پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۹۸۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
رئیس آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) روز پنجشنبه اعلام کرد که سازماندهی مجدد را با هدف تمرکز بیشتر بر چین آغاز خواهد کرد. با پایان یافتن کار دفتر ایران، مایکل دندریا، رئیس فعلی آن، از این سازمان بازنشسته می‌شود. انتصاب دندریا در سال ۲۰۱۷، که سابقه طولانی فرماندهی عملیات علیه القاعده و دیگر اهداف تروریستی را داشت، نشانه خط مشی دولت ترامپ در قبال ایران بود.
شعار سال: رئیس آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) روز پنجشنبه اعلام کرد که سازماندهی مجدد را با هدف تمرکز بیشتر بر چین آغاز خواهد کرد.
 
در ادامه این مطلب آمده است: در مرکز این تلاش­ها، دفتر جدیدچین قرار خواهد گرفت که منابع بیشتری را برای مطالعه این کشور و موقعیت بهتری برای ماموران سازمان سیا در سراسر جهان برای جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل فعالیت­های چین فراهم می­کند.

ویلیام جوزف برنز، رئیس سازمان سیا، در بیانیه‌ای گفت: این مرکز جدید "کار جمعی ما را در مورد مهمترین تهدید ژئوپلیتیکی که در قرن ۲۱ با آن روبرو هستیم، تقویت می‌کند".

دفتر جدید دیگری نیز بر فناوری­های جدید و مشکلات جهانی مانند همه­گیری بیماری­ها و تغییرات آب و هوایی تمرکز خواهد کرد.

بخشی از ماموریت دفتر جدید، شناسایی فناوری‌های نوینی است که می‌تواند توسط سازمان سیا برای جمع آوری اطلاعات و همچنین توسط دیگران علیه عاملان و نیرو‌های سیا مورد استفاده قرار بگیرد.

برنز در جلسه رای اعتماد در ماه فوریه، چین را به عنوان اولویت اصلی خود و چالش‌های تغییر فناوری را به عنوان یکی دیگر از حوزه‌های مهمی که باید بر آن تمرکز شود، معرفی کرد. دفاتر جدید در سازمان، همراه با ایجاد پست جدید مدیر ارشد فناوری، نشانه رسمی شدن این اولویت‌ها است.

این تغییرات منعکس کننده یک سیاست کلی در تیم امنیت ملی دولت بایدن است. پس از آنکه موضوع تروریسم به مدت دو دهه بر کار جامعه اطلاعاتی آمریکا تسلط داشت، تیم بایدن به نسل جدیدی از چالش‌ها و تهدید‌ها علیه ایالات متحده توجه بیشتری کرده است.

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، رهبران کنگره را در جریان تغییرات قرار داده است و تمرکز بیشتر بر چین به احتمال زیاد با استقبال گرم کنگره روبرو می‌شود. هم جمهوری خواهان و هم دموکرات‌ها معتقدند سازمان‌های اطلاعاتی باید منابع بیشتری را به سمت مساله چین هدایت کرده و تجزیه و تحلیل خود از پکن را بهبود بخشند.

پیشرفت‌های تکنولوژیکی، جمع آوری اطلاعات در چین را بسیار دشوار کرده است. دوربین‌های نظارتی فراگیر و نرم افزار تشخیص چهره که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند، شناسایی نشدن در چین را بسیار چالش برانگیز کرده است.

تغییرات و سازماندهی جدید به اندازه تغییرات در دوره جان برنان گسترده نیست، اما ویلیام برنز دو تغییری را که مایک پمپئو به عنوان اولین رئیس سازمان سیا در دوره ترامپ اعمال کرده بود، لغو می‌کند.

پومپئو در دوره ریاست خود بر سامان، دفاتری را برای تمرکز بر کره شمالی و ایران ایجاد کرد. این گروه­ها اکنون بر خاورمیانه و شرق آسیا متمرکز می‌شوند.

با پایان یافتن کار دفتر ایران، مایکل دندریا، رئیس فعلی آن، از این سازمان بازنشسته می‌شود. انتصاب دندریا در سال ۲۰۱۷، که سابقه طولانی فرماندهی عملیات علیه القاعده و دیگر اهداف تروریستی را داشت، نشانه خط مشی دولت ترامپ در قبال ایران بود. مایکل دندریا در درون سازمان سیا نیز به ایجاد رویکردی شدیدتر در برابر تهران کمک کرد. دندریا در طول مدت حضور خود در سازمان، مخفیانه کار می‌کرد و حتی زمانی که نقش‌های رهبری ارشد را بر عهده داشت، تحت پوشش و سری کار می‌کرد و سازمان سیا نیز نقش او را به طور علنی تصدیق نمی‌کرد، اما با بازنشستگی، کار او می‌تواند کمی از سایه بیرون بیاید.

ویلیام برنز پنجشنبه گفت مایکل دندریا "تأثیر قابل توجهی" داشته است. رئیس سازمان سیا افزود: "من به نمایندگی از همه ما در آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) می‌خواهم از مایکل به خاطر ده­ها سال خدمات و رهبری وی در برخی از سخت‌ترین مسائلی که با آن روبرو بودیم قدردانی کنم. "

یک مقام ارشد سازمان سیا گفت پایان کار مراکز مستقل ایران و کره شمالی نشان دهنده کاهش اهمیت آن کشور‌ها یا کاهش تهدید آن‌ها در نظر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا نیست. اما با مرور عملیات­های آژانس به این نتیجه رسیدیم که بهتر است ایران و کره شمالی در چارچوب مناطق وسیع‌تر خود تجزیه و تحلیل شوند.

ویلیام برنز جلسات هفتگی خود با کارشناسان مسائل چین را مانند جلسات هفتگی ضدتروریسم که در دو دهه گذشته توسط روسای سابق سازمان برگزار می‌شد، آغاز خواهد کرد. همچنین بیشتر کارشناسان مسائل چین را مجبور به کار در خارج از کشور می‌کند. در حالی که ممکن است افزایش تعداد نیرو‌های سیا در چین امکان پذیر نباشد، این آژانس می‌تواند تحلیلگران بیشتری را در آسیا و مناطقی از جهان که چین در آن فعال است، مستقر کند تا به آن‌ها در درک بهتر استراتژی‌ها و تاکتیک‌های پکن کمک کند.. "

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از انتخاب، تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۴۱۳۷۳، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین