پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۰۴۱
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
نکته قابل تامل این که در میان لیستی که او به عنوان وزرای پیشنهادی به مجلس داده یا افرادی که به عنوان مدیران ارشد خود در سازمان‌ها و نهاد‌های تحت امرش معرفی کرده است، اسامی آشنایی وجود دارد که در دولت احمدی‌نژاد نیز سمت داشته و فعال بوده‌اند. به همین منظور برخی این دولت را دنباله‌رو و ادامه دولت‌های نهم و دهم احمدی‌نژاد می‌دانند و با نگاهی به گزینه‌های فوق می‌توان به صراحت این ادعا را تایید کرد.
شعارسال: لیست وزرای پیشنهادی دولت رییسی در راستای اصل ۱۳۳ قانون اساسی به منظور اخذ رای اعتماد از مجلس، روز چهارشنبه در اختیار هیات‌رییسه قرار گرفت و صبح شنبه توسط محمدباقر قالیباف رییس مجلس اعلام وصول رسمی شد.

اما نکته قابل تامل این که در میان لیستی که او به عنوان وزرای پیشنهادی به مجلس داده یا افرادی که به عنوان مدیران ارشد خود در سازمان‌ها و نهاد‌های تحت امرش معرفی کرده است، اسامی آشنایی وجود دارد که در دولت احمدی‌نژاد نیز سمت داشته و فعال بوده‌اند. به همین منظور برخی این دولت را دنباله‌رو و ادامه دولت‌های نهم و دهم احمدی‌نژاد می‌دانند و با نگاهی به گزینه‌های فوق می‌توان به صراحت این ادعا را تایید کرد.
 
اشتراکات کابینه رییسی و احمدی‌نژاد

۱- علی‌اکبر محرابیان: دولت احمدی‌نژاد (وزیر صنایع و معادن)، دولت رییسی (وزیر نیرو) ۲- رستم قاسمی: دولت احمدی‌نژاد (وزیر نفت)، رییسی (وزیر راه‌و‌شهرسازی) ۳- سردار وحیدی: احمدی‌نژاد (وزیر دفاع)، رییسی (وزارت کشور) ۴- مسعود میرکاظمی: احمدی‌نژاد (وزیر بازرگانی)، رییسی (معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه) ۵- حمید سجادی: احمدی‌نژاد (اولین وزیر پیشنهادی ورزش به مجلس وقت که تایید صلاحیت نشد و بعد معاون وزیر ورزش دولت نهم و دهم)، رییسی (وزیر ورزش و جوانان) ۶- عیسی زارع‌پور: احمدی‌نژاد (معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و مشاور چند وزیر در دولت نهم و دهم)، رییسی (وزیر ارتباطات) ۷- امیر عبداللهیان: احمدی‌نژاد (معاون وزیر خارجه)، رییسی (وزارت خارجه) ۸- حجت‌الله عبدالملکی: احمدی‌نژاد (مشاور وزیر اقتصاد و مسوول بیمه روستاییان)، رییسی (وزیر کار وتعاون) ۹- رضا فاطمی: احمدی‌نژاد (سخنگوی وزارت صنایع و معادن، عضو هیات مدیره نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن)، رییسی (وزیر صنعت، معدن و تجارت)
۱۰- سیدجواد ساداتی‌نژاد: احمدی‌نژاد (معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم)، رییسی (وزیر جهادکشاورزی)
۱۱- عزت‌الله ضرغامی: احمدی‌نژاد (ریاست سازمان صدا‌و‌سیما)، رییسی (وزیر میراث فرهنگی و گردشگری)
۱۲- امین حسین رحیمی: احمدی‌نژاد (دادستان دیوان محاسبات کشور)، رییسی (وزارت دادگستری).
 
وجه اشتراک دو رییس‌جمهور
 
با توجه به لیست نه‌چندان متفاوت دولت جدید و استفاده از حداقل ۱۲ گزینه مشترک در بدنه دولت، برخی رفتار‌های مشترک رییسی با احمدی‌نژاد و وعده‌ها و شعار‌های فسادستیزی و تحول‌خواهی، برخی بر این عقیده‌اند که با وجود وعده‌های رییسی و تاکید بر بی‌توجهی به سهم‌خواهان و کسانی که اصرار بر دخالت در چینش کابینه و اعضای دولت او دارند و ادعای شایسته‌سالاری فارغ از نگاه سیاسی و جناحی، دولت سیزدهم ادامه دولت‌های نهم و دهم احمدی‌نژاد است. چرا که در غیر این صورت مگر در جریان اصولگرا و حامی رییسی قحط‌الرجال است که مجبور باشد از همان کابینه پیشین استفاده کند؟ سوال جدی اینجاست که تا این حد در انتخاب گزینه‌های کارشناس و متخصص دستش خالی است که مجبور شده است از همان مدیرانی که طی چهار یا بعضا هشت سال توان مدیریتی خود را امتحان کرده و خوب و بد همه توانشان را به کار بسته‌اند، استفاده کند؟‌

نمی‌خواهیم دولت احمدی‌نژاد تکرار شود

البته روح‌الله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس یازدهم این شبیه‌سازی کابینه‌ها و اشتراکات را قبول ندارد و در این باره به «جهان‌صنعت» گفت: «اگر نیروی توانمندی در دو دولت تکرار شود، این امر زیر سوال نیست؛ این زیر سوال است که کسی همواره وزیر باشد و بخواهند به خاطر جنبه‌های سیاسی او را به هر قیمتی حفظ کند.»
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم وزرای پیشنهادی اقتصادی را با توجه به حوزه تخصصی خود گزینه‌هایی شایسته دانست و ادامه داد: «صرف نظر از اینکه این گزینه‌ها در دولت‌های دیگر مسوولیتی داشته یا نداشته‌اند گزینه‌های نسبتا خوبی هستند که از نظر فکری و رویکرد‌ها منسجم هستند. برخلاف دولت روحانی که وزرای اقتصادی غیرهمگونی داشت و گاه با یکدیگر اختلاف‌نظر داشتند، این وزرای اقتصادی با یکدیگر همخوانی دارند. امیدواریم دراین دولت این انسجام حاکم باشد خصوصا در جهت حمایت از تولید و با وجود شناختی که از آن‌ها دارم می‌دانم نگاه‌شان به تولید داخل حمایتی است.»
 
 
اشتراکات کابینه رییسی و احمدی‌نژاد
 
 
ایزدخواه نماینده حامی رییسی در مجلس ادامه داد: «احمدی‌نژاد در برخی حوزه‌ها و بخش‌ها لیبرال عمل کرد. در تنظیم بازار شاهد واردات‌گرایی بودیم و تولید داخل کمتر مورد توجه قرار گرفت. مشکل دیگر دولت احمدی‌نژاد پول‌پاشی بدون قاعده بود. ما در این دولت معتقدیم باید آمایش سرزمینی حاکم شود وسیاست‌ها به جای تمرکز به سمت عدم تمرکز پیش برود و در چند کلانشهر خلاصه نشود. این مترادف با پول‌پاشی نیست و باید در سطح کشور تزریق منابع کنیم.»

او افزود: «آمایش سرزمین به سیاستگذاری صحیح نیازمند است که البته در وزرای پیشنهادی اقتصادی این نگاه وجود دارد که به جای نگاه صدقه‌ای و کمیته امدادی به حوزه صنعت و اقتصاد به سمت سیاستگذاری صحیح و احیای زنجیره تولید و جلوگیری از دلالی و خام‌فروشی برویم. این تفاوت بارز این دو دولت است که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.»

این نماینده حامی رییسی در پاسخ به این سوال که به هر حال افراد زیادی در این دو کابینه مشترکند و اگر قرار بود وزرا و مدیران ارشد احمدی‌نژاد کاری انجام دهند در آن چهار سال یا هشت سال انجام می‌دادند و نیازی به تکرارشان در دولت جدید نیست، توضیح داد: «من هم معتقدم باید به جوانان فرصت داد و کادرسازی کرد. نیاز به تحول در نگاه‌های سیاستگذاری داریم. اما شخص رییس‌جمهوری را هم نباید دست‌کم بگیرید. افراد تکراری درست است که شاید آسیب‌زا باشند، اما مهم این است که رییس‌جمهوری از وزرا چه می‌خواهد. رییسی با احمدی‌نژاد یا روحانی متفاوت است.»

او ادامه داد: «رییس‌جمهوری باید بتواند انسجام و هدفمندی و هدایتگری را انجام دهد و قوی باشد و از وزرا، کار و فرمان مشخص بخواهد و با اقتدار خودش مشکلات را حل کند؛ بنابراین معتقدم در کابینه پیشنهادی این توانمندی با کمک شخص رییس‌جمهور وجود دارد. خصوصا در میان وزرای اقتصادی این توانمندی است.»
 

شعار‌های مشترک به منزله بازگشت
به عقب و تکرار دولت‌ها نیست

علاوه بر او لطف‌الله سیاهکلی، نماینده قزوین در مجلس یازدهم هم انتقاد درباره اشتراکات وزرا و مدیران ارشد دولت احمدی‌نژاد و رییسی را نپذیرفت و گفت: «برخلاف نظر شما برخی بر این عقیده‌اند که چرا از نیرو‌های با تجربه استفاده نشده است. اگر بخواهیم تجربه را ملاک قرار دهیم نمی‌توانیم بگوییم که این افراد در دولت احمدی‌نژاد بوده یا نبوده‌اند. هر چند که اکثر وزرای احمدی‌نژاد، افرادی دست‌پاک و فعال و متخصص بودند و بهره‌مندی از کابینه‌های مختلف هیچ ایرادی ندارد.»

او در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه اگر استفاده از وزرای دولت‌های احمدی‌نژاد در دولت رییسی را دارای اشکال ندانید، اما این امر با شعار تحولگرایی رییسی در تضاد است، گفت: «نگاه آقای رییسی با احمدی‌نژاد متفاوت است. آقای رییسی نگاه فسادستیزی و تحولگرایی و بازگشت به شعار اول انقلاب و توجه به مردم را مدنظر دارد و اطمینان داشته باشید رویکرد‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت است، حتی اگر وزرای آن‌ها تا حد زیادی مشترک باشند.» نماینده اصولگرای قزوین در مجلس یازدهم اظهار امیدواری کرد: «امیدواریم آقای رییسی به شعار‌هایی که داده شده است عمل کند. احمدی‌نژاد هم با این شعار‌ها آمد، اما بعد اتفاقات دیگری افتاد که شعار‌ها روی زمین ماند.» او ادامه داد: «مردم به این شعار‌ها رای داده‌اند. مثل زمانی که به شعار‌های احمدی‌نژاد رای دادند یا حتی به شعار‌های تدبیر و امید روحانی رای دادند. اما به دلیل اینکه این شعار‌ها محقق نشد، مردم از او روی برگرداند؛ حالا آقای رییسی هم باید بداند اگر این شعار‌ها را محقق نکند، مردم بعد از این دوره هم از او روی برمی‌گردانند.»

رویکرد رییسی و احمدی‌نژاد متفاوت است

منصور آرامی نماینده دوره نهم و یازدهم مجلس ، انتقاد مربوط به تکرار کابینه را نپذیرفت و گفت: «نمی‌توان این انتخاب و اشتراکات را به قحط‌الرجال بودن افراد متخصص در جریان سیاسی اصولگرا منصوب کرد. این حرف را قبول ندارم. آقای رییسی شعار‌هایی داشتند و افرادی با او در انتخابات همراهی و همکاری کردند و از آنجا که این افراد پیش از این در دولت‌های دیگری هم مسوولیتی داشته‌اند، حالا در کابینه یا دولت جدید دعوت به کار شده‌اند و صرفا به دلیل حضور آن‌ها در دولت احمدی‌نژاد نبوده و نیست.» نماینده دو دوره مجلس اضافه کرد: «هر یک از افراد معرفی شده طبیعی است که دارای سابقه و عقبه سیاسی و اجرایی هستند. برخی هم جوان هستند و سابقه اجرایی ندارند. اما آنچه وجود دارد دیدگاه خاصی است که آقای رییسی به پشتوانه آن شعار‌ها و دیدگاه‌هایی را بیان کرده و حالا تصور می‌کند با این افراد می‌تواند به آن شعار‌ها جامه عمل بپوشاند.» آرامی همچین تاکید کرد: «درست است که بخشی از کابینه آقای رییسی با کابینه آقای احمدی‌نژاد مشترک است، اما این به معنی تکرار آن کابینه و ادامه دولت او نیست چرا که نوع نگاه و رویکرد آقای رییسی با احمدی‌نژاد در حوزه اجرایی ۱۰۰درصد متفاوت است. این مهم است که رییس‌جمهوری از وزرا و مدیران ارشد خود چه چیزی را بخواهد.
 
رویکرد رییسی از احمدی‌نژاد متفاوت است، حتی اگر وزرا و کابینه‌ای مشترک داشته باشند.» براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان یک هفته فرصت بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی را در کمیسیون‌های تخصصی دارند و بعد از آن مجلس باید در جلسات متوالی در صحن علنی وارد بررسی صلاحیت وزرا شود؛ بنابراین از روز شنبه (۳۰ مرداد) جلسات رای‌اعتماد در صحن علنی مجلس آغاز خواهد شد و تا چهارشنبه هفته آینده کار بررسی صلاحیت‌ها به اتمام می‌رسد.

شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از روزنامه جهان صنعت، تاریخ انتشار:۲۴ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۱۹۷۴۲۶، jahanesanat.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین