پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۴۶۶
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲
سیاست‌های دولت هند در حمایت از گروه‌های تندروی هندو و تبعیض علیه مسلمانان، وضعیت دشواری را برای همزیستی اقوام و مذاهب مختلف در این کشور پهناور پدید آورده است.
شعار سال: وقتی مسجد بابری به دست هندو‌های افراطی تخریب شد، اولین جرقه شکست سیستم سکولاریته در هند زده شد تا اینکه دولت نارندرا مودی از حزب بهاراتیا جاناتا روی کار آمد و اکنون شاهد غرور هندو‌ها و وحشت مسلمانان در نقاط مختلف هند هستیم.

کارگران درحال ساخت پایه‌های معبد رام به جای ویرانه‌های مسجد بابری در شهر آیودیا در ایالت اوتارپرادش هستند. مسلمانان درحالی ساخت این معبد را تماشا می‌کنند که با فضای ترس و نگرانی وقایع پیش رو تا انتخابات سراسری نظاره می‌کنند. آن‌ها نگران هستند با پیروزی حزب حاکم در انتخابات، عملاً فضا برای لفاظی‌های تندروانه و اقدامات تحریک‌آمیز هندو‌ها بیشتر و گسترده‌تر شود.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که اوتار پرادش یک غذای آماده برای حکومت تندرو یهندو‌ها و لقمه چربی برای حزب حاکم برای تغییر شکل هند سکولار به یک کشور تمام هندو است.

یوگی آدیتیانات، وزیر ارشد ایالت به تشویق خشونت هوشیارانه علیه جمعیت مسلمان این ایالت و وضع قوانین تبعیض آمیز برای به حاشیه راندن جامعه آنان متهم است. این مرد حتی بعنوان جانشین احتمالی مودی هم مطرح است.

دولت او قانونی را برای سخت‌تر کردن ازدواج‌های بین ادیانی معرفی کرده و کشتارگاه‌های مسلمانان را برای محافظت از گاو‌ها – حیوانی مقدس در هندوئیسم – بسته است، در حالی که منتقدان می‌گویند که این قانون چشمان خود را بر خشونت‌های اوباش بسته است.

در شهر ماتورا، در نزدیکی پایتخت -دهلی نو- که به عنوان زادگاه کریشنا – یکی دیگر از خدایان ارشد هندو – شناخته می‌شود نیز تندرو‌های هندو ادعا می‌کنند که مسجد دیگری از دوران مغول در آنجا بر روی معبد خدایان آن‌ها ساخته شده است.

به طور کلی نظرات شخصیت‌های ارشد حزب بهاراتیا جاناتا نشان دهنده یک رویارویی مذهبی دیگر در اوتارپرادش و سرتاسر هند است. به همین خاطر مسلمانان با چشمانی نگران نظاره‌گر آینده هستند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر: fa.shafaqna.com/۱۳۱۴۹۹۶
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین