پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۶۴
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰
سد کنگیر واقع در شهرستان ایوان از توابع استان ایلام بعد از ۲۰ سال هنوز به بهره برداری نرسیده و همین تأخیرها باعث خسارتهای فراوانی به این پروژه شده است.
شعارسال: پروژه های سدسازی در استان ایلام طی چند سال اخیر متاسفانه روند کندی به خود گرفته اند به طوری که تعدادی از پروژه ها عمر بالای ۲۰ سال را تجربه می کنند و این از لحاظ کارشناسی یعنی مرگ یک پروژه عمرانی چراکه هر قدر از عمر یک پروژه بگذرد مدت زمان استفاده مطلوب از آن نیز کاسته می شود.

شهرستان ایوان با جمعیت ۷۰ هزار نفری خود یکی از مناطق در حال توسعه استان است که با وجود ظرفیتهای مناسب در بخش کشاورزی، باغداری و گردشگری و ...هنوز در مسیر توسعه قرار نگرفته و کمبود آب آشامیدنی در مناطق مختلف شهرستان در سالهای اخیر باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم شهرستان شده است که در سالهای اخیر اقدامات فراوانی جهت این مشکل صورت گرفته اما کافی نبوده است.

سد کنگیر واقع در شهرستان ایوان در شمال استان ایلام حدود ۲۰ سال پیش برای حل مشکل آب شرب و سیراب کردن زمینهای کشاورزی شهرستان ایوان آغاز شد ولی با گذشت زمان و عدم توجه مسئولان و دولتها این پروژه به یک طرح راکد در استان ایلام تبدیل شده و هم اکنون نیز اسیر وعده ها برای بهره برداری است.

سد کنگیر در بخش زرنه ایوان از طرح های مهم حوزه آب استان ایلام است که با بهره برداری از آن افزون بر آبی کردن صدها هکتار زمین کشاورزی، آب آشامیدنی جمعیت فراوانی از شهرستان ایوان تامین می شود.

سد کنگیر در هر ثانیه ۲۲۰ لیتر آب تولید و با خط لوله ۳۱ کیلومتری در سه مرحله پمپاژ می شود که از این میزان ۱۲۰ لیتر از چشمه و ۱۰۰ لیتر از رودخانه تامین می شود.

نکته بسیار مهمی که در ساخت سد کنگیر می توان به آن اشاره کرد، قرار گرفتن این سد در طرح سامانه گرمسیری است چراکه این طرح بزرگ به منظور استفاده و مهار آب های مرزی، توسعه اقتصادی و اجتماعی، ارتقا شرایط سیاسی امنیتی مناطق و تأمین دراز مدت نیازهای شرب، صنعت و کشارزی مناطق تحت پوشش در دست مطالعه و در حال اجرا است.

* بازدید وزیر ورزش در سفر دولت به استان ایلام از سد کنگیر

اردیبهشت ماه سال جاری بود که وزیر ورزش در قالب سفرهای استانی دولت، به عنوان نماینده رئیس جمهور از شهرستان ایوان و این پروژه بازدید کرد و قرار شد وضعیت سد کنگیر شهرستان ایوان از توابع استان ایلام در نشست هیئت دولت بررسی شود.

محمود گودرزی در بازدید خود بیان داشت: وضعیت اعتبار سد کنگیر جزو مصوبه هایی که قرار است در نشست دولت در استان ایلام بررسی شود.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این سد قرار است میزان اعتبارهای مورد نیاز آن بررسی و تعیین تکلیف شود.

* سدی که هر سال وعده ای برای بهره برداری از آن داده می شود

متاسفانه یکی از مشکلات اصلی سد مسائل مالی و اعتباری است که باعث شده هر روز مسئولان وعده ای جدید برای بهره برداری از این پروژه عنوان کنند ولی هر بار این وعده ها عملی نمی شود.

به طور مثال، مجید بگلریان فرماندار سابق شهرستان ایوان در هجدهم آبان ماه سال ۱۳۹۲ اعلام کرد: سد کنگیر واقع در ایوان زمستان امسال(یعنی سال ۱۳۹۲) به مرحله آبگیری می رسد.

وی افزود: تاج این سد با ۷۵۴ متر به تراز نرمال رسیده و آماده شده است و منتظر هستیم که آسفالت شود.

فرماندار شهرستان ایوان تصریح کرد: تا سال ۹۰ سد کنگیر ایوان ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و از سال ۹۰ تا ۹۲ با ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی در حال نزدیک شدن به اتمام پروژه هستیم.

وی گفت: اگر هزینه های پروژه های ایوان تخصیص داده شود می توان سال ۹۲ را سال توسعه شهرستان ایوان نام گذاشت.

* آخرین وضعیت سد کنگیر بعد از ۲۳ سال و وعده جدید

معروف بسطامی فرماندار شهرستان ایوان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تاکنون حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده است و با پایان کار این سد ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش زرنه ایوان آبیاری می شوند.

وی اظهار داشت: تکمیل نشدن طرح نیمه تمام سد کنگیر در سال های گذشته به علت تزریق نشدن اعتبار علاوه بر طولانی شدن زمان ساخت، ضربه های جدی به عمران و آبادانی شهرستان وارد کرده است.

فرماندار شهرستان ایوان بیان داشت: این سد خاکی مخزنی با ۲۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب دریاچه، ۴۲ متر بلندی و ۷۴۰ متر طول دارد و اکنون در مراحل پایانی ساخت است.

بسطامی از پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی سد گنگیر در این شهرستان خبر داد و گفت: کلنگ زنی ساخت این سد سال ۷۵ انجام شده ولی عملیات اجرایی ساخت بدنه سد ابتدای سال ۷۸ آغاز شده است. بسطامی از پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی سد گنگیر در این شهرستان خبر داد و گفت: کلنگ زنی ساخت این سد سال ۷۵ انجام شده ولی عملیات اجرایی ساخت بدنه سد ابتدای سال ۷۸ آغاز شده است.

فرماندار ایوان گفت: با بهره برداری از سد کنگیر انقلابی عظیم در بخش کشاورزی، باغات و آب وخاک ایوان بوجود خواهد آمد که شیرین کامی کشاورزان و بهره بردان این حوزه رابه همراه دارد.

وی افزود: این سد شامل ۲۲ كیلومتر كانال اصلی و فرعی و ۱۸ ایستگاه پمپاژ آب است. ‏

* سال ۹۴ وعده جدید برای تکمیل پروژه سد کنگیر

این مسئول با بیان اینکه طرح سد کنگیر در ۲۳ سال گذشته روند اجرایی پر وقفه ای داشته است، اظهار داشت: ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار توسط دولت تدبیر و امید برای اجرا و تکمیل این طرح تخصیص یافته و پیش بینی می کنیم سد کنگیر تا نیمه نخست سال ۹۴ به بهره برداری برسد.

بسطامی گفت: در صورت تکمیل این طرح چهره اقتصادی، کشاورزی، زندگی روستایی و فضای تولید در شهرستان ایوان ارتقا می یابد.

وی اظهار داشت: سد کنگیر یکی از مطالبات به حق مردم شهرستان ایوان است که ۲۰ سال است عملیات آن شروع شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری خبرچه، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: 1625023، www.khabarche.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین