پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۷۸
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶
برنامه این هفته ثریا با موضوع ابعاد تحریم‌ها و عهدشکنی‌های آمریکا در فضای پسابرجام با حضور فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و افشین میرزایی پژوهشگر حوزه تحریم برگزار شد.

شعارسال: برنامه این هفته ثریا با موضوع ابعاد تحریم‌ها و عهدشکنی‌های آمریکا در فضای پسابرجام به روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

این برنامه با حضور فواد ایزدی، استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران و افشین میرزایی، پژوهشگر حوزه تحریم و از نویسندگان کتاب گزارش ناخوانده به بررسی وضعیت کنونی تحریم‌ها بویژه تحریم‌های مالی و میزان تحقق تعهدات آمریکا و غرب پس از اجرای برجام و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و زندگی مردم پرداخت.

در این برنامه نقشه و راهبرد آمریکا برای بازی با ابزار تحریم‌ها جهت مهار قدرت ایران بررسی خواهد شد و تاثیر برجام بر روی اقتصاد و معیشت مردم واکاوی شد.

مهمترین محورهای برنامه به شرح زیر است؛

اگر باغ برجام گلابی هم داشته باشد شیرینی آن به کام شرکت‌های فرانسوی است!

برجام طرح ساختمان جدید تحریم‌ها بود نه برداشتن تحریم‌ها

تعویض استراتژی تحریم‌ها با توافق ژنو و برجام

برجام طرح آمریکایی‌ها، برای پیاده کردن استراتژی جدید تحریم‌هاست

یک طیف در دولت از ابتدا به دنبال پروژه تعامل با آمریکا بودند نه رفع تحریم‌ها

فروش نفت بیشتر شده اما آِیا پول‌های این نفت ارزان برگشته است؟

پاسخی که بعیدی نژاد 18 ماه قبل به مخاطبان ثریا داده بود، چقدر درست از آب درآمد؟

می‌گفتند با تاخیر در برجام روزانه چند میلیون دلار ضرر خواهیم کرد اما اکنون می‌گویند برجام باغ میوه است!!

در ابتدای مجری ثریا خطاب به فواد ایزدی اظهار داشت: در زمان مذاکرات در فضای رسانه‌ای وعده‌های جدی داده می‌شد و به نوعی القا شد که زندگی مردم وابسته به این توافق هسته‌ای است اما الان گذر زمان خلاف این موضوع را ثابت کرده است؛ درحال حاضر که دو سال و نیم از برجام می‌گذرد وضعیت بصورت واقعی چگونه است؟

فواد ایزدی، استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال اظهار داشت: مطالبی که دست‌اندرکاران برجام قبل از توافق می‌گفتند و حرف‌هایی را که الان می‌زنند را اگر مقایسه کنید پاسخ این سوالتان را می‌گیرید؛ قبل از برجام گفته می‌شد تحریم‌های هسته‌ای لغو خواهد شد اما الان می‌بینیم این اتفاق نیافتاده است و اکثر تحریم‌ها باقی مانده است. می‌گفتند هر روزی که برجام عقب بیافتاد چند میلون دلار ضرر خواهیم کرد اما الان می‌گویند برجام شبیه باغی است که باید منتظر بایستیم تا میوه بدهد!

در برجام حتی خطوط قرمز هم رعایت نشد!

وی افزود: احساس دولت آمریکا این است که سیاست تحریم برای مهار ایران سیاست خوبی است و منطقا هم نباید سیاست خوب عوض شود؛ ایران طبق بند اول توافقنامه ژنو فعالیت هسته‌ای خود را محدود کرد اما تحریم‌ها باقی ماند. برجام مشکلات ساختاری داشت که در نامه رهبر انقلاب به دکتر روحانی به آنها اشاره شده بود و شروطی را وضع کرده بودند اما متاسفانه همانطور که به خیلی از خطوط قرمز توجه نشد به آن شروط هم توجهی نشد بطور مثال یکی از شروط این بود که اگر ایران به تعهداتش عمل بکند، اوباما هم بنویسد که تحریم‌های ایران لغو می‌شود که اگر به این شرط توجه می‌کردیم الان شاهد چنین وضعیتی نبودیم.

مطمئن باشید که آمریکا تحریم‌ها را رفع نمی‌کند

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ما یک لیست از افرادی داشتیم که تحریم بودند و در برجام قرار شد که این افراد تحریم بمانند و با بقیه کار کنیم اما الان می‌بینیم که نهاد اجرایی تحریم‌های آمریکا(اوفک) بصورت سوالی گفته است که اگر شرکت یا فردی بخواهد در ایران سرمایه‌گذاری بکند آیا کافی است که ما صرفا به این لیست از افرادی که قبلا تحریم شده است نگاه بکنیم؟(چون برخی از افراد را قبلا تحریم کرده بودند و قرار بر این بود که بعد از برجام دیگر شخصی را تحریم نکنند) و جوابی که وزارت خزانه‌داری آمریکا این است که باید لیست را چک کنید "اما" این لزوما کافی نیست! و این ایجاد ابهام در فضای تجاری سم است چراکه سرمایه‌گذار باید اطمینان داشته باشد و این شبه‌اندازی تقض برجام است.

ایزدی تصریح کرد: آمریکایی‌ها واقعا نمی‌خواهند تحریم‌ها برداشته بشود و از یک طرف آنها خباثت می‌کنند و از طرفی هم باید آسیب شناسی بکنیم که چرا به وضعیت فعلی رسیده‌ایم.

تحریم‌های اصلی از سال 89 و 90 شروع می‌شود

افشین میرزایی، پژوهشگر حوزه تحریم و از نویسندگان کتاب گزارش ناخوانده در خصوص نگاه آمریکا به ابزار تحریم اظهار داشت: آمریکایی‌ها بعد از برجام به این نتیجه رسیدند که تحریم یک ابزاری است که باید بیشتر از آن استفاده کنند؛ چهار دوره مختلف را می‌توانیم در تحریم ایران در نظر بگیریم، دوره اول از ابتدای انقلاب تا حدود سال 89 و 90 هست یعنی بعد از تسخیر لانه جاسوسی اولین تحریم ما شروع می‌شود و سیر تحریم‌ها تا سال 89 و 90 ادامه دارد که در این بازه عمدتا تحریم‌ها موردی هستند و شاهد تحریم‌های محدود و درون سرزمینی هستند و تحریم‌های موفقی هم نبودند.

وی افزود: در سال 90 کشور ما از لحاظ اقتصادی و صنعتی در شرایط خوبی به سر می‌برد بطور مثال صنعت پتروشیمی و خودروسازی ما در این سال در اوج خودشان بودند و از لحاظ گفتمانی هم شرایط خوبی داشتیم که در این شرایط به دلیل مسائل داخلی مانند فتنه و همکاری‌هایی که از داخل برای تحریم کشور می‌شد آمریکایی‌ها بستر را فراهم می‌بینند که اتحادیه اروپا و مابقی را برای تحریم ایران همراه بکنند و از سال 89 به تدریج تحریم‌ها شروع میشود و هرچقدر جلو که می‌آییم می‌بینیم که حوزه‌ای باقی نمانده است که آمریکایی‌ها در آن قانون تحریم وضع نکرده باشند.

تحریم‌ها منافع راهبردی برای ایران ایجاد کرده بود

میرزایی در ادامه تصریح کرد: در این دوره تحریم های چند ویژگی دارند؛ اولا اینکه تحریم‌ها گسترده‌اند و ثانیا این تحریم‌ها فقط برای ما ضرر اقتصادی ندارد بلکه برای طرف مقابل هم ضرر دارد بطور مثال وقتی پژو از بازار ایران محروم می‌شود تقریبا 40 درصد از بازار خودروی ایران را در دست داشت. ویژگی سوم تحریم ها در این دوره این بود که این تحریم‌ها منافع راهبردی برای ایران ایجاد می‌کرد بطئر مثال محدود کردن فروش نفت ما وقتی محدود شد ایران را به تدریج از وابستگی به نفت بازمی‌دارد، همچنین در حوزه‌های دیگر مانند خودروسازی و تولید کاتالیست به سمت خودکفایی و خوداتکایی بردیم.

تحریم‌ها در حال بازگشت به سمت خود آمریکایی‌ها بود

نویسند کتاب گزارش ناخوانده گفت: ویژگی چهارم تحریم ها این بود که اعمال تحریم هزینه بالای سیاسی و اقتصادی بالایی برای خود آمریکایی ها داشت بطور مثال روسیه، هند و حتی ایتالیا اعتراض می‌کنند.

ویژگی پنجم این است که تحریم‌ها یک حالت بوم رنگ پیدا کرده بود که کسی که به آن معمار تحریم‌ها می‌گفتند این اصطلاح را به کار برده بود و گفت که ما هرچقدر تحریم‌ها را باشدت بیشتری به سمت ایران پرتاب کنیم با شدت بیشتری به سراغ خودمان برمی‌گردد چراکه خیلی از اقتصادهای نوظهور جهان می‌توانند از این تحریم‌ها درس بگیرند و آنها را علیه خود آمریکا استفاده کنند.

میرزایی خاطرنشان کرد: همین بحث فروپاشی نظام دلار بخاط تحریم دلاری ایران و بعد تحریم یورو و بعد درهم بود که ایران به این سمت رفته بود که برای جا به جا کردن پول از روش‌های دیگر مانند جا به جایی طلا استفاده کند و این برای نظام دلاری بسیار خطرناک است؛در مجموع تحریم‌ها داشت به سمت خود آمریکایی‌ها برمی‌گشت و این خطری بود که آمریکایی‌ها را به این فکر برد که استراتژی تحریم‌ها را عوض کند.

اظهار نظر دکتر بعیدی نژاد قبل از برجام

محسن مقصودی، مجری ثریا اظهار داشت: در زمان مذاکرات برای اینکه مردم را پشت این مذاکرات بیاورند همه مشکلات اقتصادی را به تحریم ها پیوند زدند و بعد در مورد تحریم ها هم گفتند که قرار است همه این تحریم ها برداشته شود و همه مشکلات مردم به تحریم ها ربط داده شد بطور مثال دکتر بعیدی نژاد بعد از یکی از مستندهای برنامه ثریا (شطرنج با گرگها) و همچنین برنامه زنده ثریا که با حضور همین آقای مهندس افشین میرزایی (یک سال و نیم پیش) برگزار شده بود که این دو برنامه می‌گفت تحریم‌های هسته‌ای بخش کوچکی از تحریم‌ها هستند. در پاسخ به سوال یک فردی مبنی بر اینکه " برنامه ثریا می‌گفت که تحریم‌های هسته‌ای در مقایسه با بقیه تحریم ها بسیار ناچیز است؛ یک جوا ب روشن و واضح به من بدهید" در صفحه اجتماعی خودشان گفتند که "صد در صد برعکس است؛ تحریم‌های غیرهسته‌ای خیلی محدود هستند و تاثیرات عملی و سیاسی بسیار کمی دارند و شاهد آن این است که تحریم‌های هسته‌ای از ابتدای انقلاب بوده‌اند و تاثیر بسیار کمی داشته‌اند و مردم وقتی تحریم‌ها را احساس کردند که تحریم‌های هسته‌ای شامل تحریم‌های مالی، اقتصادی، شورای امنیت، اروپا و آمریکا وضع شدند"

و وی در ادامه گفتند که مردم از مستندهای ثریا عصبانی هستند؛ این درواقع نمونه‌ای صدها مطلبی است که در آن زمان مطرح شد.

مقصودی در ادامه گفت: اما در حال حاضر مسئولین بحث‌های دیگری مثل برجام 2 و 3 را مطرح می‌کنند و دوباره معیشت و اقتصاد مردم را به این‌ها گره می‌زنند.

یک طیف در دولت به دنبال پروژه تعامل با آمریکا هستند

فواد ایزدی اظهار داشت: ما در دولت دوطیف داشتیم؛ یک طیف واقعا فکر می‌کردند که اگر برجام به نتیجه برسد تحریم ها لغو خواهد شد و مشکلات حل می‌شود که این گروه شاید در حوزه کارشناسی ضعیف بودند. طیف دیگر می‌دانستند که چه اتفاقی خواهد افتاد اما یک پروژه‌ای داشتند که این پروژه تعامل با آمریکا بود که این هم ضعف کارشناسی بود.

آمریکایی‌ها با برجام تحریم‌ها را منسجم‌تر کردند

وی با ارائه متن فکت شیت آمریکایی‌ها بعد ازتوافق ژنو اظهار داشت: در این متن توضیح می‌دهد که اگر توافق رخ نمی‌داد سرنوشت تحریم‌ها چه می‌شد که از کلمه "fray" استفاده می‌کند و این به معنای سست شدن و ازهم پاشیدن است یعنی می‌گفتند اگر ما با ایران توافق نکنیم تحریم‌ها از هم می‌پاشد چرا که خیلی از کشورها از وضعیت تحریم‌ها ناراحت بودند و درنهایت نگاه آمریکایی‌ها در مذاکرات این بود باید مذاکره بکنیم تا انسجام بیشتری را در تحریم‌ها بوجود بیاوریم که این اتفاق در عمل محقق شد چراکه چند وقت گذشته وقتی که روس‌ها خواستند یک تعامل تجاری با ایران بشوند آمریکایی‌ها گفتند که این معامله مخالف تواف برجام است!

متاسفانه اعتماد به آمریکا با درس‌هایی که از برجام گرفتیم تمام نشده است

این استاد روابط بین الملل تاکید کرد: عده‌ای واقعا به آمریکا خوشبین بودند و به آنها اعتماد کردند که این افراد حتی به نظرسنجی های خود آمریکا هم نیز توجه نکردند چراکه در نظرسنجی های معتبر آمریکا درصد اعتماد مردمشان به دولت 19 درصد بود اما عده‌ای در کشور ما به آمریکا اعتماد کردند! و متاسفانه این اعتماد به آمریکایی‌ها با تمام درس‌هایی که از برجام گرفتیم هنوز هم تمام نشده است و عده‌ای هنوز به دنبال برجام دو و سه هستند.

ایزدی ادامه داد: یک متنی در سایت اطلاع رسانی دولت قبل از برجام منتشر شد که جمله آخر آن آمده است که "بنظر من ارزش آغاز تعامل ایران و آمریکا بیش از موضوع پرونده هسته‌ای است و آن را آسان از دست ندهیم" که این چیزی که بنده از این جمله می‌فهمم این است که این شخص می‌داند پرونده هسته‌ای درحال تعطیل شدن است و بحث تحریم را مطرح نمی‌کنند یعنی می‌دانند که اتفاق خاصی در حوزه تحریم‌ها رخ نمی‌دهد.

رویش‌های جوان انقلاب نسبت به ژنرال‌های دولت کارآمدتر هستند

فواد ایزدی خاطرنشان کرد: ابتدای کار دولت یازدهم ادبیاتی مطرح شد که ژنرال‌ها و اساتید و شخصیت‌های برجسته می‌خواهند بیایند و مشکلات کشور را حل کنند اما اعتقاد بنده این است که رویش‌های جوان انقلاب نسبت به آن ژنرال‌های پر مدعی درک بهتری نسبت به میاحث هسته‌ای دارند و این نسل جوان نسبت به افرادی که مدعی هستند و در حوزه کارشناسی ضعیف هستند، قابل مقایسه نیستند.

مقصودی اظهار داشت باید از این اتفاقات درس بگیریم و دکتر ایزدی گفتند که نباید امید داشته باشید که برخی درس بگیرند!

اینکه برخی می‌گفتند فروش نفت به صفر می‌رسد ادعایی بی اساس بود

افشین میرزایی در ادامه بررسی روند تحریم‌ها گفت: اینگونه نبوده که بگوییم تحریم ها اثری نداشته است بلکه اثر داشته اما در اوایل سال 92 اثرات متوقف شدن تحریم‌ها را می‌بینیم.

وی با ارائه اسلایدی تاکید کرد: از ابتدای شروع تحریم ها که اعما تحریم‌ها اروپاست صادرات نفتمان 2 و نیم میلیون بشکه بوده که بعد از مدتی شاهد یک کاهشی هستیم که به حدود یک و نیم میلیون بشکه رسیده که این اتفاق برای تیرماه سال 91 است اما تا زمانی که توافق ژنو شروع می‌شود(دیماه 92) دیگر میانگین فروش نفتمان ثابت مانده است که این به معنی توقف تحریم‌هاست و یک سال و نیم قبل از توافق ژنو فروش نفت ما ثابت ماند و دیگر نتوانستند فروش نفت مارا با تحریم کم کنند و اینکه می‌گفتند فروش نفت درحال نزدیکی به صفر بوده است واقعیت نداشته است و ادعایی بزرگ و بی اساس است؛ در مورد خودرو هم باید بگوییم که شروع افزایش خودروی ما مربوط به اواسط سال 92 و چندماه قبل از انعقاد توافق ژنو بوده است.

تعویض استراتژی تحریم دقیقا با توافق ژنو رخ داد

میرزایی تصریح کرد: وقتی که اثرات تحریم‌ها در حال کم شدن بود دیگر آمریکا به این فکر افتاد که استراتژی تحریم‌ها را عوض کند و تعویض استراتژی تحریم دقیقا با توافق ژنو رخ داد یعنی در شرایطی که تحریم‌ها درحال شکست خوردن بود آمریکا با توافق ژنو به ستون‌های تحریم‌ها بتن تزریق کرد.

این پژوهشگر حوزه تحریم خاطرنشان کرد: اگر جریمه‌های بانک‌ها در زمان اجرای توافق ژنو شدند را ببینید متوجه خواهید شد که جریمه‌ها نسبت به سابق چند برابر شده است و بان BNP PARIBAS در یک قلم نزدیک 9 میلیارد دلار جریمه می‌شود و وقتی یک بانک بزرگ این چنین جریمه می‌شود بقیه حساب کار خودشان را می‌کنند؛ در همان مدت اجرای توافق ژنو آمریکا علاوه براینکه تحریم‌ها را حفظ می‌کند برای بعد از برجام هم زمینه سازی می‌کند.

آمریکایی ها با برجام یک طراحی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنند؛ ایران داخل تله است

افشین میرزایی تاکید کرد: مسئله ما فقط این نیست که برجام بد بوده است بلکه مسئله اصلی این است که آمریکایی ها با برجام یک طراحی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنند و ما الان داخل تله هستیم؛ آمریکا با برجام هوشمندسازی تحریم ها را پیاده کرده است.

وی افزود: هوشمندسازی تحریم یعنی اینکه آمریکا آنجاهایی که تحریم ها برای ایران منافع راهبردی داشت را حذف کرده است بطور مثال در فروش نفت آنها قیمت نفت را پایین آوردند و در برجام فروش نفت را بصورت کادو پیچ به ما هدیه دادند چراکه به این ترتیب ایران نفت را ارزان می‌فروشد و آنها نفت ارزان می‌خرند که این به نفع آمریکایی‌هاست. مسئول تحریم‌های ایران در مرکز پژوهش‌های کنکره می‌گوید که تیم مذاکره کنند ما اصلا به فروش نفت ایران پافشاری نداشتیم که آن را به ایران ندهیم چراکه از قبل قیمت آن را پایین آورده بودیم.

میرزایی گفت: همانطور که گفتیم آنها در تحریم‌ها متضرر می‌شدند اما با برجام این جلوی این ضرر را هم گرفتند که مثال آن همین قراردادهای خودروسازی است که صنعت خودروسازی را به آنها می‌دهیم و دوباره به مونتاژکاری گذشته برگشتیم.

فروش نفت بیشتر شده اما آِیا پول‌های نفت ما برگشته است؟

وی گفت: نکته سوم این است که آمریکایی‌ها یکسری از تحریم‌ها را بعنوان شیر تحریم‌ها در دست خودشان نگه داشته‌اند یعنی تحریم بانکی در هر حوزه‌ای اثر دارد و هرجا که به نفعشان باشد این شیر را باز می‌کنند و بالعکس. در برجام تحریم‌ها را تلعیق کرده‌اند نه لغو که این کار باعث می‌شود که ایران مجبور به دادن امتیازهای بیشتری بشود.

نویسنده کتاب گزارش ناخوانده تصریح کرد: آمریکایی‌های با این لیست sdn که نگه داشته‌اند آدم‌ها و نهادهای ما را به دو دسته تقسیم کرده‌اند، یک عده کسانی که در لیست تحریم هستند و یک عده کسانی که نیستند و با این کار تحریم‌ها را به داخل ایران نفوذ داده است.

فواد ایزدی در این بین اظهار داشت: سالهاست که بودجه وزارت دارایی آمریکا از طریق تحریم‌هایی که از بانک ها مختلف در جاهای مختلف دنیا گرفته‌اند تامین می‌شود.

وی افزود: درست است که بعد از برجام فروش نفت ما بیشتر شده اما سوال مهم این است که چقدر از این پول برگشته است؟ بر اساس بند 4-1-4 پیوست 2 برجام این پولهایی که در خارج از کشور بلوکه شده بود باید برمی‌گشت اما این اتفاق نیافتاده است و الان هم که نفت می‌فروشیم پولش بلوکه می‌شود و ما باید طبق سیستم گذشته باید از آن کشور کالا بخریم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: آمریکا باید u-turn را طبق برجام برای ایران باز می‌کرد. U-turn یعنی وقتی بخواهید پوند را تبدیل به روپیه کنید باید در سیستم جهانی ابتدا تبدیل به دلار بشود و بعد به کشور مقصد بازگردد اما u-turn باتوجه به اینکه از تحریم‌های هسته‌ای هم بود، هنوز برای ایران باز نشده است! و به همین دلیل است که نفت می‌فروشیم و پولها به ایران باز نمی‌گردد.

داستان برجام برای لغو تمام تحریم‌ها بود نه خرید هواپیما!

وی افزود: مسئولین باید با این واقعیت‌ها راحت تر برخورد کنند و بجای اینکه عملکرد طرف مقابل را توجیه کنند باید با مردم راحت تر صحبت کنند. ما نیاز داریم نسبت به آمریکا در داخل کشور یک اجماعی داشته باشیم، الان متوجه شده‌ایم که نمی‌شود به آمریکا اعتماد کرد و افرادی که تاکید به مذاکره با آمریکا داشتند باید نسبت به ماهیت آمریکا تجدید نظر کنند چراکه داستان برجام این بود که تحریم‌ها لغو بشود نه اینکه چند میلیارد دلار جمع بکنیم و یک مقدار هواپیما بخریم.

مقصودی در پایان اظهار داشت: ما باید ده‌ها برنامه با این موضوع داشته باشیم تا فضا روشن بشود و برنامه ثریا آمادگی این را دارد که برنامه‌های دو طرفه برویم تا مسیر فعلی تغییر بکند.

اگر باغ برجام گلابی هم داشته باشد شیرینی آن به کام فرانسوی‌هاست!

بخش گپ و گفت برنامه با حضور میلاد بیگی، کارشناس گروه خودرو مرکز مطالعات سیاست گذاری بود.

وی در خصوص تاثیر فضای پسابرجام بر صنعت خودروی کشور گفت: از سال 90 خودروسازان ما برای تامین قطعات در کشورهای مختلف از جمله چین سرمایه‌گذاری کرده بودند و بعد از اینکه تحریم‌ها شروع شد با مشکلات عمده‌ای مواجه شدیم؛ از اواسط سال 92 تولید ما افزایش پیدا می‌کند چراکهاز تولید کنندگان از تامین کنندگان خارجی به تامین کنندگان داخلی روی می‌آورند.

وی در ادامه افزود: بعد از برجام سه قرارداد با کشور ما بسته شد که یکی از آنها این بود که شرکت پژو و سیروئن که یک شرکت واحد هستند با ایران‌خودرو و سایپا وارد مشارکت شدند و قرار شد ما خودروهای 50 تا 80 میلیونی را تقدیم این شرکت‌ها بکنیم.

بیگی اظهار داشت: ما 75 درصد از 206 را تاکنون داخلی سازی کردیم اما طی این قرارداد یک بازگشت به عقب جدی داشتیم چراکه صرفا بیست درصد حق داخلی سازی داریم.

این کارشناس خودرو در پایان اظهار داشت: بعد از این قراردادها 90 درصد بازار خودوری کشور ما به کشور فرانسه اختصاص پیدا می‌کند؛ متاسفانه اگر این باغ گلابی هم داشته باشد شیرینی آن به کام فرانسوی‌هاست.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 15آبان1395،کدخبر: 13950815001124: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین