پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۵۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
رئیس بخش تولید واکسن‌های ویروس مصرف پزشکی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به وجود یک و نیم میلیون دز واکسن سه گانه سرخک، سرخچه و اوریون، تولیدی در این موسسه گفت: خانواده‌ها هیچ گونه نگرانی در خصوص تامین این واکسن نداشته باشند.
شعار سال: «اشرف محمدی» روز شنبه در نشست با خبرنگاران در خصوص علت شیوع سرخک در کشور گفت: پوشش‌های بسیار گسترده‌ای در سطح جهان و ایران در راستای ریشه کنی بیماری سرخک صورت گرفته به شکلی که تا سال ۲۰۱۸، ۷۳ درصد موارد مرگ و میر ناشی از آن کم شد؛ اما با این وجود از سال ۲۰۱۸ تا کنون هنوز نیز مواردی از مرگ و میر کودکان ناشی از این بیماری گزارش داده می‌شود، حدود ۱۴۰ هزار مرگ و میر در طی این سال‌ها در جهان گزارش شده که عمده موارد مرگ و میر مربوط به کشور‌هایی است که از نظر اقتصادی و اجتماعی در سطح پایینی قرار دارند.

وی با اشاره به وضعیت سرخک در کشور گفت: این در حالی است که در ایران تا سال ۱۹۷۲ تعداد مرگ و میر ناشی از سرخک ۱۰ هزار نفر در سال بوده که با تولید واکسن توسط ورت وزارت بهداشت و موسسه رازی این رقم بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸به ۳۵مورد در سال کاهش می‌یابد.

محمدی با بیان اینکه با کاهش موارد ابتلا به این ویروس این تصور به وجود آمد که سرخک در جامعه حذف شده است، تصریح کرد:، اما پیامد ویروس کرونا در سراسر دنیا، وضعیت اقتصادی و سیاسی در کشور‌های همسایه، واکسن هراسی در پاکستان و تغییر وضعیت سیاسی در افغانستان سبب می‌شود که در سال ۲۰۲۰ در کشور پاکستان یک هزار و ۴۰۰ نمونه تعیین شده اعلام و به همین میزان و شاید بیشتر در افغانستان گزارش می‌شود.

رئیس بخش تولید واکسن‌های ویروس مصرف پزشکی موسسه رازی اظهار داشت: مساله شیوع سرخک تنها در مرز‌های کشور ما نیست کما اینکه از سال ۲۰۱۸ به این طرف در هندوستان که یکی از بزرگترین تولید کننده‌های واکسن سرخک است پنج هزار و ۵۰۰ مورد ابتلا تایید شده و یا در آمریکا حدود یک هزار و ۵۰۰ مورد تایید شده در این مدت گزارش شده است.

محمدی ادامه داد:، اما اکنون در ایران با توجه به مرز‌های بازی که بین همسایه‌ها داریم و نقاط صعب العبور که در پاکستان وجود دارد واکسیناسیون در آن نقاط انجام نمی‌شود که این عامل سبب شده تا مهاجرانی که وارد کشور می‌شوند موارد مثبت بیماری را با خود وارد کنند.

وی گفت: در این زمینه نگرانی در خصوص کودکان زیر ۲ سال که به هر دلیلی واکسن دریافت نکرده اند، وجود دارد.

وی ادامه داد: با ابتلای یک کودک با توجه به اینکه قابلیت انتقال دارد می‌تواند به سطح سایر خانواده‌ها و جامعه نیز انتقال یابد.

محمدی در ادامه اظهار داشت: طبق برنامه ریزی از گذشته تاکنون موسسه رازی برای هر چهار سال واکسن ذخیره کرده است و اکنون نیز یک و نیم میلیون دز واکسن سه گانه دارای مجوز در سردخانه‌های ما است که آماده ترخیص و نگرانی از واکسن وجود ندارد.

وی ادامه داد: با این وجود نگرانی ما عدم واکسیناسیون و عدم نظارت والدین بر نوزادانی است که واکسن دریافت نکرده اند.

رئیس بخش تولید واکسن‌های ویروس مصرف پزشکی موسسه رازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینکه اگر نوزادی واکسن را دریافت و یا بیماری را پیش از این گرفته باشد از نظر علمی این امکان که دوباره مبتلا به این بیماری شود وجود ندارد مگر اینکه در سیستم ایمنی فرد اختلال مادرزادی وجود داشته باشد.

محمدی با بیان اینکه تمام افراد زیر ۵۵ سال کشور واکسن را دریافت کرده اند تاکید کرد: افراد بالغی که واکسن را دریافت نکرده اند شانس اینکه به این بیماری مبتلا شوند به طور قطع باید با یک پزشک متخصص عفونی مراجعه و سطح آنتی بادی‌ها آن‌ها اندازه گیری و بر این اساس سیاست برای ایمنی سازی آن‌ها لحاظ می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: در صورتی که فرزندان در کارت واکسیناسیون ثبت ۲ دز واکسن را داشته باشند نگرانی در خصوص ابتلا به سرخک را نداشته باشند.

محمدی در ادامه با اشاره به اینکه سرخک هنوز در سطح جامعه شیوع پیدا نکرده است افزود: این موارد که معاونت بهداشتی عنوان می‌کرد به دلیل جمعیت مهاجری است که وارد کشور شده و به احتمال زیاد واکسن را دریافت نکرده اند.

وی ادامه داد: در خصوص سایر بیماری‌ها که احتمال شیوع آن‌ها وجود دارد این اطمینان خاطر را داشته باشید که معاونت پیشگیری در حال فعالیت است است مشکلی بوجود نمی‌آید.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مستقر در حصارک کرج از سال ۱۳۰۳ فعالیت خود را در زمینه ساخت انواع واکسن در کشور آغاز کرده و این موسسه تامین کننده بخش قابل توجهی از واکسن‌های انسانی و دامی کشور است.

این موسسه در ۲ سال گذشته موفق به تولید واکسن کرونا شد که اکنون در سطح کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۴۷۱۰۳۲۴، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
0
0
تا شیوع پیدا نکرده کاری باید کرد وقتی که شیوع پیدا کرد که دیگه کار از کار گذشته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
0
0
ایمنی بدنمون به شدت داره افزایش پیدا میکنه با این بیماریهایی که هر چند وقت یه بار به سراغمون میاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین