد بی تفاوت بود.
 
ایجاد امنیت در افغانستان از مهمترین دغدغه‌های ایران است

ایجاد امنیت درافغانستان همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است. قطعاً سرنوشت اقوام و مذاهب مختلف در افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است چرا که بخشی از ملت افغانستان نیز انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را پشتوانه خود می‌دانند. اقداماتی که در ماه‌های اخیر توسط طالبان در سرزمین افغانستان رخ داده که حساسیت موضوع افغانستان برای نهاد‌های امنیت ملی را افزایش داده است موجب شد تا نظام جمهوری اسلامی ایران تصمیم خطیری را برای افزایش امنیت در دو کشور اتخاذ کند، تصمیم برای برگذاری اجلاسی بین سران طالبان و دولتمردان افغانستان که هفته گذشته به منظور دعوت طرفین به برقراری و افزایش صلح، ثبات، امنیت و آرامش مردم افغانستان صورت گرفت.
 
حمایت از مردم افغانستان از راهبردی‌ترین سیاست‌های خارجی ایران
 
جمهوری اسلامی ایران با دعوت از همه جریان‌های موثر در کشور افغانستان اعم از دولت، مجاهدان با سابقه این کشور و طالبان چند موضوع مهم را مورد قرار داد. تاکید بر استقرار ثبات و امنیت در افغانستان که موضوع مهمی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. بی تردید جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه حاضر به تحمل ناامنی مرز‌ها و ناامنی افغانستان بعد از فرار نیرو‌های آمریکایی در افغانستان نیست، بنابراین از هر کوششی برای ایجاد ثبات و امنیت نهاد‌های حاکمیتی در این کشور کوتاهی نخواهد کرد.

دومین مسئله موضوع سلامت مردم و نکته مهم بعدی افزایش ارتباط بین دو کشور ایران و افغانستان است. ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند در قبال پازل آمریکایی‌ها که به دنبال بی‌ثباتی و آنارشیسم سیاسی در افغانستان هستند بی‌تفاوت باشد. b از این رو جمهوری اسلامی ایران با دعوت از همه طرف‌ها برای دعوت به صلح و ایجاد دولتی مستحکم، کشوری مستقل با حاکمیتی مشخص دعوت به عمل آورد.

قطعا مسئله حاکمیت با ثبات و مردمی در افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد که جریان سیاسی که بیشتر مورد اقبال مردم این کشور باشد و بتواند حاکمیت را به اثبات برساند تا صلح و آرامش و توسعه اقتصادی را در این کشور حاکم کند، مورد حمایت ویژه جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، لذا ایران اسلامی از هیچ گروه و جریانی که با ایجاد تشنج و تضعیف حاکمیت کشور افغانستان یا با توسل به زور در پی به کرسی نشاندن خواسته‌های خود باشد حمایتی صورت نمی‌گیرد. بی تردید دیدگاه و عملکرد مستقل جمهوری اسلامی ایران قطعاً با بسیاری از کشور‌های فرامنطقه‌ای مانند آمریکا در رابطه با افغانستان متفاوت است و هیچ گونه زمین بازی در افغانستان را کشور‌های فرامنطقه‌ای نمی‌توانند برای جمهوری اسلامی با عنایت به سوابق ارتباط با ملت و دولت افغانستان ایجاد کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۴۱۳۹۷۴، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین