پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
شهرستان دره شهر علی رغم ثروتهای عظیم همچنان در باتلاق محرومیت تحمیل شده دست و پا بزند.
شعارسال: امروزه به دلبل کافی نبودن منابع برای سرمایه‌گذاری، کشورها در حال توسعه برای رشد اقتصادی تمایل شدیدی به جذب سرمایه‌های خارجی پیدا كرده اند.

ورود سرمایه‌های خارجی به یک کشور، افزون بر تأمین سرمایه و منابع مالی، اقتصاد و صنعت کشور هدف را از مزیت های بسیاری فناوری های پیشرفته، تخصص، دانش فنی و نظام های مدیریتی، برای بالا بردن سود سرمایه گذاران، تقویت حضور در اقتصاد و تجارت جهانی را بیش از پیش برای کشور هدف فراهم می کنند.

در سالهای اخیر به دلیل تحریمهای غرب علیه ایران حضور سرمایه گذار خارجی در کشور به شدت کاهش یافت و پروژهایی هم که از قبل در اختیار انها بود به دلیل کارشکنی و تاخیر هزینه بسیاری برای کشور در پی داشت.

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و لغو تحریمها و به طبع آن باز شدن درهای اقتصادی کشور دولت برای توسعه اقتصادی و برون رفت از شرایط مشکل کنونی دست به دامان سرمایه گذاران خارجی و امید به رفع مشکلات در پسا تحریم داشت.

در این میان استان ایلام نیز به دلیل وجود منابع غنی انرژی(نفت، پتروشیمی، گاز)، کشاورزی، گردشگری، نزدیکی به مرز عراق و... بعنوان یکی از اهداف مهم دولت برای سرمایه گذاری در بخش خارجی در نظر گرفته شد.

در طول یکسال گذشته بیش از 50 سرمایه گذار خارجی در این استان غنی و ثرتمند اما محروم حضور یافته اند و بنابر نقل قول مسئولان قراردهای خوبی نیز در زمینهای فوق امضا شده است، مسئله ای که در صورت درست بودن می تواند ایلام را از بن بست محرومیت نجات دهد.

در این گزارش به صورت مختصر به بررسی ورود سرمایه گذاران خارجی به دره شهر طی یکسال گذشته و عملکرد مسئولان شهرستان در این زمینه پرداخته ایم.

* دره شهر غوطه ور در محرومیتهای تحمیل شده

شهرستان دره شهر در فاصله 130 کیلومتری شهر ایلام با 46 هزار نفر جمعیت و دارا بودن صدها اثر تاریخی، طبیعی و مذهبی، قطب گردشگری استان ایلام است.

همچنین به دلیل وجود رود پرخروش سیمره وزمینهای حاصلخیز از این شهرستان بعنوان قطب عمده و اصلی تولید محصول های جالیزی و صیفی استان نامبرده می شود که با پیوند حوزههای کشاورزی و گردشگری و سرمایه گذاری در این دوبخش می توان گام بزرگی در راه توسعه، آبادانی و اشتغال جوانان در این منطقه را گرفت.

اما نگاه نابرابر مسئولان استانی، عدم سرمایه گذاری مناسب، نبود راههای ارتباطی مناسب، عدم حمایت دولت در بخشهای مختلف صنعتی، کشاورزی و گردشگری و... باعث شده این شهرستان علی رغم این ثروتهای عظیم همچنان در باتلاق محرومیت تحمیل شده دست و پا بزند.

* دره شهر تفرجگاه میهمانان خارجی استانداری

در طول سال گذشته تعداد زیادی از سرمایه گذاران خارجی با بوق و کرناهای رسانه ای توسط استانداری ایلام و چراغ سبز فرماندار دره شهر به بهانه کمک به توسعه زیرساختهای به این شهرستان سفر کرده اند.

این سرمایه گذاران گلچین شده در طول سفر خود به دره شهر مسیر مشخصی را طی کرده اد، این مسیر شامل صبحانه در قلعه تاریخی هاشم آباد، بازدید از شهر تاریخی سیمره، نهار در رستوران ماداکتو و بعد از آن نیز با لبخندی ملیح شهرستان را ترک کرده و تا روحیه ای تازه سرمایه گذاری های خود را در شهرستانهای دیگر انجام دهند و عملا دره شهر بعنوان تفرجگاه و مکانی برای ریکاوری روحیه این افراد تبدیل شود.

* معاون استاندار بابل به همراه دوستان و اقوام

حسن مندیل سریاوی معاون استاندار بابل عراق که با سروصدای زیادی پای به استان ایلام گذاشت از میهمانان خارجی دره شهر بود که هیچگاه کسی متوجه نشد دلیل حضور وی در استان چه بوده است.

این مقام دولتی که با لشگری از دوستان خود به شهر تاریخی دره شهر امد و مسئولان دره شهر نیز با ساز و دهل ، صبحانه ای اشرافی و نهاری که بعضا در رویاهایمانهم ندیدیم به میزبانی این مقام درجه چندم عراق رفتند.

وی که محو زیباییهای و طعم غذاهای لذیذ با بودجه دولتی این شهرستان شده بود قول داد سری بعد خانواده اش را هم بیاورد تا آنها نیز بی نصیب از این محبت استاندار ایلام و فرماندار دره شهر نشوند.

منفاوی و دوستان شگفت زده از این استقبال بی نظیر با گفتن جمله کلیشه ای اینجا "زیباترین شهر دنیاست" و "شما مهمان نوازید" و آب کردن قند در دل مسئولان، دره شهر را ترک کرد و هیچکس نفهمید دلیل و ثمره حضور این مسئول در استان ایلام ه

* سرمایه گذاران چین و ماچین

16 اردیبهشت 94 نیز برخی سرمایه گذار چینی برای سرمایه گذاری در بخش آب و برق وارد شهرستان شدند و بعد از خوردن غذایی لذیذ، تفریح در مناطق دیدنی و توصیف زیباییهای دره شهر و قول سرمایه گذاری دادند اما به محض خروج از شهرستان هیچکس انها را به چشم ندید، تا باز هم سر مردم دره شهر بی کلاه مانده و همچنان تفرجگاه مناسبی برای میهمانان خارجی استانداری ایلام باشد.

* مسیر توسعه مهران از دره شهر می گذرد

17 فروردین 95 تعداد از سرمایه گذاران ایرانی مقیم اتریش با همراهی مدیران ارشد استانداری که قرار بود برای سرمایه گذاری به شهرستان مهران بروند با اصرار فرماندار دره شهر و تعریف زیباییای این شهرستان مسیر خود را به این دیار تاریخی تغییر دادند.

از همان لحظه ورود و مکان کلیشه ای بزدید اینگونه میهمانان در شهر تاریخی دره شهر و عدم برنامه مناسب برای جذب انها نتیجه کار کاملا مشخص بود بطوریکه این حضور بی برنامه به مرور خاطرات مسئولان و گرفتن عکس یادگاری سرمایه گذاران در شهر تاریخی به پایان رسید.

هرچند این افراد با اصرار زیاد مسئولان و رودروایستی قول سرمایه گذاری در این شهرستان را دادند اما بعد از مدتی خبر رسید هدف حضور این سرمایه گذاران در استان ایلام مانند دیگر افراد سرمایه گذاری شهرستان مرزی مهران تابوده است تا معلوم شود مسیر توسعه دیگر شهرستانها از تفرجگاه دره شهر می گذرد.

* جن و بسم الله

21 اریبهشت 95 سفیر اتریش بصورت مخیانه و در سکوت کامل رسانه ای وارد شهرستان شد و بعد از صرف صبحانه لذیذ دولتی در قلعه زیبای هاشم آباد مسیر همیشگی میهمانان خارجی از این قلعه به شهر تاریخی سیمره طی شود.

فردریش اشتیفت بعد از بازدید و تفریح قول داد که به زیرساختهای گردشگری این شهرستان از طریق دولت اتریش کمک کند اما وی نیز مانند دیگر افراد خارجی که به دره شهر آمده بودند فقط به حرف درمانی اکتفا کرد و بعد از ترک شهرستان عملا خبری از وی نشد تا کم کم قضیه جن و بسم الله در ذهن مردم دره شهر نقش بندد.

* قول اسپانیایی محمد رضا به زیتون کاران

نسخه های بی ثمر سرمایه گذاری خارجی توسط استانداری ایلام برای دره شهر فقط به سال گذشته ختم نمی شود، "محمد رضا مروارید" سال 92 نیز در مصاحبه با یکی از سایتهای استان از رایزنی سرمایه گذاری اسپانیا روی محصول زیتون این شهرستان خبر داده بود.

وی که با گفتار درمانی دره شهر را گهواره تمدن و و تلاش و کار توصیف کرده بود جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی را تضمین کننده توسعه و ایجاد اشتغال جوانان جویای کار منطقه دانسته بود، اما این مسئله هرگز تحقق نیافت تا بجای سرمایه گذاران خارجی، دلالان داخلی بر روی سودآوری زیتون دره شهر سرمایه گذاری کنند.

* ریکاوری میهمانان استانداری برای سال بعد

مطمئنا با گرم شدن 50 درجه ای هوا پای هیچ میهمان خارجی تا معتدل شدن دمای هوا به این دره شهر نمی رسد، اما در این مدت که میهمانان استانداری در حال ریکاوری و آماده سازی برای حضور مجدد در این شهرستان هستند سوالات زیادی در مورد رفت و آمد بی ثمر و عدم سرمایه گذاری این افراد در دره شهر به ذهن خطور می کند.

1 چرا با وجود زیرساختها مناسب، دره شهر جذابیتی برای سرمایه گذاران خارجی ندارد؟

2- چرا مسئولان شهرستان برای راضی نگه داشتن مسئولان استانی و تثبیت جایگاه خود دره شهر را دستمایه بده بستانهای سیاسی قرار داده اند؟

3- چرا مسئولان شهرستان در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی هیچ توفقی کسب نمی کنند؟

4- چرا این سرمایه گذاران با توجه به استقبال و پذیرایی عالی به محض ورود به دره شهر برای خروج از این شهرستان بی تابی می کند؟

5- چرا در زمان حضور این سرمایه گذاران هیچگونه طرح جامعی برای مجاب کردن انها به سرمایه گذاری در بخشهای مختلف ارائه نمی شود و فقط بصورت شفاهی و شوخی آن هم فقط در مود شهر باستانی بحث می شود ؟

و هزاران سوال دیگر که مسلما هیچگاه جواب درستی به انها داده نمی شود.

* عملکردتان به مردم اعلام کنید

مسلما با ذره ای تدبیر و هوش اقتصادی حضور این افراد می توانست فرصتی مناسبی برای توسعه اقتصاد پویا و اشتغالزایی در دره شهر باشد، اما تفکر تفرجگاه بودن این شهرستان توسط مسئولان عملا بجز تحمیل هزینه گزاف پذیرایی از جیب میراث فرهنگی هیچگونه ثمری برای این دیار نداشتت تاهمچنان شاهد بیکاری، فقر و کوچ نخبگان در این شهرستان باشیم.

مسلما مردم منتظر شنیدن توضیحات استانداری ایلام و فرمانداری دره شهردر خصوص مخارج تحمیل شده به شهرستان و ارائه عملکردشان درقبال ورود این میهمانان خارجی به مردم ارائه خواهند داد زیرا این کارها بجز بازی رسانه ای چیزی دیگر عاید مردم نکرده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ایلام پویا، تاریخ انتشار: 19 خرداد 1395، کدخبر: 23464، www.ilampooya.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
0
0
مسئله اینه که همت مسیولان میتونه مشکل کشورو حل کنه نه سرمایه گذار خارجی و ...
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین