پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۳۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸
شیخ‌نشین‌های خلیج فارس در پی ناکامی تلاش‌های مالی و رسانه‌ای برای به قدرت رسیدن نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هم اینک چشم‌انداز مبهمی از آینده را پیش روی خود می‌بینند.

شعارسال: دونالد ترامپ تاجر میلیاردر آمریکایی کلیددار جدید کاخ سفید شد و زمام قدرت را به دست خواهد گرفت تا ترس و نگرانی شیخ نشین‌های حاشیه خلیج فارس را به اوج خود رسانده باشد.

ریاض و قطر در تبلیغات انتخاباتی به نفع کلینتون شکست خورده و رسانه‌های آنها که علیه ترامپ بسیج شده بودند هم اینک به دنبال جلب محبت او هستند.

طی روزهای اخیر سیل پیام‌های تبریک تلفنی از سمت شیخ نشین‌ها برای رئیس جمهور جدید آمریکا سرازیر شد تا جایی که «ولید بن طلال»، تاجر مشهور سعودی هم که در صفحه شخصی خود در توئیتر به دونالد ترامپ تاخته بود از موضع خود برگشته و ضمن تبریک پیروزی او به ملت آمریکا برایش آرزوی موفقیت روز افزون می‌کند.

اما رژیم آل سعود و در راس آن ملک سلمان در تماس تلفنی با ترامپ تاکید کرد که عربستان به تحکیم روابط تاریخی و راهبردی با آمریکا و همکاری برای تحقق صلح و ثبات در خاورمیانه و جهان چشم دوخته است.

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت نیز به تبعیت از شاه سعودی با ترامپ تماس گرفت و برای موفقیت او و توسعه روابط کشورش با آمریکا ابراز امیدواری کرده است.

امیر و نخست وزیر قطر هم نفرات بعدی در صف تبریک گویی به رئیس جمهور جدید آمریکا بودند.

آنهایی که پرونده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تعامل حکومت‌های عربی حاشیه خلیج فارس با آن را پیگیر بودند به خوبی مطلع هستند که شیخ نشین‌ها در کنار هیلاری کلینتون نامزده بازنده این انتخابات ایستاده بودند و از طریق حمایت‌های مالی و رسانه‌ای خود برای او تبلیغ می‌کردند تا جایی که افکار عمومی پیروزی کلینتون را بدیهی می‌دانستند در حالی که در اتفاقی غیرمنتظره ترامپ رئیس جمهور شد.

حکام عرب وقتی خرج دلارهای نفتی خود در انتخابات آمریکا را بی تاثیر دیدند با تجدید نظر در محاسبات خود گشودن کانال‌های ارتباط با ترامپ و دولت وی را به رغم مخالفت با او قبل از رسیدن به پیروزی را به صلاح خود دانستند.

برای رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس و در راس آن پرونده‌های متعددی اهمیت دارد که از جمله آن پرونده سوریه و رویای ال سعود برای سرنگونی نظام اسد است بخصوص که طی شش سال اخیر عربستان به رغم هزینه کردن میلیاردها دلار از خزانه خود نتوانست به اهدافش در سوریه دست یابد.

این در حالی است که جنگ علیه یمن هم هیچ کدام از اهداف سعودی‌ها را محقق نکرد و در سایه دستاوردهای میدانی روزانه انصار الله در داخل یمن تا مرزهای آن با عربستان ریاض را به چاهی انداخته که تنها راه نجات آن آویزان شدن به طناب دولت جدید آمریکاست.

در همین حال رژیم آل سعود از مخالفت ترامپ با توافق هسته ای ایران و 1+5 برای تشدید رفتارهای خصمانه خود علیه تهران استفاده خواهد کرد.

اما در خصوص معارضان سوریه آنها نیز همسو با رژیم های حاکم بر خلیج فارس برای نجات خود از باتلاق سوریه به دولت جدید آمریکا دل بسته اند.

ریاض حجاب رئیس آنچه هیات عالی معارضان سوریه نامیده می شود ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور جدید آمریکا به توقف جنگ در سوریه کمک کند.

انس العبده، رئیس آنچه ائتلاف معارضان سوری خوانده می‌شود نیز ضمن استقبال از انتخاب ترامپ ابراز امیدواری کرد که دولت جدید آمریکا رویه جدیدی را در پیش گرفته و به نیاز مبرم در خصوص اقدام برای حفظ جان غیرنظامیان توجه کند ( اشاره به تشکیل منطقه امن و پرواز ممنوع در شمال سوریه که ترکیه خواهان آن است).

اما دمشق، موضع مقتدرانه و ممتاز در واکنش به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیش گرفت و تماسی با ترامپ برای تبریک گفتن برقرار نکرد تا همین موضع نشانه قدرت دولت سوریه باشد.

بثینه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه ای رئیس جمهور سوریه نیز اظهار داشت در صورتی که سیاست‌های دولت جدید آمریکا با مطالبات دمشق همخوانی داشته باشد، دمشق آماده همکاری با واشنگتن است.

بر اساس اظهارات شعبان، رهبری سوریه برای ترامپ شرط گذاشته و نه مثل بقیه ابراز امیدواری کرده باشد و این در تحلیل سیاسی نشانه قدرت و اعتماد به نفس است.

نبرد حلب که ارتش سوریه و متحدانش در آن در حال کسب پیروزی های متوالی هستند این اعتماد نظام دمشق را محکم تر خواهد کرد بخصوص که روسیه با قدرت در این نبرد حضور دارد و ترامپ هرگز همچون اوباما روابط خود با مسکو را به دلیل بحران سوریه به خطر نخواهد انداخت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 22آبان1395، کدخبر: 13950822000574: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین