پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۴۲۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
روش‌های زیادی برای اندازه گیری فشار خون بدون دستگاه، وجود داشته و دارد. از تکنیک حلقه و متر گرفته تا فشار دست به دیوار. تمامی این روش ها، کلی و غیر دقیق بوده و تنها در شرایط اضطراری باید از آن‌ها استفاده کرد. در ادامه متن به روش اندازه گیری فشار خون برای سه حالت کم، متوسط و زیاد پرداخته شده است.
شعار سال: فشار خون یا همان blood pressure یکی از چهار علائم اصلی حیاتی بدن (تعداد ضربان قلب یا تعداد نبض، تعداد تنفس، فشارخون و دمای بدن) می‌باشد. فشار خون، در واقع میزان فشاری است که خونی که در رگ‌ها در حال حرکت است به دیواره عروق وارد می‌کند. فشار خون توسط دستگاهی به نام فشارسنج اندازه گیری شده و سه نوع فشارسنج پزشکی پرکاربرد در ایران شامل دستگاه فشار خون جیوه‌ای، فشارسنج دیجیتال و دستگاه فشار سنج عقربه‌ای می‌باشند.

در برخی موارد در منزل دستگاه فشارسنج موجود نبوده یا در دسترس نیست. برای سنجش فشار در این حالت باید مچ دست راست (الزاما دست راست) را خم نموده و در نقطه مقابل شریان رادیال، به مدت ۳۰-۴۰ ثانیه محکم به دیوار فشار دهید (خودتان را به دیوار نچسبانید بلکه فقط نقطه تعیین شده از دست تان را محکم به دیوار فشار دهید).

سپس آزاد بایستید و دست شما بشکل خودکار اقدام به بالا رفتن می‌کند. تا زاویه ۴۵ درجه، فشار طبیعی است. از ۴۵ تا ۹۰ درجه فشار متوسط را تجربه می‌کنیم و بالای ۹۰ درجه با مخاطره احتمالی روبرو بوده و بهتر است، با قید فوریت از دیگران استمداد طلبی کرده یا با اورژانس تماس برقرار کنید.

لازم به توضیح است که این روش، قبلا توسط دکتر زرنگار نیز آموزش داده شده و ویدئو کلیپ آن در آپارات بارگذاری شده بود. از زحمات تمامی پزشکان محترم که نکات کاربردی و اقدامات لازم در شرایط بحران را اموزش می‌دهند، تشکر می‌گردد. منتظر تداوم اجرا و آموزش چنین تکنیک‌هایی توسط این عزیزان به شهروندان هستیم.

تعداد بازدید : 4464

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
1
1
دقیق نیست اما بد هم نیست
بابک
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
0
1
با تشکر از دکتر محترم، خیلی عالی تقریبا فشار خون را مشخص می کند.
بینام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
0
1
خیلی ممنون از دکتر زرنگار عزیز، بسیار عالی بود.
بینام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
0
2
بسیار عالی بود با تشکر
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
0
0
با سلام خدمت آقای دکتر
بسیار عالی و مفید بود برای بنده .
سلامتی شما و همگان را خواستارم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین