گویا در چرخهای از آزمون و خطا در حال دست و پا زدن هستیم. در ابتدا که نوع برخورد نهادهای نظارتی و بازرسی، چکشی بود و معاذالله، خداگونه و خود جانشین خدا پنداری. بعدها تقلیل وضعیت پیدا کرد و سلیقه محور شد. بعضی جاها، گرایش به اجرای حداکثری قانون و سفت. بعضی جاها، سلیقه محور متمایل به فساد. موج سوم ناتوانی ذاتی نهادهای نظارتی و بازرسی در ایران با ضعف کارشناسی، اشرافیت مردم بر قانون و ضعف ضمانتهای اجرایی این نهادها خود را نشان داد. مشخص شد که پس چرخه به ظاهر بزرگ این نهادها، فقدان یکپارچگی، ضعف مدیریت و نگاه کارشناسی، عدم توان اجرایی متناسب با ماموریت ها، ضعف مسلم سیاستگذاری، موج میزند. حالا با این وضعیت به هم ریخته، هرکسی برای خود ملوک الطوایفی شده است. نانوا بدون اجازه و اختیار و بشکلی خود سر قیمت نان را بالا میبرد و راننده تاکسی قیمت کرایه را. پزشکان هم قیمت ویزیت را. داستان شهروندان هم شده است، داستان چوب و پیاز. هم پیاز را مجبورند بخورند و هم چوب را. هم حقوق و پول مفت بیت المال را به مشتی کارکنان دولتی کم خاصیت نظارت و بازرسی بدهند و هم تحمل بی قاعدگی اصناف و فعالان اقتصادی بخشهای تولیدی و خدماتی را عهده دار شده و به دوش بکشند. در گام دوم انقلاب، ریشه این بروکراسی ناکارآمد لجن گونه آمیخته به کثافت را باید کند. یا بشکلی درست و صلاحیت دار، خدمات بده یا جایت را به فکر صاحب صلاحیت متقاضی کار و ارایه خدمت میدهیم.
شعار سال: با اینکه هنوز افزایش تعرفههای درمانی به مراکز درمانی ابلاغ نشده، اما بسیاری از پزشکان خودسرانه اقدام به بالابردن حق ویزیتها کردهاند
بهگفته بیماران، ویزیتهای ۶۰تا ۷۰هزار تومانی سال گذشته از ابتدای امسال به ۱۰۰هزار تومان رسیده است.
هر چند که براساس مصوبه هیأت دولت، تعرفههای پزشکی در بخش دولتی بهطور متوسط ۱۹.۵درصد و در بخش خصوصی ۲۴درصد افزایش دارد، اما هنوز به مراکز درمانی ابلاغ نشده و طبق قانون افزایش تعرفهها، فعلا غیرقانونی است.
ماجرای افزایش تعرفههای بخش درمان، چالش هر ساله نظام سلامت است؛ از یک سو مردم نگران گرانیها هستند و از سوی دیگر، پزشکان و متخصصان، خواستار افزایش تعرفهها. در این وضعیت هر سال هم پول بیشتری از جیب مردم میرود. امسال، اما وعده داده شده که افزایش تعرفهها با حمایت قابل توجه بیمهها همراه خواهد بود.
اما نکته اصلی اینجاست که بیمهها طی سالهای گذشته حمایت مناسبی برای جبران خسارتهای درمانی مردم نداشتهاند؛ مسئلهای که در نظرسنجی ایسپا هم اعلام شده که بیش از ۵۰درصد مردم از خدمات درمانی بیمهها رضایت ندارند و سازمان تامین اجتماعی هم با پوشش ۴۳میلیون نفری بیشترین میزان نارضایتمندی را بهخود اختصاص داده و از مجموع بیمهشدههای این سازمان ۵۲درصد، خدمات ارائهشده را مطلوب نمیدانند.
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۶۲۶۰۶۰، www.khabaronline.ir