پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۶۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
الزام انجام آزمایش PCR حداکثر ۷۲ ساعت قبل از پرواز برای زائران عتبات هنگام بازگشت به کشور لغو شد. اما با توجه به اعتراض برخی از مسؤولان، این موضوع در ستاد کرونا بررسی می‌شود و حتی به گفته معاون وزیر بهداشت احتمال لغو آن وجود دارد.
شعار سال: در روز‌های اخیر موضوع حذف آزمایش PCR از زائران عتبات هنگام بازگشت به کشور مطرح و حواشی زیادی را به همراه داشته است؛ تا جایی که برخی موافق این اقدام و برخی نیز مخالف آن بودند.

آزمایش PCR برای برخی از زائران عتبات هنگام بازگشت به کشور حذف شد

با این وجود در ۲ روز گذشته نه تنها در فرودگاه بغداد، بلکه در فرودگاه نجف نیز مسافران ایرانی نیازی به انجام آزمایش PCR هنگام بازگشت به کشور ندارند که با توجه به اینکه سفر‌های زیارتی به عتبات از سوی سازمان حج و زیارت فقط از طریق فرودگاه نجف صورت می‌گیرد، در نجف برخی از پرواز‌ها همچنان برای ورود مسافران از آن‌ها جوابیه منفی آزمایش کرونا می‌خواهند.
 
آزمایش PCR برای برخی از زائران عتبات هنگام بازگشت به کشور حذف شد

از ابتدای ازسرگیری سفر‌های زیارتی به عتبات در ایام کرونا، یکی از موضوعاتی که موجب نارضایتی زائران شده بود، هزینه‌های آزمایش کرونا در عراق به منظور بازگشت به کشور بود. حتی برخی دیگر از زائران نیز از گواهی صوری تست کرونا که برخی از مدیران کاروان‌ها یا آزمایشگاه‌های عراق برای زائران صادر می‌کردند، گلایه داشتند.

دولت عراق با انجام تست کرونای زائران ایرانی در درمانگاه‌های عراق مخالفت کرد

این امر در حالی بود که بسیاری از زائران توقع داشتند که سازمان حج و زیارت برای مشکلات انجام آزمایش کرونا به هنگام بازگشت زائران به کشور برنامه‌ریزی کند تا متحمل هزینه‌های بالا نشوند. البته مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر هم برای این منظور پیشنهاد انجام آزمایش کرونا برای زائران ایرانی در درمانگاه‌های مستقر در عراق را داد که با وجود پیگیری‌های مختلف مسؤولان، به دلیل مخالفت مسؤولان وزارت بهداشتِ دولت عراق، این امر محقق نشد.
 
آزمایش PCR برای برخی از زائران عتبات هنگام بازگشت به کشور حذف شد

مسؤولان وزارت خارجه حذف آزمایش کرونا را پیگیری کردند

پس از آن مسؤولان کشورمان در مذاکراتی با طرف عراقی، خواستار حذف آزمایش کرونای زائران ایرانی در عراق شدند و بر اساس این پیشنهاد قرار شد تا تست کرونای زائران در کشورمان صورت گیرد که البته طرف عراقی، شرط پذیرش این امر را انجام حذف تست PCR برای اتباع عراقی که به ایران سفر می‌کنند، هنگام بازگشت به کشورشان عنوان کرد که در نهایت مسؤولان وزارت امور خارجه با حذف تست کرونا برای اتباع عراقی به شرط عمل متقابل موافقت کردند و بر اساس نامه محمود ادیب، مدیر کل کنسولی کشورمان در عراق به مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی وزارت بهداشت، قرار شد تا این امر در مبادی ورودی کشور و سازمان هواپیمایی کشورمان صورت گیرد.
 
آزمایش PCR برای برخی از زائران عتبات هنگام بازگشت به کشور حذف شد

با ابلاغ این دستورالعمل، طرف عراقی تمایل چندانی به اجرای آن نداشت و در مرحله نخست انجام آزمایش کرونا برای ایرانیانی که از فرودگاه بغداد به کشور آمدند، حذف شد و در روز‌های اخیر هم در فرودگاه نجف برخی از پرواز‌ها الزام همراه داشتن گواهی منفی آزمایش PCR را لغو کردند و زائران بدون انجام آزمایش کرونا به کشور بازگشتند.
 
آزمایش PCR برای برخی از زائران عتبات هنگام بازگشت به کشور حذف شد

اما با توجه به اینکه تمام پرواز‌های زائران ایرانی از سوی سازمان حج و زیارت از طریق فرودگاه نجف صورت می‌گیرد، مهم‌ترین بخش برای حذف آزمایش کرونا باید در این فرودگاه محقق شود که به گفته برخی از مسؤولانِ پرواز ایرانی مستقر در فرودگاه نجف، هنوز به صورت کامل آزمایش کرونا برای زائران ایرانی هنگام بازگشت به کشور لغو نشده است.

برخی از عراقی‌ها بدون انجام آزمایش PCR وارد ایران شدند

علاوه بر این، یک منبع آگاه می‌گوید: یکی از مشکلاتی که در ۲ روز گذشته در پرواز‌های زائران به کشور شاهد بودیم، حضور زائران و مسافران عراقی در پرواز‌ها بدون داشتن گواهی منفی آزمایش کرونا است. این امر در حالی است که قرار بود فقط زائران ایرانی از انجام تست کرونا در عراق معاف شوند، اما اکنون بسیاری از زائران عراقی هم بدون انجام آزمایش PCR وارد پرواز می‌شوند و کسی هم به این موضوع توجه ندارد.

به گفته علیرضا رشیدیان، رئیس سابق سازمان سازمان حج و زیارت، از ابتدای برقراری سفر‌های زیارتی به عتبات، هدف کاهش هزینه‌های سفر زائران بود که معافیت از انجام آزمایش کرونا در عراق هم به همین منظور صورت گرفت. اما شاید اجرایی شدن این تصمیم مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد. البته در هر صورت ما تابع دستورات وزارت بهداشت و ستاد کرونا هستیم.

چرا مسؤولان تصمیم به حذف آزمایش کرونای زائران عتبات برای بازگشت به کشور گرفتند؟

وی درباره دلایل حذف آزمایش کرونا برای زائران ایرانی عتبات هنگام بازگشت به کشور می‌افزاید: در ماه‌های گذشته با وجود اینکه زائران کاروان‌های زیرنظر سازمان حج و زیارت قبل از بازگشت به کشور آزمایش کرونا می‌دادند، اما برخی از کاروان‌های غیرمجاز به این امر پایبند نبوده و جوابیه صوری کرونا به زوار تحویل داده و بدون هیچ آزمایشی آن‌ها در کنار سایر زائرانی که آزمایش داده بودند، قرار می‌گرفتند و همین امر احتمال شیوع کرونا را زیاد می‌کرد و به این ترتیب انجام آزمایش PCR قبل از پرواز بی‌نتیجه بود.

رشیدیان با بیان اینکه در روز‌های گذشته حیدری، معاون وزیر بهداشت نیز دستورالعملی برای حذف آزمایش کرونا برای زائران در عراق صادر کرده است، می‌افزاید: با این اقدام دیگر زائران ایرانی نیازی به انجام آزمایش PCR قبل از بازگشت به کشور ندارند و به این ترتیب از هزینه‌های اضافه زوار کاسته می‌شود.
 
آزمایش PCR برای برخی از زائران عتبات هنگام بازگشت به کشور حذف شد

با وجود اینکه هزینه‌های زائران با این تصمیم کاهش می‌یابد و دیگر نیازی به انجام آزمایش PCR حداکثر ۷۲ ساعت قبل از پرواز نیست، اما برخی از مسؤولان نسبت به این امر اعتراض دارند و معتقدند که چنین تصمیمی نباید از سوی وزارت خارجه پیگیری می‌شد و با این اقدام ممکن است سلامت زائران به خطر بیفتد. به همین دلیل یکی از مسؤولان که نخواست نامش فاش شود، حذف انجام تست کرونا قبل از پرواز را اقدامی غیرکارشناسی عنوان می‌کند و می‌گوید: مسؤولان وزارت بهداشت باید نسبت به این اقدام واکنش نشان داده و تجدیدنظر کنند.
 
آزمایش PCR برای برخی از زائران عتبات هنگام بازگشت به کشور حذف شد

معاون وزیر بهداشت: بخشی از توافق با طرف عراقی درباره حذف تست PCR زائران عتبات اجرایی نشد

کمال حیدری، معاون بهداشت وزیر بهداشت می‌گوید: میزان آزمایش جعلی PCR زائران عتبات در عراق زیاد شده بود و همین موجب شد تا به فکر حذف آن بیفتیم تا زائران متضرر نشوند. پس از آن در ستاد کرونا جلسه داشتیم که هلال احمر از طرف عراقی خواست تا آزمایشگاه‌های خاصی را برای انجام تست PCR زائران ایرانی مشخص کنند یا اینکه کلا این تست برای زائران ایرانی حذف شود که با تصمیم ایران و عراق، زائران ایرانی که از عراق به کشورمان بازمی‌گردند و همچنین اتباع عراقی که از ایران به عراق سفر می‌کنند، نیازی به انجام آزمایش PCR ندارند و بدون انجام این آزمایش می‌توانند وارد پرواز شوند. البته در صورت نیاز و مشاهده علائم، از افراد در فرودگاه کشورشان تست کرونا گرفته خواهد شد که هزینه آن بر عهده افراد است.

وی با انتقاد از عملیاتی نشدن توافق بین دو کشور در فرودگاه نجف می‌افزاید: بخشی از توافق‌ها اجرایی نشد که با مذاکراتی که با وزارت خارجه داشتیم، خواستار پیگیری این موضوع شدیم.

تست PCR زائران عتبات هنگام بازگشت به کشور ممکن است دوباره برقرار شود

علاوه بر این، با توجه به درخواست برخی از مسؤولان هلال احمر برای بررسی وضعیت سلامت زائران هنگام بازگشت به کشور، قرار است موضوع حذف آزمایش PCR زائران عتبات در جلسه ستاد کرونا بررسی شود.

بر همین اساس، معاون بهداشت وزیر بهداشت از بررسی این موضوع در جلسه ستاد کرونا و همچنین احتمال لغو آن خبر می‌دهد و می‌گوید: باید در جلسه ستاد کرونا بررسی کنیم که با توجه به لزوم تزریق ۲ دُز واکسن کرونا برای سفر به عراق، آیا از نظر علمی تزریق واکسن کافی است و اثربخشی لازم را دارد، یا اینکه باید همچنان از زائران برای بازگشت به کشور تست PCR گرفته شود و به آن متکی بود.
 
سفر به عتبات از اوایل اذرماه س از ۲ سال وقفه به دلیل شیوع کرونا برقرار شد و پس از مدتی دولت عراق تزریق ۲ دُز واکسن کرونا را برای زائران اجباری کرد. بر همین اساس همه زائران و مسافران عراق باید حداقل ۲ دُز واکسن کرونا زده و کارت واکسیناسیون به زبان انگلیسی را نیز با همراه داشته باشند.

این در حالی است که دیگر هیچ شهر و شهرستانی در کشورمان در وضعیت «آبی» کرونایی قرار ندارد و تعداد شهر‌های قرمز و نارنجی، همچنان صعودی است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۴۰۰۱۱۲۲۰۰۰۴۸۱، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
0
0
و بعد یه دفعه کرونا شیوع پیدا میکنه...
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین