پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۵۹۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
معاون بین‌الملل دانشگاه تهران در رابطه با تفاوت موضع ایران در مذاکرات در دولت سابق و دولت جدید گفت: برجام در دولت روحانی از روزی که امضا شد شکست خورد، چون آمریکا و اوباما برجام را اجرا نکردند.
شعار سال: «محمد مرندی»، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران، در رابطه با شرایط مذاکرات و زیاده خواهی‌های آمریکا در مذاکرات برجامی، اظهار کرد: طبیعتا در این موضوع قدرت رسانه‌ای وجود دارد و نقش مهمی هم ایفا می‌کنند علاوه براین برخی اقشاری که داخل کشور هستند همیشه با نظام‌های غربی هم سویی دارند و این وضعیت مشکل آفرین است، با این تفاسیر هر کسی که مسائل را از نزدیک پیگیری می‌کند و تاریخ این ماجرا را می‌داند با خبر است که ایران به برجام پایبند بود و طرف مقابل چه در زمان اوباما و چه در زمان ترامپ، نقض کننده برجام بود و ضربات سنگینی به اقتصاد ما وارد کرد، امروز در جایگاهی نیستند که طلبکاری کنند.

او افزود: توقعات ایران کاملا منطقی است، اجرای کامل برجام و همچنین خسارت ایران باید کاملا جدی گرفته شود. ایران در موضوع برجام حتما باید طلب غرامت کند ولی قدرت رسانه‌ای غرب و تاثیرگذاری بر قشر غرب‌گرای ایران بسیار زیاد است و طبیعتا این طیف در جبهه آمریکا قرار می‌گیرند.

استاد دانشگاه تهران در رابطه با تفاوت موضع ایران در مذاکرات در دولت سابق و دولت جدید خاطرنشان کرد: آقای روحانی از موضع ضعف با غرب برخورد می کرد و این موضع‌گیری ضعیف دولت کار مذاکره کنندگان را سخت‌تر می‌کرد، اوایل توسط آقای روحانی گفته شد خزانه خالی است و اولویت اول توافق است؛ وقتی اینطور حرف زده می‌شود طرف مقابل می‌داند که کشور ما عجله دارد و شرایط خودش را تحمیل می‌کند. رئیس دولت سابق در مذاکرات وین نیز مرتبا اعلام می‌کرد که موضوع برجام حل شده درحالیکه غرب می‌خواست شرایط بدی را به ایران تحمیل کند و این موضوع مذاکرات سالم را برای ایران غیر ممکن کرد.

او تاکید کرد: به نظر می‌رسد در دولت فعلی، موضع رئیس جمهور بسیار منطقی‌تر و معقول‌تر است. گفته می‌شود ما برجام را اجرا می‌کنیم مشروط بر اینکه طرف مقابل برجام را به طور کامل اجرا کند. طبیعتا غرب می‌فهمد که ایران توقعات غیر منطقی را نخواهد پذیرفت.

مرندی با تاکید بر شکست برجام در دولت تدبیر و امید یادآور شد: برجام در دولت آقای روحانی از روزی که امضا شد شکست خورد چون آمریکا و اوباما برجام را اجرا نکردند. از روز اول آمریکا نقض عهد کرد و ما نتوانستیم برنامه‌های بانکی ایران با جامعه بین‌الملل را به راه بیندازیم با آمدن ترامپ نیز همان مقدار محدود پایبندی آمریکا به برجام نیز از بین رفت. از این رو در دولت قبل برجام موفقیتی نداشت.

او اضافه کرد: در دولت سیزدهم تفاوت این است که رئیس جمهور جدید توقع دارد طرف مقابل نیز به تعهداتش عمل کند و به عهد خود وفا کند و روی این مساله پا فشاری می‌کند، اینکه طرف مقابل چه می‌کند و چه نمی‌کند در آینده مشخص خواهد شد.

تحلیلگر مسائل بین الملل با تاکید بر نقش سپاه پاسداران بر پیشبرد اهداف ایران در مذاکرات و منطقه، تصریح کرد: طبیعتا نیروهای مسلح (سپاه، ارتش) در پیوند با اقتدار کلام رئیس جمهور می توانند موقعیت ایران را در جوامع جهانی محکم تر کنند اما اقدام اخیر ارتش و سپاه ارتباطی به موضع ایران در مذاکرات برجام ندارد، حرف ایران ساده است اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل کند ما هم به برجام عمل خواهیم کرد.

او در پایان گفت: سیاست امروز دولت در قبال برجام سیاستی منطقی است؛ برجام ضعف‌های بزرگی دارد ولی ظرفیت های بزرگی نیز در خود دارد. مهم این است که حرف رئیس جمهور امروز حرف نظام است و تفاوت آن با آقای روحانی این است که او در عمل می گفت اگر به بخشی از برجام هم عمل کنند برای ما کفایت می کند که این نگاهی خطرناک و پر زیان بود و آقای رئیسی این نگاه را نمی پذیرد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار:۲۸ آبان۱۴۰۰، کد خبر: www.borna.news، ۱۲۶۲۵۲۰
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین