پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۴۰۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱
رد صلاحیت شدن علی لاریجانی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حاشیه‌ای است که پایان ندارد. لاریجانی در نامه‌ای سرگشاده به شورای نگهبان نوشت: احتراماً سخنگوی محترم آن شورا اعلام فرمودند دلایل عدم احراز اینجانب را اعلام نموده‌اید. متاسفانه نامه‌ای که اخیراً برای اینجانب ارسال فرمودید با مهر محرمانه است که از طریق اینجانب به دلیل محرمانگی قانوناً قابل انتشار نیست.

شعار سال: رد صلاحیت شدن علی لاریجانی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حاشیه‌ای است که پایان ندارد. پس از اینکه با رد صلاحیت شدن او جامعه در بهت و حیرت فرو رفت علی لاریجانی اعلام کرد که شورای نگهبان باید دلیل این رد صلاحیت را توضیح بدهد. کش مکش‌ها در این خصوص ادامه داشت تا اینکه چندی پیش سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود اعلام کرد دلایل عدم احراز صلاحیت لاریجانی به او اعلام شده است. پس از این بار دیگر تقاضا برای اعلام دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی افزایش یافت و همین موضوع سبب شد تا او نسبت به این موضوع واکنش نشان بدهد. لاریجانی در نامه‌ای سرگشاده به شورای نگهبان نوشت:« احتراماً سخنگوی محترم آن شورا اعلام فرمودند دلایل عدم احراز اینجانب را اعلام نموده‌اید. متاسفانه نامه‌ای که اخیراً برای اینجانب ارسال فرمودید با مهر محرمانه است که از طریق اینجانب به دلیل محرمانگی قانوناً قابل انتشار نیست؛ مرحمت فرمایید مهر محرمانه نامه را حذف نمایید تا بتوانم نامه‌ی شورا را برای اطلاع عموم علنی نمایم.»

محرمانه بودن دلیل رد صلاحیت علی لاریجانی با موجی از اعتراضات همراه شد. با این حال باید دید آیا از لحاظ قانونی نمی‌توان چنین نامه‌ای را منتشر کرد؟

نعمت احمدی گفت:« مسئله علی لاریجانی در تاریخ خواهد ماند. اینکه چطور می‌شود رئیس شورای امنیت ملی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته ای، رئیس اسبق رادیو و تلویزیون، رئیس مجلس شورای اسلامی در چند دوره که همین حالا هم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ویژه مقام معظم رهبری در مزاکره با چین است، به وسیله شورای نگهبان که برادرش هم عضوی از این شورا است، رد صلاحیت می‌شود، ابهامی است که مانند یک دمل چرکی در تاریخ باقی خواهد ماند.»

وی تصریح کرد:« از نظر حقوقی مهر‌های محرمانه، سری و فوق محرمانه در قانون تعریف نشده اند. ما یک قانون تحت عنوان نحوه نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده داریم که اسناد طبقه‌بندی شده در آن تعریف شده اند. اسنادی که در این قانون آمده است اگر افشا شوندجرم محسوب می‌شود در غیر این صورت افشای نامه‌ها جرم نیست و اینکه هر اداره و ارگانی برای خودش مهر محرمانه و سری درست کرده است جزو قوانین اسناد طبقه‌بندی شده محسوب نمی‌شود. اصلا در حیطه اختیارات شورای نگهبان نیامده که این شورا دارای جایگاهی است که می‌تواند نامه‌هایی را ارسال کند که بدون اینکه در تعریف طبقه‌بندی اسناد محرمانه بگنجند، محرمانه محسوب شود! آقای لاریجانی به عنوان فردی که سال‌ها مسئولیت رئیس مجلس را بر عهده داشته است و یکی از سران سه قوه بوده و همین حالا هم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است، با تکیه بر قانون می‌تواند نامه را افشا کند چرا که هیچ ایراد قانونی برای برملا کردن این نامه وجود ندارد و این مهر محرمانه و سری در قالب قانون نحوه نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده نمی‌گنجد.»

این وکیل پایه یک دادگستری افزود:« عدم توجه به درخواست لاریجانی مبنی بر علنی کردن علت رد صلاحیتش با این توجیه که مهر محرمانه دارد، یک دستی قدرت در کشور را تحت الشعاع قرار داده است. اولین شکاف را آن جایی شاهد بودیم که آملی لاریجانی از امضای اعتبار نامه رئیسی خود داری کرد و آقای علی لاریجانی در جلسه تحلیف حضور پیدا نکرد. فارغ از اینکه دعوت نبود و یا خودش انتخاب کرد که حضور پیدا نکند، در هر دو صورت این نشان‌دهنده شکافی است که در سردمداران قدرت به وجود آمده است. این موضوع بدون شک عواقب بدی در پی خواهد داشت.»
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری آفتاب ، تاریخ انتشار:  19 مرداد1400، کدخبر: ، www.aftabeyazd.ir،193225

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین