پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۱۵۱
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
محمدرضا رزاقی، وکیل دادگستری در یادداشتی با عنوان «آینده افغانستان» درباره تحولات افغانستان و درگیری‌های پنجشیر نوشت:
شعارسال: در این روز‌ها دیدم به نحو بسیار هیجانی و احساسی در فضای مجازی یا حقیقی از مقاومت پنجشیر و جناب مسعود سخن گفته می‌شود. به نظر بنده ایشان فرد ارزشمندی هستند، اما بسیار جوان و بی تجربه بوده که می‌تواند برای اول خودش و نزدیکانش و دوم آینده افغانستان خسارت‌بار باشد.

وقتی موازنه‌ی نیرو‌ها و معادلات بین‌المللی به نفع ایشان نیست و از سویی طالبان دارای پایگاه مردمی یا مذهبی یا قومی هست دست خالی و بدون پشتوانه خود را با «شاخ گاو» در انداختن بسیار خطاست.

اگر پدر ایشان در پنجشیر مقاومت کرد از نبوغ منحصر به فرد نبود؛ آن مرحوم مستظهر به یاری کمک‌های خارجی بود البته نه اینکه قابلیت نداشت، اما عقبه هم بود.

مسعود جوان دست خالی چه تواند کرد؟ از سویی جامعه جهانی متحد با برآورد وضعیت جامعه افغانستان و بیست سال تجربه موثر به درستی به این نتیجه رسید که باید افغانستان از درون بروید و سبز شود و طالبان در نهایت مجبور است اقتضائات زندگی مدرن را بپذیرد و کشورداری بیاموزد.

همانطور که قاجار تن به دارالفنون داد طالبان هم تن به خیلی چیز‌ها خواهد داد. در این بیست سال هرچند کند و بسیار کم آهنگ، اما سرمایه‌ای انسانی شکل گرفته و بهتر است مخالفین از جمله مسعود به روند مبارزه سیاسی و مدنی بپیوندند.

اگر من یا کسی هم معتقد باشند مبارزه مسلحانه فشاری بر طالبان است با توجه به برآیند نیرو‌ها شکست حتمی است و چراغ مبارزه حداقلی هم خاموش خواهد شد.
 

فضای مجازی و حقیقی در دفاع از مقاومت پنجشیر
 
شعاارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری انصاف نیوز، تاریخ انتشار:۱۹ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۳۰۹۲۵۳، www.ensafnews.cm
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین