پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۷۹۱
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
ساخت سالی یک میلیون مسکن که بودجه حیرت‌آوری برای آن نیاز است اولا از کجا تامین می‌شود به فرض این که این رقم هم وجود داشته باشد آیا باعث افزایش تورم نمی‌شود؟

  ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در رابطه با طرح محاکمه حسن روحانی که در مجلس در حال پیگیری است و بسیاری از رسانه های اصولگرا و انقلابی بر اجرای آن تاکید دارند به خبرنگار دیده بان ایران گفت: کمیسیون اصل 90 از روحانی به دلیل مداخلات ارزی از سوی برخی از دولتی ها و همینطور بحث مسکن و بورس به قوه قضاییه شکایت کرده است. اینکه آیا مجلس می‌تواند چنین کاری بکند یا نه باید بررسی شود. ما در ماده 1 قانون مدنی، این اختیار به رئیس مجلس داده شده است که اگر رئیس‌جمهور ترک فعل کرد پس از تایید شورای نگهبان، قوه مقننه می‌تواند به قوه قضاییه شکایت کند.
 
این مسئله شکایت از روحانی به اواخر سال 1399 برمی‌گردد . مجلس یازدهم از همان آغاز نسبت به دولت یک جبهه‌ای گرفت که خیلی این شکایت‌ها دور از انتظار نبود. از اولین روزی که مجلس یازدهم کار خود را شروع کرد کاملا مشهود بود که نسبت به دولت روحانی موضع گیری خواهد کرد.
 
حتی کار به استیضاح دولت روحانی هم رسید. ما شاهد هتک حرمت برخی از نمایندگان مجلس نسبت به روحانی بودیم که رهبری نسبت به این عملکرد انتقاد شدیدی کردند. اما برخی از نمایندگان مجلس طوری رفتار کردند که مشخص بود موضع تهاجمی مشخصی مقابل دولت دارند. در حالی که می توانستند از طریق حق قانونی خود به قوه قضاییه شکایت کنند. اما رفتار برخی نشان دهنده یک جبهه گیری و مخالفت با شخص روحانی بود. البته در حال حاضر این ابهام و سوال هم به وجود آمده است که چرا از دولت محمود احمدی نژاد به اتهام هنجار شکنی ها شکایتی نشد؟ این البته به مجالس قبلی برمی گردد اما قانون باید اجرا شود. اگر بدین شکل نباشد که همه در برابر قانون یکسان باشد در این صورت سنگ بر روی سنگ بند نمی شود. وضعیت در کشور به گونه ای که با همه در برابر قانون یکسان برخورد نمی شود.
 
این فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به استعفای آملی لاریجانی از عضویت شورای نگهبان اینگونه اظهار کرد: بعد از رد صلاحیت علی لاریجانی که دور از انتظار هم بود، آقای آملی لاریجانی یک موضعی گرفت و نسبت به این مسئله معترض بود اما بعدها یک اصلاحیه‌ای را منتشر کرد. این احتمال وجود دارد که این استعفا نشات گرفته ازهمان ردصلاحیت علی لاریجانی باشد. همین برخوردها با خاندان لاریجانی چنین سوالی را در ذهن‌ها مطرح کرده است که آیا نظام به دنبال حذف سیاسی برادران لاریجانی است؟ حاکمیت باید در نوع رفتار و نگاه خود تجدیدنظر کند تا این ذهنیت برای جامعه پدید نیاید. بالاخره اگر برادران لاریجانی مرتکب جرمی یا بی قانونی‌ای شده‌اند چرا بعد از این همه سال پیگیری نشده است یا ماننده آقای روحانی از آن ها شکایتی مطرح نشده است؟ اما اگر غیر از این باشد این به نوعی ترور شخصیت خاندان لاریجانی است که شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست.
 
رئوفیان با اشاره به این‌که امروز مردم ما هماهنگی میان حرف و عمل را از دولت می‌خواهند، گفت: این نوع شعارها و امیدواری‌ها آقای رئیس جمهور چه در زمان انتخابات و چه الان نشان از تمایز این دولت با دولت های قبل است. آقای رئیسی امید را در دل مردم محروم و آفت زده کشور ما پدید آورده است. این امیدواری ها فعلا در مقام سفرهای استانی و تاکید بر تحقق وعده های داده شده خوب است اما امیدواریم بیشتر در مقام عمل ثابت کنند. مردم در حالی حاضر انتظار هماهنگی میان حرف و عمل شخص اول اجرایی کشور دارند بس که دوگانگی دیده‌اند. البته رئیس جمهور نمی‌تواند به تنهایی وعده هایی که به مردم داده است به مرحله عملیاتی برساند بلکه این یک کار سیستمی است.
 
وی با در خواست از وزیر کشور در رابطه با همکاری با احزاب، اظهار داشت: من همین جا از وزیر کشور خواهش می‌کنم که در تعامل با احزاب و گروه های سیاسی کشور همکاری کنند.
 
این فعال سیاسی درباره نقش مهم استانداران گفت: بنابراین به نظر بنده وظیفه استانداران بسیار مهم‌تر از حتی وزیران است. باید افراد کارآمد و مردمی و متعهد و متخصص انتخاب شوند.
 
رئوفیان در پایان در رابطه با وعده ساخت یک میلیون مسکن از جانب ابراهیم رئیسی گفت: ساخت یک میلیون مسکن در طول یکسال بسیار بیشتر از بودجه کشور است. اگر هم این بودجه وجود داشته باشد خود این قضیه تورم ایجاد می کند. یکی از مسائلی که رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد این بود که افزایش حقوق بازنشستگان و اجرای قانون همسان سازی باعث تورم می‌‎شود و گفتند که این لایحه‌ قابل اجرا شدن نیست. من سوالم این است که قانون همسان سازی باعث تورم می شود اما ساخت سالی یک میلیون مسکن که بودجه حیرت‌آوری برای آن نیاز است اولا از کجا تامین می شود به فرض این که این رقم هم وجود داشته باشد آیا باعث افزایش تورم نمی‌شود؟ این مسائل باید به صورت کارشناسانه مورد بررسی قرار بگیرد. آقای قالیباف  در کلیپی گفته بودند که "دولت سالی 100 هزار مسکن هم نمی‌تواند بسازد چه برسد به یک میلیون!" قانون چنین اجازه‌ای به دولت نمی‌دهد که یک میلیون مسکن بسازد! بنابراین تحقق چنین وعده‌ای در شرایط کنونی کشور امکان‌پذیر نیست.
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران ، تاریخ انتشار:  20 شهریور1400، کدخبر:116432 ، www.didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین