پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۷۱۲
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶
اخیرا شاهد آن هستیم که برخی از داروخانه‌ها اقدام به انعکاس مبلغی بنام حق مدیریت خدمات داروئی در فیش‌های هزینه‌ای پرداختی توسط بیماران مراجعه کننده به داروخانه‌ها می‌کنند. رئیس سازمان غذا و دارو در این خصوص مدعی شده اند که گرفتن مبلغی به عنوان حق مکانیزاسیون یا حق مدیریت خدمات داروئی توسط داروخانه‌ها تخلف بوده و چنین تعرفه‎ای وجود ندارد.
شعار سال: دکتر بهرام دارایی رییس سازمان غذا و دارو می‌گوید که از گرفتن مبلغی به عنوان حق مکانیزاسیون بی اطلاع است و تنها مبلغی که به لحاظ قانونی داروخانه‌ها علاوه بر قیمت تمام شده دارو می‌توانند اخذ کنند، مبلغ حق اصالت سنجی دارو است و در بودجه ۱۴۰۰ حقی برای گرفتن مبلغ مکانیزاسیون یا مدیریت خدمات دارویی در نظر گرفته نشده است.

در مقابل، نایب رییس انجمن داروسازان ایران دیدگاه متفاوتی در این باره دارد، دکتر علی فاطمی می‌گوید:مبلغ یا تعرفه‌ای ذیل قیمت اقلام دارویی درج می‌شود که مجلس آن رابرای سال ۱۴۰۰ تصویب و توسط وزارت بهداشت ابلاغ کرده است. به ازای هر قلم دارو تعرفه ۳ هزار و ۵۰۰تومان، برای نسخه ۲ قلم دارو ۷ هزار تومان و برای نسخه ۳ قلم در ۱۰۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود که داروخانه می‌تواند دریافت کند. البته ممکن است در برخی داروخانه‌ها به اشتباه این تعرفه حق مکانیزاسیون یا حق مدیریت خدمات دارویی درج شود، اما آنچه برای ما به عنوان صحت عملکرد داروخانه‌ها مهم است درج این مبلغ زیر قیمت اقلام دارویی است.

مهران ولایی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گوید که، تنها حقی که داروخانه‌ها مجاز به اخذ آن هستند، حق فنی است که در قانون برای خدمات داروخانه‌ای در بیمارستان‌ها و خدمات داروخانه‌های سرپایی در نظر گرفته شده است. تعرفه حق فنی داروخانه‌های بیمارستانی توسط وزیر بهداشت به بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است و بر اساس آن حق مشاوره دارویی، بررسی نسخه دارویی و حق تلفیق دارو به عنوان حق فنی خدمات دارویی در بیمارستان‌ها تعیین می‌شود. حق فنی در بخش داروخانه‌های سرپایی هم به صورت دریافت مبلغ مشخصی به ازای هر قلم دارو و دریافت ۲۰۰۰ تومان برای نسخه otc یا خارج از داروخانه‌ای در نظر گرفته شده است.

تعداد بازدید : 9

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین