پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۳۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
پروژه راه آهن غرب که با هدف باز کردن یک کریدور غربی و شرقی در داخل کشور و عبور از مرزها و فتح سواحل مدیترانه برنامه ریزی شده بود، اکنون سال هاست که در دولت های مختلف دست به دست شده و با گذشت بیش از 42 سال همچنان مسافران این مسیر چشم به راه هستند. اما مسئولان استان کرمانشاه گلایه مند از اینکه دولت مردان وعده های خود را محقق نکرده اند، دلیل به تاخیر افتادن این طرح را نبود اعتبارات کافی عنوان می کنند.

شعار سال:

با توجه به اینکه دولت یازدهم نیز برای پیشرفت این پروژه اعتبار کافی اختصاص نداده است پیش بینی می شود راه آهن غرب در این دولت نیز محقق نشود. به قول معروف "سالی که نکوست از بهارش پیداست".اینکه چه سالی و از سوی کدام دولت این پروژه های نیمه تمام و بلاتکلیف به سرانجام خواهند رسید شاید عمر بسیاری از ما کفاف آن را ندهد. در همین راستا، مجتبی نیک کردار معاون عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: پروژه راه آهن غرب کشور به سه قسمت تقسیم شده است. قطعه اول آن از اراک تا ملایر با 90کیلومتر مسافت و قطعه بعدی آن از ملایر تا کرمانشاه با 671 کیلومتر طول است که زیر سازی آن تقریبا 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورت تامین اعتبار تا فروردین ماه سال بعد بقیه این مسیر نیز ریل گذاری می شود .نیک کردار قطعه سوم راه آهن غرب کشور را بخش کرمانشاه – خسروی عنوان کرد و افزود: این قطعه 490 کیلومتر است که پس از سال تنها حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.وی با بیان اینکه متاسفانه ایستگاه کرمانشاه بسیار پیشرفت کندی دارد، ادامه دارد: این ایستگاه تنها 46 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با این اوصاف راضی کننده نیست ونه تنها مدیران این استان بلکه مردم منطقه نیز از اتمام و به سرانجام رسیدن این طرح ناامید شدند.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: مطالعات این پروژه ازسال 10 شروع شده وسال 16 کارعملیاتی آن استارت زده شد، اما متاسفانه بعد از 42 سال هنوز کاری از پیش نرفته و دلیل اصلی آن هم نبود اعتبارکافی برای این پروژه بوده که باعث شده پیشرفت بسیاری کندی داشته باشد.وی افزود: در سفر چندی پیش معاون اول ریاست جمهوری به استان کرمانشاه یکی از مهمترین خواسته های ما تکمیل راه آهن غرب کشور و رسیدن آن به این استان بود اما متاسفانه هنوز کاری صورت نگرفته و وعده ها محقق نشده است و اینکه پروژه پیشرفت خوبی ندارد یک نوع بی اعتمادی بین مردم ایجاد شده، ما هم به آنها حق می دهیم چرا که بعد از 42 سال تنها وعده داده ایم و به عمل نرسانده ایم.

زائران عتبات عالیات چشم به راهند

نیک کردار اعتبار سال جاری راه آهن غرب کشور را 660 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این پروژه نیازمند 499 میلیارد تومان دیگر است که دولت قول داده است این مبلغ داده شود. در صورتی که این اعتبار به طور کامل اختصاص یابد و همچنین اختصاص اعتبار مناسب برای سال آینده در نظر گرفته شود قطعا تا پایان سال 20 قطار به کرمانشاه خواهد رسید. به گفته معاون عمرانی استانداری کرمانشاه، این پروژه از ایستگاه سمنگان اراک آغاز شده و قرار است از ملایر، کنگاور وصحنه به کرمانشاه برسد و از آنجا نیز پیرو مصوبه سفر مقام معظم رهبری در سال 90 با گذشتن از اسلام آبادغرب، گیلان غرب و قصرشیرین راه خود را به سوی خسروی ادامه دهد و سپس با عبور از خانقین، بغداد، موصل،قامشلی، دیوانرود، رق و حلب در بندر لازقیه به ساحل دریای مدیترانه برسد. نیک کردار به اهمیت این پروژه اشاره کرد و گفت: راه آهن غرب کشور در اصل راه آهن تهران - بغداد بوده که بزرگترین امتیاز برای ایران است و ما می توانیم یک خط ترانزیت عظیمی را ایجاد کنیم که حتی برای شرکت های خارجی مقیم عراق صرفه اقتصادی به وجود بیاورد که در مسیر توسعه و پیشرفت خود به سمت ایران باشد.

این مقام مسوول تصریح کرد: در اربعین امسال شاهد بودیم که مسافران عتبات عالیات به سختی مسیر ایران به عراق را طی می کردند و این سختی برای افراد کهن سال چند برابرمی شود که در صورت اجرای این پروژه زائران عتبات عالیات را تا مرز خسروی بدرقه خواهد کرد و مسافران به راحتی می توانند سفر خود را به سلامت ادامه بدهند.وی گفت: در صورت اتمام این طرح پیشرفت های چشمگیری در زمینه گردشگری به ویژه تردد زائران 4 کشور ایران و عراق ایجاد شده ودر افزایش سهم ترانزیت کشور نقش بسیار مهمی را ایفا کند. همچنین کرمانشاه یکی از استانهایی است که به لحاظ اقلیمی 2 فصل به شمار می رود وظرفیت بالایی در ایجاد بسترهای جذب گردشگر دارد و با رونق گردشگری استان، بخش اقتصادی نیز به حرکت می افتد و اشتغالزایی بالایی نیز صورت خواهد گرفت.مجتبی نیک کردار در پایان با بیان اینکه بهره برداری کامل از این محور تاثیر زیادی بر زندگی مردم منطقه خواهد داشت، افزود: اگر این اتفاق بیفتد کرمانشاه وشهرهای غرب کشور از انزوا خارج می شوند و موجب رونق تجارت، کشاورزی و صنعت می شود، علاوه بر این، استان کرمانشاه در زمینه مبادلات تجاری با کشور عراق از امتیاز بالاتری نسبت به دیگر استانها برخوردار است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری جوان آنلاین، تاریخ انتشار 30 دی 1393 ، کد مطلب:699048 : www.javanonline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین