پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۳۸۲
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲
۱۷ شهریور یادآور واقعه‌ای خونینی است که در تاریخ این کشور برای همیشه ثبت و ضبط شده است. روزی که حکومت نظامی بود، اما با حضور مردم، حکومت نظامی شکسته شد و تظاهرات به خون کشیده شد. این روز «جمعه سیاه» نام گرفت تا سیاهی آن بر روی کسانی بماند که جان مردم را بدون هیچ واهمه‌ای گرفتند.

شعار سال: همزمان با سالروز قیام خونین ۱۷ شهریورماه، قطعه «ژاله خون شد» اثری از حسین علیزاده را بررسی می‌کنیم.
 
۱۷ شهریور یادآور واقعه‌ای خونینی است که در تاریخ این کشور برای همیشه ثبت و ضبط شده است. روزی که حکومت نظامی بود اما با حضور مردم، حکومت نظامی شکسته شد و تظاهرات به خون کشیده شد. این روز «جمعه سیاه» نام گرفت تا سیاهی آن بر روی کسانی بماند که جان مردم را بدون هیچ واهمه‌ای گرفتند.
 
اگر پای صحبت افرادی که آن روز به خیابان‌ها رفتند بنشینیم، حرف‌های زیادی برای بازگو کردن دارند. از صداهای گلوله و تظاهرات گرفته تا پیکرهای خونین و بی‌جان در خیابان‌ها.
 
میدان ژاله‌ای که خون شد و بعد از انقلاب اسلامی بهمن ۵۷، میدان «شهدا» نام گرفت تا یادآور شهیدان راه آزادی باشد. از مهم بودن این واقعه همین بس که در فرهنگ و هنر نیز جای خود را پیدا کرد و هنرمندان بسیاری در عرصه‌های مختلف ازجمله موسیقی برای گرامیداشت آن، آثاری تصنیف کردند که می‌توان به قطعه «ژاله خون شد» با آهنگسازی حسین علیزاده و شعر سیاوش کسرایی، قطعه «جمعه» با آهنگسازی اسفندیار منفردزاده و صدای فرهاد مهراد اشاره کرد. این آهنگ‌ها و قطعات همه به صورت خودجوش برای همراهی با مردم تولید شدند و هنوز بعد از گذشت بیش از چهل سال شنیدنی هستند و حال و هوای انقلاب را یادآوری می‌کنند.
 
از دیگر اقداماتی که در فضای فرهنگی تحت تاثیر قیام ۱۷ شهریور رخ داد می‌توان به استعفای دسته جمعی تنی چند از اعضای گروه موسیقی چاووش در اعتراض به این کشتار بی‌رحمانه بود. اساتیدی چون هوشنگ ابتهاج، محمدرضا لطفی، محمدرضا شجریان، پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده و... به صورت دسته جمعی از رادیو استعفا دادند تا در همراهی مردم و انقلاب، قطعات و کار‌های انقلابی خلق و تولید کنند. آثاری که برگی تازه بر موسیقی سنتی ایرانی افزود.
 
در ادامه به همین مناسبت دعوت می‌شود به قطعه «ژاله خون شد» گوش دهید.

تعداد بازدید : 9


 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا ، تاریخ انتشار: 17  شهریور   1400، کدخبر: ، www.iqna.ir،3996027

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین