پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۹۲۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر کسی برجام کنونی را محصول تدبیر مقام معظم رهبری بداند، سخت در اشتباه است، زیرا ایشان نسبت به مذاکرات شرایطی داشتند که رعایت نشد.
شعار سال: حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی عضو مجلس خبرگان رهبری در رابطه با انتشار گفتگوی منتشر نشده رهبر انقلاب با مرحوم هاشمی رفسنجانی در خصوص دلایل عدم مذاکره با آمریکا و برداشت‌هایی که از سوی ضد انقلاب پیرامون آن صورت گرفته است، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بار‌ها تاکید کردند که مذاکره فی‌نفسه اشکالی ندارد به شرط آنکه طرفین به حقوق و وظایف متقابل پایبند باشند و از سوی دیگر در مورد آمریکا بار‌ها گفته‌اند که پایبند به تعهدات خود نخواهد بود.

وی عنوان کرد: بنابراین مذاکره با آمریکا اگر بخواهد به معنای مذاکره مرسوم باشد قطعاً بی‌ثمر است و نتیجه‌ای نخواهد داشت، اما اگر آمریکا تضمین‌های لازم را بدهد و به تعهدات خود عمل کند قاعدتاً رهبر انقلاب در خصوص مذاکره با آمریکا مخالفتی ندارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: منتهی مساله آن است که مذاکره باید به شیوه کاملاً محتاطانه و با اخذ تضمین‌های لازم و اعتماد به طرف مقابل انجام گیرد. برای مثال اگر رفع تحریم‌ها در موضوع برجام به عنوان پیش شرط مذاکره مطرح می‌شود، آمریکا باید طبق تعهد سابق خود تمام تحریم‌ها را بردارد و این رفع تحریم‌ها توسط نهاد‌های مربوطه در کشور راستی آزمایی شود و پس از تایید رفع تحریم‌ها به طور کامل اقدامات از طرف ایران در خصوص تعهداتی که هست انجام پذیرد.

حاج ابوالقاسم تاکید کرد: بنابراین برداشت من این نیست که رهبری به طور کلی با مذاکره مخالف باشند بلکه حس می‌کنم اگر مذاکره با رعایت شرط اختیار و اخذ تضمین لازم و اطمینان از عمل طرف مقابل به تعهدات انجام پذیرد مانعی ندارد.
 
شروط رهبری در برجام رعایت نشد
 
وی با بیان اینکه رهبری در بیانات خود چند نکته را به صورت متناوب بیان کردند، گفت: نکته اول رهبری این بود که نمی‌شود به آمریکا اعتماد کرد. مساله دوم این بود که دولت به مذاکره اصرار داشت و رهبر معظم انقلاب اجازه مذاکره با رعایت چارچوب‌ها و خطوط قرمز را صادر کرده بودند. مساله سوم هم اینکه ما می‌دانیم برجام کنونی با آنچه رهبر انقلاب اجازه دادند فاصله بسیاری دارد و چارچوب‌ها و خطوط مورد نظر ایشان رعایت نشده و زیر پا گذاشته شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: بنابراین اگر کسی اصل مذاکره و اجازه تدوین برجام را به رهبر انقلاب منتسب کند، حرف درستی گفته است، زیرا ایشان اجازه این کار را دادند و طبیعتاً مسئولان طبق اجازه ایشان مذاکرات را انجام دادند، اما اگر کسی برجام کنونی را محصول تدبیر مقام معظم رهبری بداند، سخت در اشتباه است، زیرا ایشان نسبت به مذاکرات شرایطی داشتند که رعایت نشد و طبیعتاً این برجام شکست خورده هرگز منتسب به رهبر معظم انقلاب نیست.

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مهر، تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۲۷۱۳۰۴، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین