پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۱۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳
چهارشنبه سوری یکی از مراسم سنتی ایرانیان است که در راستای پیوند‌های خانوادگی و استقبال از نوروز در آخرین سه‌شنبه هر سال برگزار می‌شود. این آیین باستانی به تدریج دستخوش تحولاتی شده است که گاهی آسیب‌هایی را به برگزارکنندگان وارد می‌کند؛ مواردی مانند آسیب‌های چشمی که غیرقابل جبران هستند.
شعار سال: از زمانی که پای مواد محترقه به مراسم چهارشنبه سوری باز شد، دیگر این مراسم حال و هوای خود را از دست داد و نه تنها شادی و نشاطی را به برپاکنندگان هدیه نمی‌دهد بلکه اسباب ترس و ناراحتی را به جهت ایجاد صدا‌های وحشتناک و انتشار گاز‌های ناشی از انفجار برای افرادی ایجاد می‌کند که هیچ نقشی در برگزاری این مراسم خطرناک نداشته اند.

علاوه بر این هر ساله تعدادی از هموطنان به ویژه جوانان و نوجوانان دچار آسیب‌های جدی سوختگی و به ویژه آسیب‌های چشمی می‌شوند. حتی نابینایی به دلیل اصابت مستقیم ترکش‌های ناشی از انفجار مواد محترقه از مواردی است که در روز‌های آخر سال شاهد آن هستیم.

طبق اعلام سازمان اورژانس کشور، در حوادث چهارشنبه آخر سال گذشته (۱۳۹۹)، ۱۸۹۴ نفر دچار آسیب شدند که از این تعداد ۹ نفر جان خود را از دست دادند.

از این تعداد ۵۲۷ نفر دچار آسیب چشمی، ۱۳۱ نفر دچار قطع عضو و ۵۴۶ نفر دچار سوختگی شده بودند.

واقعیت این است که نمی‌توان جوانان را از شرکت در این مراسم کاملا منع کرد، اما می‌توان راهکاری اندیشید تا به سلامت از آن عبور کنند.

در کنار تمام توصیه‌ها به پرهیز از استفاده از مواد محترقه، باید به آن‌ها یاد داد که چگونه از سلامت خود محافظت کنند.

محمدعلی جوادی متخصص چشم و فلوشیپ قرنیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با ایرنا درباره مراسم چهارشنبه سوری و آسیب‌های آن گفت: توصیه من این است که در درجه اول مواد محترقه در اختیار کودکان قرار داده نشود و خانواده‌ها از این کار پیشگیری کنند. دومین توصیه این که در زمان برگزاری این مناسبت حتما والدین فرزندان را همراهی کنند و مواظب آن‌ها باشند چرا که در زمان انفجار معمولا بچه‌ها به این مواد نگاه می‌کنند و نگاه کردن در حالت انفجار باعث آسیب‌های جدی به بینایی آن‌ها می‌شود.

وی افزود: خطر صدمات چشمی در مراسم چهارشنبه سوری بسیار زیادتر از سایر آسیب‌ها است و مهمترین سفارش این است که از عینک محافظ چشم استفاده شود تا در صورت انفجار مواد محترقه ترکش‌ها و خرده مواد و سنگ به چشم آن‌ها آسیب نرساند.

جوادی همچنین سوختگی پلک چشم، پارگی قرنیه، پارگی شبکیه، خونریزی شبکیه و حتی از بین رفتن کامل چشم را از آسیب‌های جدی در مراسم چهارشنبه سوری عنوان کرد و گفت: بسیاری از این آسیب‌ها غیرقابل جبران هستند.

این متخصص چشم درباره این که افرادی که دچار آسیب می‌شوند در وهله اول باید چه اقدامی انجام بدهند تا از شدت آسیب جلوگیری شود، توضیح داد: افرادی که دچار آسیب‌های چشمی می‌شوند، در وهله اول نباید به هیچ وجه به چشم‌های خود دست بزنند.

جوادی افزود: همچنین در صورت امکان باید یک محافظ از جنس پلاستیک یا فلز سبک مانند آلومینیوم روی چشم خود بگذارند و از هرگونه دستکاری یا شست و شو با آب باید پرهیز شود. همچنین باید در اسرع وقت به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۰۰۱۲۲۴۰۲۱، www.alef.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
0
0
خدا کنه رعایت کرده باشن.بعضی چیزها غیرقابل جبرانه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین