شعار سال: اين طرح با همكاري چند نهاد در نيشابور برگزار شد و اجراي آن از اين قرار بود كه شهروندان در يك ساعت خاص بر ميزهاي چيده شده در كنار خانوادههاي خود مينشستند، كتاب ميآوردند و در اين تجمع به خوانش كتابهاي خود ميپرداختند.
روز گذشته زمان انجام طرح بود كه مردم در اين گردهمايي حاضر شدند. اين طرح و حركت مانند تمام حركتهايي كه انجام ميشود طبيعتاً مخالف و موافق داشت كه نقدها و تمجيدهايي كه از اين طرح شد و نيز تقابل نظرها، خود ميتواند برآيند مناسبي براي انجام طرحهاي بعدي باشد.
عدهاي معتقد بودند اين طرح شادماني و شور و نشاط ايجاد كرده و شهروندان در يك همايش به يك كار فرهنگي نيز توجه دارند و عدهاي نيز اين كار را سطحي دانسته. بعضي اين طرح را نيازمند برنامهريزيهاي بيشتر ميدانستند و بعضي تعجيل در كارهاي فرهنگي را لازم ميدانستند و اين كه حركتي انجام شود تا مردم با كتاب ارتباط برقرار كنند.
به هر صورت شهروندان نيشابوري روز گذشته در پيادهرو و پشتميزها گرد هم آمدند. صحنههايي نيز جالب توجه بود. به خانوادهاي برخورد كردم كه پدر خانواده ميگفت كتاب نميخواند و فقط كتابهاي حوزه كاري مطالعه ميكند اما به فرزندش افتخار ميكرد كه كتابخوان شناخته شده و روز گذشته مورد تقدير نيز قرار گرفته؛ با پسر خانواده صحبت كردم او با همان زبان كودكانه از اثرات مثبت كتاب خواندن در زندگيش حرف ميزد و اين كه روزانه حتماً بايد كتاب بخواند.
آنطرفتر چند دانشآموز كتابهاي درسيشان را روي ميز گذاشته و مشقهايشان را مينوشتند؛ در يك ميز هم شاهنامه ميخواندند و بعضي پدر و مادرها نيز از فرزندشان پشت ميز و در حال مطالعه عكس يادگاري ميانداختند.
آنسوي ديگر خانمي بخشي از يك كتاب را انتخاب كرده بود و آن را مطالعه ميكرد. به سراغش رفتم. او ميگفت معلم است و اول مهر هميشه از دانشآموزانش ميخواهد كه كتاب بخوانند و مطالعه را ضرورتي براي دانشآموزان معرفي ميكرد.
مسألهاي كه بايد در زمينه خواندن و كتابخواني به آن توجه كرد، برنامهريزي درست، تعريف درست از كتابخواني، تعيين جامعههاي مورد هدف، اين كه از هر برنامهاي چه ميخواهيم، مشخص باشد و ترسيم چشمانداز براي اين كه در هر برنامه اشكالات را ببينيم و براي برنامههاي آينده آن را رفع كنيم.
فارغ از تقابل نظرات بر سر اين طرح و طرحهاي ديگر كه در هر كجه کشورا اجرا ميشود، آنچه مبرهن و آشكار است، در يك جمله خلاصه ميشود و آن اين كه "بايد خواند". يكي از اصليترين جامعههاي هدف كه ميتوان تأثير عمقي بر آن گذاشت كودكان هستند و فرهنگ خواندن از اين بازه اگر آغاز شود، تأثيرگزار خواهد بود.
در رابطه با طرح بزرگترين ميز مطالعه كشور كه به طول 900 متر از كتابخانه شريعتي تا مسجد جامع اين شهرستان چيده شده بود با رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گفتوگويي داشتم.
عباس كرخي، رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان نيشابور در گفتوگو با ايسنا گفت: مردم از مسئولان جلو هستند و استقبال خيلي خوبي شد ما همايشهاي مختلفي داشتيم ولي همايش كتابخواني نداشتيم. هرچه مردم درباره كتاب با هم ارتباط برقرار كنند. بهتر است و كتابخوانها بايد يكديگر را ببينند و اين حركات بايد ادامه يابد و در همين برنامه خلاصه نشود.
وي در پاسخ به وجود برخي كاستيها در طرح نيز اظهار كرد: اولين حركتها معمولاً پرخطاترين حركتها هستند ولي معتقديم بايد قدم اول را برداشت. در اين طرح خانوادهها حاضر شدند و گروههاي كتابخواني خود را در حين اجراي اين برنامه معرفي ميكنند.
كرخي ادامه داد: اين حركتها كافي نيست و اصليترين اتفاق در خانوادهها ميافتد. فكر ميكنم اگر از حدود پنج هزار نفر شهروندي كه در بازه زماني تعيين شده در اين برنامه شركت كردند حتي يك درصد به كتابخواني روي بياورند، كافي است و ما به دنبال همين جمع كردن يك درصدها هستيم و معتقديم نبايد دست روي دست گذاشت.
در همين رابطه، يك جامعهشناس در گفتوگو با خبرنگار ما گفت: من اين حركت را يك حركت نمادين ميدانم. از جنبه اجتماعي اين قضيه ايجاد يك شور و نشاط در جامعه كرد؛ چرا كه من معتقدم شهروندان بايد در شهر باشند و مردم يكديگر را ببينند. در اين برنامه يكسري ارتباطات اجتماعي شكل گرفت و همچنين حساس شدن جامعه به امر كتاب نكته ديگري بود كه مردم براي آن گرد هم آمده بودند. اينها نكات مثبت اين طرح است.
عبدالرضا قندهاري، كارشناس ارشد جامعهشناسي ادامه داد: اما حركات اينچنيني مردم را كتابخوان نميكند و البته فكر نميكنم كسي هم چنين ادعايي داشته باشد. اگر ميخواهد كار عميقي در حوزه كتاب انجام شود بايد به مدارس ابتدايي و كودكستانها رفت و براي كودكان برنامهريزي كرد.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت ایسنا، تاریخ انتشار 30 آبان 1394، کد خبر: 948-13790-5، www.isna.ir