پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۰۷۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
یک روزنامه سودانی از تداوم تماس‌های مشکوک معاون رئیس شورای حاکمیت سودان با صهیونیست‌ها و سفر محرمانه اخیر برادر او به فلسطین اشغالی خبر داد.
شعار سال: یک رونامه سودانی از سفر مخفیانه یک هیأت نظامی از این کشور به فلسطین اشغالی و دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی خبر داد.

روزنامه «السودانی» با انتشار این خبر به نقل از منابع مطلع نوشت که اخیرا یک هیأت نظامی به سرپرستی «عبدالرحیم دقلو حمیدتی» برادر معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان و فرمانده نیرو‌های واکنش سریع مذاکراتی محرمانه در اسرائیل انجام داده است.

بر اساس این گزارش «میرغنی ادریس سلیمان» رئیس سازمان صنایع دفاعی سودان نیز حمیدتی را در این سفر همراهی می‌کرد.

رادیو رژیم صهیونیستی نیز، دیشب از سفر اخیر یک هیأت نظامی سودانی به فلسطین اشغالی خبر داد و تصریح کرد که عبدالرحیم حمدان دقلو از اعضای ارشد شورای حاکمیتی سودان و برادر محمد حمدان دقلو، در رأس این هیأت بود و در حال حاضر این هیأت به خارطوم بازگشته‌اند.

با وجود آن‌که، سودان به توافقنامه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی موسوم به «آبراهام» در دوره ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا پیوست تا تحریم‌هایش رفع و وضع اقتصادی‌اش روبه‌راه شود، اما در جشن سالگرد این توافقنامه که ماه پیش برگزار شد، حضور نیافت.

رسانه‌های سودانی می‌گویند که مقامات این کشور، رسما در ماه اکتبر جاری، توافق رسمی عادی‌سازی روابط با اسرائیل را در واشنگتن، امضا خواهند کرد.

رسانه‌های صهیونیستی می‌گویند که دولت سودان از تماس‌های موساد با حمیدتی و نه طرف‌های رسمی این کشور، خشمگین هستند و «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی و «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر دولت انتقالی، تماس‌های موساد با حمیدتی را توطئه علیه مقامات قانونی سودان می‌دانند.

منابع رسانه‌ای اسرائیلی می‌گویند که از آغاز روند عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و سودان، حمیدتی تلاش کرد تا کانال‌های ارتباطی مستقیمی با تل آویو برقرار کند و با پیشبرد برنامه‌های خود به صورت مستقل به نوعی البرهان و حمدوک را دور بزند.

"عبدالفتاح عبدالرحمن البرهان" (۶۱ ساله) رئیس شورای حاکمیتی سودان از سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) برای برقراری گفتگو‌های مستقیم با معاونش یعنی ژنرال "محمد حمدان دقلو" (حمیدتی) که مرد قدرتمندی در نظام کنونی سودان به شمار می‌رود، ناراحت است».

حمیدتی، پس از عبدالفتاح البرهان، مرد شماره دو شورای حاکمیت سودان، به شمار می‌رود، اما اخیرا نشانه‌هایی از اختلافات بین این دو هویدا شده است.

«باراک راوید» تحلیلگر صهیونیست چندی پیش از خشم مسئولان دولتی سودان در خصوص سفر چند ماه پیش مسئولان بلندپایه سرویس جاسوسی این رژیم به خارطوم خبر داده و گفته بود که البرهان و عبدالله حمدوک معتقدند که تماس مسئولان موساد با حمیدتی، «مسئولان قانونی» این کشور را زیر سؤال می‌برد.

به گفته راوید، «حمیدتی که منابع مالی زیادی در سودان در اختیار دارد و یکی از ثروتمندان این کشور به شمار می‌رود، با شبه‌نظامیان وابسته به خود به صورت مستقل کار می‌کند و تحت کنترل ارتش یا دولت نیست. وی برنامه‌های مستقلی دارد و به البرهان و حمدوک، هیچ اهمیتی نمی‌دهد».

به گفته این تحلیلگر صهیونیست، از زمان آغاز روند عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و سودان، حمیدتی «به دنبال کانال‌های ارتباطی با اسرائیل بود. او چندین بار در ماه آگوست ۲۰۲۰ نیز با مسئولان بلندپایه موساد دیدار کرد».

سودان ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد، اما برخی گروه‌های سیاسی این کشور از جمله تعدادی از احزابی که در ائتلاف حکومتی مشارکت دارند، قاطعانه با سازش با این رژیم مخالفت کرده‌اند.

دوره انتقالی در سودان به ریاست عبدالفتاح البرهان از ۲۱ آگوست ۲۰۱۹ آغاز شده و به مدت ۳۹ ماه ادامه خواهد داشت و قرار است در این دوره انتخابات برگزار شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۰۷۱۷۰۰۰۰۶۷، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین