پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۸۱
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
دهلران از جمله شهرستان‌های جنوبی استان ایلام است که دارای ذخایر زیادی به لحاظ منابع طبیعی و خدادادی از جمله نفت و گاز، موقعیت استراتژیک ویژه و زمین‌های خوب کشاورزی است، اما متاسفانه بهره چندانی از آن نصیب مردم این دیار نشده است.
شعارسال: در هر منطقه جغرافیایی به تناسب ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های طبیعی و انسانی موجود می‌توان به دنبال توسعه در آن منطقه گشت و بدون داشتن زیرساخت‌ها نمی‌توان ارتقاء آن منطقه را انتظار داشت.

استان ایلام که از نظر جغرافیایی در غرب کشور قرار دارد سال هاست که پسوند و پیشوند جدایی ناپذیری به نام محرومیت را با خود یدک می‌کشد در صورتی که اگر به پتانسیل‌های موجود آن به خوبی توجه شده بود، وضعیتی متفاوت از آنچه را که می‌بینیم، شاهد بودیم.

این استان که به دلیل همسایگی با کشور عراق سال‌های دفاع مقدس را به عنوان سنگری نفوذناپذیر در برابر مهاجمان نقش آفرینی کرد به‌‌‌ همان سبب نیز بسیاری از زیرساخت‌های آن از بین رفت و توسعه اقتصادی برای سال‌های زیادی در آن متوقف شد.

شهرستان دهلران از جمله شهرستان‌های جنوبی این استان است که دارای ذخایر زیادی به لحاظ منابع طبیعی و خدادادی از جمله نفت و گاز، موقعیت استراتژیک ویژه و زمین‌های خوب کشاورزی است که متاسفانه بهره چندانی از آن نصیب مردم این دیار نشده است.

مردمی که واژه‌ای بهتر از مرزداران امین برای آن‌ها نمی‌توان یافت، مردمی که 220 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق را در طول سالیان دراز به خوبی مرزداری کرده‌اند.

این 220 کیلومتر مرز که سال‌های نه چندان دور برای مردم این دیار حکم ناموس را داشت و با تقدیم شهدا، جانبازان و اسرای زیادی از آن صیانت کردند تا مبادا دشمن بتواند به وجبی از آن دست درازی کند، اکنون به یکی از مطالبات مردم برای استفاده از آن برای رونق اقتصادی تبدیل شده است.

آنچه که پرواضح است آن است که مرز برخلاف مشکلاتی که می‌تواند به لحاظ پاسداری از آن داشته باشد، از سویی می‌تواند بستری برای رونق اقتصادی یک منطقه نیز باشد موضوعی که مردم دهلران از آن بی‌بهره‌اند.

* ایجاد بازارچه مرزی دهلران بیکاری را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد

مدرس دانشگاه‌های استان اصفهان در این زمینه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: مرز همیشه یکی از موقعیت‌های جذاب برای داد و ستد بوده و همیشه بازرگانان در راستای داشتن سهم بیشتری از تجارت و صادرات بین‌المللی در مرز‌ها کوشش کرده‌اند.

نرگس مسعودی افزود: از جمله مسائل مورد نظر سیاست‌مداران برای توسعه در مناطق محروم صادرات کالا از طریق بازارچه‌های مرزی است که البته این موضوع چندین سال است در دستور کار دولتمردان جمهوری اسلامی قرار گرفته و صد البته در مناطقی که این امر محقق شده توانسته سهم زیادی از توسعه منطقه و اشتغالزایی را ایفا کند.

این کار‌شناس ارشد مسائل بازاریابی خاطرنشان کرد: بازارچه‌های مرزی هم از لحاظ ارزش اقتصادی و هم به لحاظ جذب توریسم می‌تواند رونق خوبی برای بازار یک منطقه داشته باشند تا هم از سویی خلاء‌های اقتصادی موجود در محدوده مرز‌ها را پوشش دهند و هم عاملی برای متقاعد کردن ساکنان حاشیه مرز برای ماندن در کنار مرز و پاسداری از آن و حصول امنیت بیشتر در مرز‌ها باشند.

وی گفت: در مقوله بازاریابی یکی از ظرفیت‌های خوبی که می‌توان اتکاء زیادی بر آن داشت مقوله مرز‌ها و بازارچه‌های مرزی است که در صورت مدیریت صحیح بر نحوه واردات و صادرات می‌تواند تاثیر مثبتی بر ارتقاء سطح معیشتی مردم داشته باشد.

سال‌های سال است که مردم شهر دهلران زمزمه‌های افتتاح بازارچه مرزی دهلران را می‌شنوند، اما همچنان این مردم انتظار عملیاتی شدن آن را به انتظار نشسته‌اند.

به میان مردم رفتیم و با چند نفر از مردم شهرستان دهلران پیرامون ایجاد بازارچه مرزی دهلران گفت‌و‌گو کردیم.

عباس دولت یاری از شهروندان دهلرانی در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: اشتغال امروز به یکی از دغدغه‌های مردم این شهر تبدیل شده و بسیاری از جوانان در پی شغل و علی‌رغم داشتن مدارک دانشگاهی مجبور به کوچ از این منطقه می‌شوند.

وی افزود: متاسفانه با وجود ظرفیت‌های خوبی که در این شهرستان وجود دارد که مرز یکی از همین ظرفیت‌ها است، اما همچنان مردم از این موقعیت بی‌بهره‌اند و به روزهای پیش رو و وعده‌های مسئولان امیدوار مانده‌اند.

این شهروند دهلرانی تصریح کرد: در صورتی که بازارچه مرزی راه‌اندازی شود، بسیاری از سرمایه‌ها به سمت این شهر سرازیر می‌شود و جوانان زیادی می‌توانند به مشاغل متعددی که از قبل این بازارچه به‌وجود می‌آید مشغول شوند.

وی خاطرنشان کرد: از همه کسانی که می‌توانند برای تحقق بازارچه مرزی کاری کنند خواستارم که از هیچ تلاشی دریغ نکنند تا در آینده بتوانیم شاهد رونق اقتصادی دهلران باشیم.

* بازگشایی بازارچه مرزی دهلران منوط به همکاری کشور عراق است

استاندار ایلام بار‌ها به بازگشایی بازارچه مرزی اشاره کرده و آن را منوط به همکاری طرف مقابل عراق دانسته است.

محمدرضا مروارید در سفر اخیر خود به شهرستان دهلران به این موضوع اشاره کرد و اظهار داشت: دو کشور ایران و عراق به منظور راه‌اندازی بازارچه مرزی در شهرستان دهلران توافق دارند و امیدواریم به‌زودی شاهد حل این موضوع باشیم.

وی افزود: این بازارچه که در محل بخش موسیان این شهرستان و حد فاصل استان‌های ایلام و میسان عراق احداث می‌شود، به طور قطع نقش مهمی در توسعه اقتصادی در این شهرستان دارد.

استاندار ایلام تصریح کرد: در سال‌های گذشته ایجاد بازارچه مرزی بین این شهرستان و استان میسان عراق در دستور کار مسئولان دو کشور بوده و خوشبختانه اخیراً این مهم تصویب شده و به‌زودی عملیاتی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون مکان جغرافیایی برای ایجاد بازارچه مرزی دهلران در منطقه موسیان مشخص شده و زیرساخت‌های لازم نیز فراهم است و مسئولان استان میسان عراق هم احداث این بازارچه را پیگیری و تصویب کرده‌اند.

امام جمعه دهلران در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: مردم این منطقه انتظاراتی از مسئولان استانی و کشوری دارند که امیدواریم شاهد تحقق آن‌ها باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحسن موسوی افزود: ایجاد بازارچه مرزی از جمله این درخواست‌ها است که مسئولان وعده‌هایی برای عملیاتی شدن این مطالبه مردم داده‌اند، ولی هنوز اتفاقی نیفتاده و ما همچنان منتظر عملیاتی شدن وعده‌های مسئولان در مورد به سرانجام رسیدن این پروژه ‌مهم در شهرستان هستیم.

وی از عدم راه‌اندازی بازارچه مرزی دهلران و فرمانداری ویژه شهرستان ابراز ناراحتی کرد و گفت: دهلران با این همه ظرفیت‌ها و 220 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق متأسفانه از بسیاری از امکانات بی‌بهره است و سال‌های سال است که مسئولان قول پیگیری راه‌اندازی بازارچه مرزی دهلران را می‌دهند، ولی درعمل چیزی را ما نمی‌بینیم.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان در هر مصاحبه و صحبتی به مردم ما می‌گویند که درحال پیگیری است، حال جای سوال است که آیا این پیگیری‌های مسئولان تمام نشده است؟ مسئولان که همیشه طرف عراقی را نشانه می‌گیرند، آیا رفته‌اند در کشور عراق و یک جلسه مستقل فقط برای بازارچه مرزی دهلران انجام بدهند.

امام جمعه دهلران افزود: مسئولان فقط امروز و فردا می‌کنند و وعده‌هایی می‌دهند ما از مسئولان می‌خواهیم که این پیگیری‌های خود را به نتیجه برسانند و اولویت اول خود را راه‌اندازی بازارچه مرزی و فرمانداری ویژه دهلران قرار دهند.

* 3 نقطه برای احداث بازارچه مرزی دهلران پیشنهاد شده است

فرماندار شهرستان دهلران نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم، در این زمینه اظهار داشت: به اهمیت موضوع بازارچه مرزی برای رونق اقتصادی و توسعه منطقه کاملاً آگاهیم و این موضوع از اولویت‌های کاری ما است؛ چرا که بازارچه مرزی دهلران یکی از ظرفیت‌های شهرستان است که با توجه به هم‌جواری با شهر العماره در استان میسان عراق، دسترسی به راه آهن اندیمشک و وجود کارخانه‌های گچ، آجر و سیمان در شهرستان می‌تواند سبب رونق اقتصادی منطقه شود.

امیدعلی سبزی افزود: در هفته گذشته نیز جلساتی برای این موضوع هم در فرمانداری و هم در استانداری تشکیل شده که نشان از درجه اهمیت این مسئله در بین مسئولان ارشد استان است.

فرماندار شهرستان دهلران تصریح کرد: اگرچه مشکلاتی از سوی طرف مقابل وجود دارد، اما موضوع بازارچه مرزی دهلران به همت مدیریت ارشد استان و با پیگیری معاون سیاسی امنیتی استاندار در حال پیگیری است و سه نقطه برای احداث بازارچه به کشور عراق پیشنهاد شده است و به طور قطع با حمایت‌های استاندار ایلام و دلسوزی و پیگیری‌های لازم این مهم نیز به جد دنبال و به سرانجام مطلوب می رسد.

آنچه که برای همه مسلم است این است که بازارچه مرزی دهلران می‌تواند فرصت بی‌نظیری را برای مردم این شهرستان ایجاد کند تا در کنار آن رونق اقتصادی را شاهد باشند که امید است این مهم هر چه زود‌تر با پیگیری‌های لازم به سرانجام برسد.

خبرگزاری تسنیم نیز سعی می‌کند با بررسی این موضوع سهمی هر چند اندک در برطرف شدن مشکلات ایجاد بازارچه مرزی دهلران داشته باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 25 مرداد 1394، کدخبر: 829158 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین